• ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۷
  • کد خبر: 37882
جنگ اوکراین

سه گردان شامل «نظامیان در تبعید» روسیه که در هماهنگی با اوکراین علیه روسیه فعال هستند، حملاتی به دو روستای مناطق جنوبی روسیه انجام داده‌اند.

به گزارش ایران‌پژواک، دولت روسیه روز پنج‌شنبه ۲۴ اسفند این حملات را تأیید کرد و مدعی دفع آنها شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز این حملات را ایجاد «آشوب» در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری کشور عنوان کرد که قرار است از روز جمعه تا یکشنبه در کشور برگزار شود.

سه گروه «نظامیان تبعیدی روسیه» می‌گویند که وارد مناطق جنوبی کورسک و بلگورود روسیه در مرز با اوکراین شده‌اند.

نیروهای مرزبانی روسیه نیز از خنثی‌سازی این حملات خبر داده و ویدیوئی از انهدام تانک‌ها و خودروهای زرهی متعلق به آنها منتشر کرده‌اند.

گردان‌های «سیبری»، «لژیون آزادی روسیه» و «سپاه داوطلب روسیه» خود را «نظامیان در تبعید» می‌نامند و علیه دولت روسیه با ارتش اوکراین در همکاری هستند.

گردان «سیبری» متشکل از جنگ‌جویان مغولی‌زبان جمهوری «بوریاتیا» و جمهوری‌های تُرک‌نشین «یاقوتستان» و «تووا» در فدراسیون روسیه هستند.

«لژیون آزادی روسیه» و «سپاه داوطلب روسیه» نیز متشکل از طیفی از افراد با گرایش‌های ملی‌گرایانه راست افراطی تا آنارشیست‌ها هستند.

روزنامه گاردین می‌نویسد در حالی که بعید است حملات فرامرزی «نظامیان در تبعید روسیه» منجر به دستاوردهای ارضی شود، اما می‌تواند شتاب حملات ارتش روسیه در شرق اوکراین را کاهش دهد.

این گزارش می‌افزاید هفته جاری سه گردان «نظامیان در تبعید روسیه» حملاتی به روستای کوچک «تیوتکینو» روسیه انجام داده، اما دوباره به خاک اوکراین عقب‌نشینی کرده بودند.

این گروه‌های نظامی روز سه‌شنبه با انتشار پیامی در شبکه تلگرام اعلام کردند حملات برای آزادی منطقه «کورسک» و «بلگورد» را ادامه خواهند داد.

هم‌زمان روز سه‌شنبه اوکراین حملات پهپادی و موشکی نسبتاً گسترده‌ای به شهر بلگورد انجام داد که بنابر گزارش منابع روسی منجر به کشته شدن یک تن و زخمی شدن شش نفر دیگر شد.

ارتش اوکراین طی چند روز گذشته سه پالایشگاه بزرگ روسی را نیز هدف قرار داد که دست‌کم فعالیت یکی از آنها مختل شد.

«لفاظی هسته‌ای روسیه»

دولت آمریکا روز پنج‌شنبه تهدید هسته‌ای اخیر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه را «لفاظی» نامید و اعلام کرد هیچ نشانه‌ای مبنی بر آماده شدن روسیه برای استفاده از توان هسته‌ای وجود ندارد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، روز گذشته اعلام کرد کشورش در وضعیت آمادگی رزمی قرار دارد و کاملاً برای جنگ هسته‌ای آماده است، اما به گفته او، در حال حاضر «شتاب اوضاع به آن سمت نیست».

او گفت در صورت تهدید موجودیت روسیه، این کشور آماده استفاده از سلاح هسته‌ای است.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید روز پنج‌شنبه در نشست خبری گفت: «ما هیچ دلیلی برای تنظیم وضعیت هسته‌ای خود و هیچ نشانه‌ای دال بر آماده شدن روسیه برای استفاده از سلاح هسته‌ای در اوکراین ندیده‌ایم».

خانم ژان پیر در ادامه افزود «لفاظی‌های هسته‌ای روسیه» همواره در طول تهاجم تمام‌عیار این کشور به اوکراین «بی‌پروا» بوده‌است.

ممنوع‌الورودی‌های جدید

در این میان وزارت خارجه روسیه روز پنج‌شنبه اعلام کرد که ورود ۲۲۷ شهروند آمریکایی به روسیه را به خاطر آنچه «فعالیت‌های ضد روسی» عنوان کرد، ممنوع می‌کند.

این بیانیه در ادامه افراد ممنوع‌الورود را متهم به مشارکت در «سیاست گسترش، اجرا و توجیه روس‌هراسی دولت آمریکا» کرد.

در میان افراد ممنوع‌الورود آمریکایی نام برخی از مقامات دولتی از جمله متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، چند روزنامه‌نگار و استاد دانشگاه نیز قرار دارد.

مسکو تاکنون برای ورود بیش از دو هزار شهروند آمریکایی به خاک این کشور ممنوعیت اعمال کرده است.

وزارت خارجه روسیه همچنین نسبت به هرگونه «تلاش برای مداخله در امور داخلی فدراسیون روسیه» در جریان انتخابات آخر هفته جاری هشدار داد.

هم‌زمان اتحادیه اروپا و ناتو روز پنج‌شنبه گفتند که انتخاباتی در روسیه که «قرار است ولادیمیر پوتین مجدداً به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود»، آزاد و منصفانه نخواهد بود، زیرا کرملین همه مخالفان را سرکوب کرده است.

یولیا ناوالنایا، بیوه الکسی ناوالنی، منتقد سرشناس کرملین که اخیراً در زندان‌های روسیه جان باخت نیز از غرب خواسته است نتایج انتخابات ریاست جمهوری روسیه را به رسمیت نشناسند.

اوکراین نیز با اشاره به برنامه روسیه برای رای‌گیری در مناطق اشغالی این کشور، گفته است این انتخابات را به رسمیت نمی‌شناسد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی