معین

سهرابی، دستیار وزیر و مدیرکل شورای عالی امور ایرانیان اعلام کرد که در حال برنامه ریزی برای بازگشت معین هستند و توضیح داد هیچ کسی به یک ایرانی نمی تواند بگوید به ایران نیا، کسی ممنوع الورود نیست.

به گزارش ایران‌پژواک، سهرابی، دستیار وزیر و مدیرکل شورای عالی امور ایرانیان در گفت‌وگویی با خراسان از تدوین قانون برای این گروه از ایرانیان خبر داد و گفت که از سایت پرسمان می توانند متوجه مشکلات قضایی خود شوند حتی اگر مشکل امنیتی داشته باشند . سهرابی درباره معین که این روزها بازگشتش به کشور حاشیه ساز شده نیز گفت که در حال تدارک و برنامه ریزی این موضوع با نهادهای مختلف هستیم و اخبار خوبی در پیش است. در ادامه گفت وگوی ما با دستیار وزیر و مدیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور را بخوانید:

شاهد اقداماتی در حوزه ایرانیان خارج ازکشور در سال های اخیر بودیم اما به نظر می رسد حرف نسبت به اقدامات بیشتر است. همه دنبال بازگشت ایرانیان خارج از کشور هستند اما ظاهرا یا ایرانیان خارج از کشور باور نمی کنند یا واقعا کار زیادی انجام نشده است. نظر شما چیست ؟

در این سال ها نوع نگاه دولت ها یکپارچه نبوده البته در ظاهر همه شعار حمایت از ایرانیان خارج از کشور می دهند اما اقدامات ماندگار زیادی نبوده است. اولین مشکل این بوده که ایرانیان یک جایگاه حقوقی و قانونی نداشتند. براساس قانون، رئیس شورای عالی ایرانیان خارج از کشور شخص رئیس جمهور است و در آیین نامه قبلی گفته شده بود رئیس جمهور می تواند یکی از معاونان خودش را به عنوان جانشین انتخاب کند. آقای دکتر رئیسی بر اساس یک تاکتیک مشخص وزیرخارجه و رئیس دستگاه سیاست خارجی را جانشین خودش قرار داد تا هم سطحش را بالا ببرد و هم بخش زیادی از کار وزارت خارجه در خارج از کشور کنسولی و در ارتباط با ایرانیان آن جاست. دیپلمات ها و کارمندان ایرانی در خارج از کشور تحت مدیریت سفرا و سرکنسول ها در حال خدمات رسانی به ایرانیان خارج کشور هستند. برای همین اولین اقدام دولت سیزدهم در دی ماه ۱۴۰۰ این بود که با دستور قاطع رئیس جمهور لایحه جامعه ایرانیان خارج کشور سه ماهه در دولت تدوین و تصویب شود که این کار با کمی تاخیر انجام شد. امروز این لایحه با ۱۶ ماده در کمیسیون سیاست خارجی در حال بررسی است و مجلس هم بسیار به ما کمک کرد. ما در تیرماه سال جاری این قانون را به مجلس آوردیم و ۷ بند هم مرور شده و امیدواریم در همین مجلس یازدهم بتوانیم این لایحه را قانون کنیم.اولین نکته ای که آقای رئیس جمهور تاکید داشتند تغییر ادراک بود، ما در داخل و در نخبگان و فرهیختگان نگاه واحد به ایرانیان خارج از کشور متاسفانه نداشتیم. تلاش کردیم با عضوگیری جدید، در کارگروه های تخصصی همه دستگاه های ذی ربط عضو دبیرخانه شورای عالی ایرانیان باشند. هشت کارگروه تشکیل شد، وزیر گردشگری اضافه شد، برای ترویج زبان فارسی بنیاد سعدی را در کنار کارگروه فرهنگ و رسانه عضو کردیم. حتی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح عضو شد، وزیر اطلاعات، وزیر کشور و سازمان اطلاعات سپاه عضو هستند. اولین موضوع و دغدغه این بود که بیرون از کشور و به ویژه بعد از حوادث تلخ پاییز پارسال، پمپاژ رسانه های معاند، ایرانیان خارج از کشور را حسابی به غلط نگران کردند.

همه ما نزدیکانی داریم که در خارج کشور هستند و نگرانی این ها به ویژه دوتابعیتی ها این است که به ایران بیایند مشکل پیدا می کنند. این فضا توسط رسانه های معاند تشدید هم شده است. برای این دغدغه چه کردید ؟

در ارتباط با این فضا مخصوصا درباره دو تابعیتی ها بخشی مربوط به تبلیغات بیگانگان بوده و یک جاهایی هم به خاطر غفلت خودمان بوده است. ما به خاطر این که این فضا را بشکنیم سایتی درست کردیم به نام پرسمان تردد، هر کسی از این سایت استعلام کند حداکثر ظرف ۱۲ تا ۱۵ روز می گوییم مشکل دارد یا ندارد. بیش از ۱۱ هزار نفر با این سامانه ارتباط گرفتند که تنها زیر ۳۰۰ نفر دچار مشکل بودند که ۹۷ درصد آن ها هم مشکلات شخصی و حقوقی بود. همچنین ظرف سه تا چهار هفته گذشته برای اولین بار ایرانیان از طریق سامانه ثنا مسائل حقوقی و قضایی خودشان را مطرح می کنند.

می توانید با اطمینان بگویید اگر کسی به سامانه پرسمان مراجعه کند و بعد از دو هفته به او بگویند هیچ مشکلی نداری و بیا، حتما مشکلی برایش پیش نمی آید ؟

صد درصد.

با توجه به این که بازداشت دوتابعیتی ها بیشتر از سوی نهادهای امنیتی و قضایی اتفاق می افتد، سامانه شما به این نهادها هم وصل است ؟

چهار نهاد موثر ما شامل دادستانی کل کشور، اطلاعات فراجا، اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات با حضور نماینده تام الاختیار وزیر خارجه در کمیته استعلام حضور دارند و با اطمینان می گویم اگر نتیجه استعلام مثبت بود تضمین با ماست.

واقعا اگر کسی اتهام جاسوسی یا امنیتی داشته باشد و از سایت شما استعلام کند جواب سایت شما این است که نیا، چون دستگیر می شوی ؟

اولا این افراد استعلام نمی کنند ثانیا آن هایی که چنین مشکلی داشته باشند می گوییم به نزدیک ترین نمایندگی ایران مراجعه کنید تا مسئله دقیقا مشخص شود. الان در سفر رئیس جمهور به نیویورک یک فردی که شما هم می شناسید درخواست پاسپورت داشت که گفتیم درخواست را بفرست و به شما پاسپورت می دهیم.

آقای معین نبود ؟

در رابطه با ایشان هم با توجه به این که نگاه وزیر فرهنگ و ارشاد به موضوع نگاه جذب حداکثری است در حال تدارک و برنامه ریزی این موضوع با نهادهای مختلف هستیم و اخبار خوبی در پیش است. هم درمورد معین و هم در مورد افراد دیگر ما دنبال این هستیم که جذب حداکثری داشته باشیم.

یعنی معین هم در سامانه پرسمان استعلام کند و بگویند مشکلی نداری می تواند به ایران بیاید ؟

اگر مشکل نداشته باشد بله. هیچ کسی به یک ایرانی نمی تواند بگوید به ایران نیا، کسی ممنوع الورود نیست. من خواهش می کنم ایرانیان با سفارتخانه ها و نمایندگی های کشورمان در ۱۴۰ نقطه دنیا در ارتباط باشند. ما ۲۴ ساعته در حال پاسخ گویی هستیم شاید هنوز به نقطه مطلوب نرسیده باشیم. کسانی که به ما مراجعه کرده باشند یا ما آن ها را پیدا کرده باشیم می توانند گواهی دهند که خدمات ما در چه سطحی بوده و نوع نگاه ما چگونه است. این نوع نگاه در راستای نگاه آقای رئیس جمهور و وزیر امورخارجه است که بحث تغییر ادراک را داشتند. در هر سفر آقای رئیس جمهور و وزیر خارجه این مسائل در نشست با ایرانیان عزیز خارج از کشور مطرح می شود. خود من هم به دستور وزیر امورخارجه سفرهایی دارم تا این مشکلات را حل کنیم. ایرانیان وقتی از نزدیک با ما حرف می زنند نظرشان عوض می شود. الان درصد قابل توجهی از جامعه مخاطب ما در وضعیت غبار سال قبل هستند و هنوز غبار به صورت کامل کنار نرفته است و متاسفانه امپراتوری رسانه ای صهیونیستی و معاند تاثیرات سویی داشته اند.

بخشی از این کارها را باید سفرا انجام دهند و باید با ایرانیان بیشتر صحبت کنند. آن ها هم فعال هستند ؟

همین نشست های دهه فجر ما نمونه خوبی بود برای ارتباط ایرانیان با نمایندگی های ایران در خارج از کشور که تصمیم گرفتیم تلویزیون هم به گونه ای که برای افراد مشکل ایجاد نشود نشان دهد. شما اگر می خواهید میزان رفت و آمدهای ایرانیان به داخل کشور را بدانید، رفت و آمدهای آن ها را از پروازهای خارجی به ایران بررسی کنید. بیش از ۶۰ درصد مسافران شرکت های هواپیمایی خارجی که به ایران می آیند ایرانیان خارج از کشور هستند. قبل از کرونا سالی ۸۵۰هزار نفر ایرانی خارج از کشور به ایران می آمدند و می رفتند. در کرونا که همه کشورها آسیب دیدند، بر اساس آمار ما به ۳۵۰هزار نفر رسیدیم و دوباره در حال اوج گرفتن هستیم که بقیه کار به تلاش ما و شما رسانه ها و مطبوعات بستگی دارد. ظرفیت ایرانیان برای لابی کردن در کشورهای مختلف بسیار بالاست و دنبال این هستیم که چنین موضوعی فعال شود. زیرا پتانسیل فراوان ایرانیان عزیز و فرهیخته در سراسر جهان به ویژه در کشورهای اروپایی و آمریکایی و آسیایی و سایر نقاط جهان در همه عرصه های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و نخبگانی در مراکز خصوصی، اداری و دانشگاهی و سایر مراکز درمانی و پزشکی هسته ای و سایر رشته ها و بخش های خدماتی و مالی و پولی دارند که از آن غافل بوده ایم و روسای کارگروه های هشت گانه به دستور ریاست محترم جمهوری و وزیر امورخارجه (جانشین ایشان در شورای عالی ایرانیان خارج از کشور) مشغول برنامه ریزی و تهیه دستورکارهای روان سازی و جذب حداکثری و ارائه خدمات هستند و امیدواریم که در آینده نه چندان دور شاهد تحقق این خدمات باشیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی