حج

قرار بود بعد از هشت سال، اعزام زائران ایرانی به عمره مفرده از سرگرفته شود اما همه پروازها از ۱۳ دی ماه لغو شد و مسئولان از "ایجاد مشکل فنی" در اعزام زائران سخن می‌گویند که زمان برطرف شدنش هم نامشخص است.

به گزارش ایران‌پژواک، اواخر مهر ماه امسال سومین جلسه شورای عالی حج به ریاست آیت‌الله ابراهیم رئیسی؛ رئیس جمهوری کشورمان و جمعی از وزرا و مسئولان مربوط به حوزه حج برگزار شد و محمدمهدی اسماعیلی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه این جلسه از آغاز سفرهای عمره در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت که تلاش بر این است تا پیش از موسم حج تمتع 350 الی 400 هزار زائر به عمره مفرده اعزام شوند.

بعد از اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سایر اقدامات برای فراهم کردن مقدمات سفر زائران به عمره آغاز شد و نمایندگان سازمان حج و زیارت و بانک مرکزی عازم عربستان شدند تا مذاکرات و رایزنی‌های لازم برای ازسرگیری سفرها انجام شود.

با ایجاد مقدمات کار، از 22 آذر ماه ثبت‌نام از متقاضیان برای اعزام به عمره مفرده آغاز شد تا پس از 8 سال زائران ایرانی بتوانند برای زیارت عمره راهی سرزمین وحی شوند؛ اما برخلاف برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته اعزام نخستین کاروان‌ از 28 آذر ماه به 13 دی ماه، در مرحله بعد به 24 دی ماه مؤکول و در نهایت اعلام شد که سفر به عمره به حالت تعلیق درآمده است!

علت در تأخیر اولیه اعزام زائران،‌ عدم استقبال از ثبت‌نام بود و مسئولان مربوطه بر این باور بودند که لازم است به متقاضیان زمان بیشتری داد تا خود را برای این سفر آماده کنند اما تأخیرهای بعدی در اعزام زائران، حاکی از بروز مشکل دیگری بود!

مشکلی در انتقال پول به عربستان نیست؛ از ملتهب شدن فضای بین دو کشور پرهیز کنید!

برخی رسانه‌ها علت این موضوع را بدهی ایران ایر به عربستان و مشکل در انتقال پول و در نتیجه تأخیر در صدور مجوز از سوی عربستان عنوان کرده بودند اما قربانعلی؛ سخنگوی ایران‌ایر آن را تکذیب کرد و گفت: به‌خلاف برخی گفته‌ها، موضوعاتی چون ضمانت‌نامه یا انتقال پول وجود ندارد و شرایط کنونی، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد که در حال رفع و رجوع آن هستیم و با توجه به اینکه اگر این پروازها لغو شوند، عمره‌گزاران و حجاج سال آینده بیش از همه متضرر خواهند شد، از رسانه‌ها تقاضا می‌کنم از درج اخبار غیررسمی و گمانه‌زنی‌ها برای جلوگیری از ملتهب شدن فضای بین دو کشور پرهیز کنند.

در ادمه حجت‌الاسلام نواب؛ سرپرست حجاج ایرانی نیز به تعلیق عمره مفرده را تأیید کرد و گفت: کارگزاران حج و زیارت مانند سال‌های گذشته رایزنی‌ها و اقدامات لازم را برای برگزاری سفر زیارتی عمره مفرده انجام دادند و همه برنامه‌ریزی‌های پروازی و زیرساخت‌های لازم برای اعزام زائران به عربستان نیز آماده شده بود، اما متأسفانه با توجه به گفته مسئولان کشور میزبان مسائل فنی پیش آمده سفر عمره تا اطلاع ثانوی تعلیق است.

عربستان هنوز مجوز ورود هواپیمای ایران را صادر نکرده

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب مهم‌ترین علت این تصمیم را عدم صدور مجوز نهایی از سوی عربستان عنوان و اظهار کرد: شرکت هواپیمایی جدول پروازی، نوع و شماره اختصاصی و بین‌المللی هواپیما و ظرفیت آن را ارائه کرده بود که متأسفانه دریافت مجوز نهایی لازم برای ورود هواپیمای جمهوری اسلامی ایران به کشور میزبان با مشکل مواجه شد.

وی افزود: فرآیندهای قانونی در حال پیگیری است و وزارت امور خارجه، وزارت راه و ترابری و سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در حال پیگیری موضوع هستند که امیدواریم هرچه زودتر این مسئله حل شده و زائران کشورمان به سرزمین وحی اعزام شوند.

سکوت سازمان حج و زیارت از نتایج گفت‌وگو با مسئولان سعودی

اما سفر اخیر سید عباس حسینی؛ رئیس سازمان حج و زیارت به عربستان به منظور امضای تفاهم‌نامه حج تمتع سال آینده، فرصتی برای بررسی این موضوع از طریق گفت‌وگو با مسئولان عربستانی فراهم کرد اما با این وجود، سازمان حج و زیارت تاکنون در این باره هیچ خبر و توضیحی بیان نکرده است.

محمدمهدی اسماعیلی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در نشست خبری خود درباره این موضوع تنها به بیان « وجود یک مشکل فنی» اشاره و اعلام کرد که بیش از پنج میلیون نفر برای اعزام به حج عمره ثبت‌نام کرده بودند؛ اقداماتی که باید سازمان حج انجام می‌داد اعم از رزرو هتل ها و ...‌ عملی شده است اما به تعویق افتادن پروازها به دلیل اختلاف فنی بود که در راستای حل آن مرتبا با وزیران امور خارجه و راه و شهرسازی در ارتباط هستم.

منظور از مشکلات فنی چیست؟

اکنون سؤال زائران عمره مفرده که خود را برای این سفر زیارتی آماده کرده بودند این است که منظور دقیق از مشکل فنی که به آن اشاره می‌شود، چیست؟ چرا درباره آن شفاف سخن گفته نمی‌شود و چرا حضور نمایندگان هواپیمایی جمهوری اسلامی، سازمان هواپیمایی کشور، وزارت امور خارجه و نهاد ریاست‌جمهوری در عربستان تاکنون نتیجه‌بخش نبوده است؟ چه مشکلی رخ داده که هنوز زمینه تشرف زائران فراهم نشده است؟ بی‌تردید مردم تمایل دارند، بی‌پرده و شفاف، علت اصلی این مشکل اعلام شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی