ناصر کنعانی

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ابتدای نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت: امروز روز جهانی کودک است و در این جا لازم می‌دانم که به بیش از ۵ هزار کودک فلسطینی که توسط رژیم صهیونیستی در مدت اخیر به شهادت رسیده‌اند، ادای احترام کنم.

به گزارش ایران پژواک، ناصر کنعانی در این نشست در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر این که ایران در توقیف کشتی اسرائیلی‌ها توسط یمنی‌ها دست داشته است، گفت: این اتهام‌زنی‌ها باطل و ناشی از شرایط بغرنجی است که که رژیم صهیونیستی با آن دست به گریبان است.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان این که ما بارها اعلام کرده‌ایم گروه‌های مقاومت در منطقه نماینده کشورها و ملت‌های خود هستند و براساس منافع کشورها و ملت‌های خود تصمیم می‌گیرند، بررسی می‌کنند و به صورت خودجوش اقدام می‌کنند، گفت: اینگونه اظهارنظرها در راستای فرافکنی و شرایط بغرنجی است که صهیونیست‌ها با آن روبرو هستند و آنها نمی‌توانند بپذیرند که شکست راهبردی، سنگین و چند بعدی از سوی جریان مقاومت در فلسطین متحمل شده‌اند.

وی در پاسخ به سوالی دیگر در مورد اتهامات آمریکا به ایران مبنی بر این که تهران به وسیله نیروهای نیابتی خود به دنبال افزایش تنش در منطقه است و هشدارهای واشنگتن در این زمینه به تهران گفت: همانطور که بارها گفته‌ایم نیروهای مقاومت در منطقه، تحت امر ایران نیستند که از ایران دستور بگیرند، آنها نماینده کشورها و ملت‌های خود هستند و بر اساس منافع ملت‌ها وک شورهای خود به صورت خودجوش اقدام و عمل می‌کنند.

وی ادامه داد: بر عکس آمریکا که به هم پیمانان خود امر و نهی می‌کند، ایران نیروهای تحت امر و یا تحت وکالت خود ندارد و گروه‌های مقاومت در منطقه، نماینده ملتهای خود هستند و آنها بر اساس منافع خود عمل می‌کنند و اقدامات آنها بخشی از واکنش‌ها به جنایات رژیم صهیونیستی است که تحت حمایت آمریکا در حال نسل‌کشی و انجام جنایت جنگی در غزه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر یک نماینده کنگره آمریکا مبنی براین که پول‌های ایران در قطر بلوکه شده است و ما می‌خواهیم در کنگره آمریکا مصوبه‌ای را در مورد ممنوعیت برداشت از این پول توسط تهران تصویب کنیم، گفت: متاسفانه کنگره آمریکا و بسیاری از نمایندگان آن با موضع‌گیری‌ها و رفتارهای خود نشان داده‌اند که پیش از اینکه نماینده مردم آمریکا باشند، حافظ منافع رژیم صهیونیستی هستند و منافع کشور و ملت آمریکا را زیر پای منافع رژیم صهیونیستی قربانی کرده‌ و می‌کنند.

کنعانی تاکید کرد: ما برای این‌گونه اظهار نظرها ارزش و اعتباری قائل نیستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی دیگری در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور آمریکا از رئیس‌جمهور چین خواسته است که پکن به تهران فشار آورد تا با استفاده از گروه‌های نیابتی خود در منطقه باعث افزایش تنش در منطقه نشود، گفت: این‌که رئیس‌جمهور آمریکا از رئیس‌جمهور چین چه درخواستی در مورد ایران داشته است من از آن مطلع نیستم.
وی ادامه داد: اگر فرض بگیریم که چنین درخواستی انجام شده است، آمریکایی‌ها به جای درخواست از دیگران برای انجام دادن یا انجام ندادن امر و کاری، بهتر است که به مسئولیت بین‌المللی‌شان در مورد ایجاد صلح عمل کنند و از ایستادن در کنار رژیم صهیونیستی برای انجام جنایت‌های جنگی خودداری کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات یک دیپلمات ارشد آمریکا که گفته هر کریدوری که در قفقاز با توسل به زور و مشارکت ایران ایجاد شود با پاسخ قاطع واشنگتن مواجه خواهد شد و قطعاً کریدور زنگزور از خاک ارمنستان عبور می‌کند، گفت: آمریکایی‌ها بزرگتر از دهان خود صحبت می‌کنند.
وی با بیان این که همکاری‌های کشورهای منطقه با یکدیگر و مسائل منطقه ربطی به آمریکایی‌ها ندارد، گفت: همکاری‌های ایران با کشورهای منطقه از جمله آذربایحان‌ در چارچوب منافع دو کشور انجام می‌شود. آمریکایی‌ها از مداخله در امور روابط دوستانه ایران با کشورهای منطقه دست بردارند.

کنعانی در پاسخ به سوالی در ارتباط با اظهارات یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر طرح استیضاح وزیر امور خارجه در مجلس شورای اسلامی گفت: هیات رییسه مجلس، ثبت چنین استیصاحی را تایید نکرده است.

وی ادامه داد: تعامل بین مجلس و دستگاه دیپلماسی، تعامل خوب و سازنده‌ای است و مشورت‌ها در مورد موضوعات مختلف بین مجلس و وزارت امور خارجه در جریان است .

کنعانی با بیان این که در مورد فلسطین اهتمام مشترکی بین مجلس و وزارت امور خارجه وجود دارد و روز گذشته وزیر امور خارجه با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با نمایندگان در مورد آخرین تحولات فلسطین رایزنی و گفت‌وگو کرد، اظهار کرد: همکاری میان وزارت امور خارجه و مجلس سازنده ، مکمل و هم افزا است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخی به سوالی در مورد آخرین اخبار از مذاکرات رفع تحریم‌ها با توجه به این که به نظر می‌رسد موضوع تحولات غزه بر تعدادی از مسائل بین‌الملل از جمله مذاکرات رفع تحریم‌ها سایه افکنده است، گفت: تحول جدیدی در این ارتباط نداریم .
وی گفت: مسیر در این زمینه باز است.

کنعانی با بیان این که وقفه و فراز و فرودها در ارتباط با گفت‌وگوهای با واسطه نتیجه شرایط است، گفت: همان طور که اشاره کردم مسیر در این زمینه باز است و گفت‌وگوهای با واسطه می‌تواند در زمان مورد توافق انجام شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی