گردشگران چینی

بی‌ثباتی اقتصاد در کنار اعمال محدودیت‌های روزافزون بر آزادی‌های فردی موجب شده است تا شمار فزاینده‌ای از مردم چین به فکر خروج از کشور و مهاجرت به کشورهای دیگر باشند؛ حتی اگر برای عملی‌کردن این ایده مجبور باشند سفر پرمخاطره و جان‌فرسایی را در آمریکای لاتین آغاز کنند.

به گزارش ایران‌پژواک، از سال ۲۰۱۲، شمار اتباع چینی متقاضی دریافت پناهندگی از آمریکا به شکل فزاینده‌ای افزایش یافته و در مجموع به بیش از ۸۵۰هزار نفر رسیده است.

تنها از ماه اکتبر گذشته، حدود ۱۰هزار نفر از اتباع چین که درحال عبور غیرقانونی از مرز مکزیک و ورود به آمریکا بودند دستگیر شده‌اند که بالاترین رقم ثبت‌شده تاکنون محسوب می‌شود. در واقع مهاجران چینی به سریع‌ترین گروه مهاجری تبدیل شده‌اند که در ۶ماه گذشته به مرز جنوبی ایالات‌متحده رسیده‌اند.

این مهاجران مسیری طولانی شامل هشت‌کشور آمریکای لاتین را برای رسیدن به مرز جنوبی ایالات‌متحده طی می‌کنند و در طول سفر خود با مخاطرات دائمی مانند سرقت، تجاوز و حتی مرگ دست‌وپنجه نرم می‌کنند. عبور از این مسیر برای آن دسته از مهاجران چینی که به‌تنهایی و بدون داشتن راهنما اقدام می‌کنند حدود ۵ تا ۷‌هزار دلار هزینه دارد.

دسته دیگری هم هستند که رقم‌های بالاتر و تا ۳۵‌هزار دلار را به قاچاقچیان انسان می‌پردازند تا آنها را به خاک آمریکا برسانند.

توانایی پرداخت چنین ارقام بالایی نشان می‌دهد که اگرچه بخشی از این مهاجران از طبقه کارگر هستند؛ اما بسیاری دیگر جزو طبقه متوسط چین به شمار می‌روند.

در میان بازداشت‌شدگان در مرز، ‌ افراد با مشاغل و پیشینه متفاوت از جمله مالکان کسب‌وکارهای خرد، ‌ معلم و مدرس و دانشجو به چشم می‌خورد.

کندی رشد اقتصادی چین که با گذشت سه‌سال از اجرای محدودیت‌های سخت‌گیرانه برای کنترل کرونا تقریبا تشدید شده، افراد بسیاری را واداشته است تا برای یافتن فرصت‌های شغلی بهتر به کشور دیگری مهاجرت کنند. نرخ بیکاری جوانان در شهرها اخیرا به بالاترین سطح خود یعنی ۲۰.۴‌درصد رسیده است که چهار برابر بیشتر از نرخ بیکاری کشور است و فرصت‌های شغلی محدودی را در اختیار فارغ‌التحصیلان دانشگاه قرار می‌دهد. از طرف دیگر صاحبان کسب‌وکارهای کوچک نیز از سیاست‌های سخت‌گیرانه دولت در دوران کرونا و به دنبال آن کاهش تقاضای مصرف‌کننده، متحمل آسیب‌های جدی شده‌اند. به‌علاوه کاهش آزادی‌های اجتماعی و مذهبی از دیگر عوامل اصلی مهاجرت است.

افزایش سریع مهاجرت‌های غیرقانونی از دومین اقتصاد بزرگ جهان با تصویر مطلوبی که پکن می‌خواهد به دنیا نشان دهد در تضاد است. در داخل کشور، مفهوم «رویای چینی» شهروندان را تشویق می‌کند تا آرزوهای شخصی خود را در کنار رفاه جمعی و جوان‌سازی ملی دنبال کنند. بااین‌حال، پس از تحمل اقدامات سخت‌گیرانه دولت و قرنطینه جمعی به مدت سه‌سال، ‌درصد قابل‌توجهی از مردم کشور از این چشم‌انداز که بار زیادی روی اقتصاد کشور و سلامت روان مردم تحمیل کرد ناخرسند هستند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی