خاویر میلی

خاویر میلی، که با پیروزی در انتخابات روز یکشنبه به رئیس‌جمهوری منتخب آرژانتین تبدیل شد، اعلام کرد قصد دارد «پزو» را کنار بگذارد و دلار آمریکا را به واحد پول ملی کشورش تبدیل کند.

به گزارش ایران‌پژواک از «وال استریت ژورنال»، شعار انتخاباتی اصلی میلی ریشه‌کن کردن تورم افسارگسیخته‌ای است که برای چندین دهه دومین اقتصاد بزرگ آمریکای جنوبی را گرفتار خود کرده است.

اقتصاددانان می‌گویند که چاپ بی‌رویه اسکناس برای پوشش دادن مخارج عمومی باعث افزایش 143 درصدی نرخ تورم در آرژانتین شده است، که یکی از بالاترین نرخ‌های تورم در جهان است.

میلی، که در جریان کارزار انتخاباتی خود مدام وعده تعطیلی بانک مرکزی و جلوگیری از چاپ اسکناس در صورت انتخاب شدن خود را داده بود، روز یکشنبه پس از پیروزی خود، تعطیلی بانک مرکزی را یک «تعهد اخلاقی» اعلام کرد.

با این حال، به گفته وال استریت ژورنال، کارشناسان بر این باورند که تعطیل کردن بانک مرکزی و تبدیل واحد پول ملی آرژانتین از پزو به دلار، چالش‌های بسیاری برای رئیس‌جمهوری جدید ایجاد خواهد کرد.

یکی از موانع اصلی بر سر راه برنامه‌های مالی میلی، عدم اکثریت هواداران وی در کنگره است. در کنگره فعلی آرژانتین هیچ حزبی اکثریت ندارد. میلی در سخنرانی پیروزی خود از ائتلاف راست میانه تشکر کرد. اما باید منتظر ماند و دید مستقلین و اعتدالیون که دیگر کرسی‌های کنگره را در اختیار دارند، به برنامه‌های میلی چه واکنشی نشان می‌دهند.

قوه قضاییه دیگر چالش مهم میلی است. هوراسیو روساتی، رئیس دادگاه عالی آرژانتین، در ماه سپتامبر به روزنامه اسپانیایی «اِل پائیس» گفت که جایگزینی پزو با یک ارز خارجی خلاف قانون اساسی و نقض حاکمیت ملی آرژانتین است.

به گفته وال استریت ژورنال، اگر آرژانتین دلار را جایگزین پزو کند، به جمع کوچکی از کشورهای آمریکای لاتین، شامل اکوادور، السالوادور و پاناما پیوسته است که پیشتر به این امر مبادرت ورزیدند.

«دلاری شدن» اقتصاد این کشورها، با وجودی که امکان چاپ کردن اسکناس اضافی را از بانک‌های مرکزی آنها گرفت، اما به این کشورها کمک کرد تا با تحت کنترل درآوردن تورم و کاهش نرخ بهره، به ثبات اقتصادی برسند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی