• ۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۰
  • کد خبر: 38063
خواجوی کرمانی

هر قدر که آرامگاه خواجوی کرمانی در شهر شیراز شناخته شده است و همواره عده‌ای را جهت تفریح و تفرج در خود جای می‌دهد، اما خود او، شخصیت و جایگاه ادبی‌اش کمتر برای مردم شناخته شده است.

به گزارش ایران‌پژواک، در یکی از جذابترین نقاط شهر شیراز و در جوار دروازه‌ قرآن، آرامگاه شاعری برجسته از قرن هشتم هجری قرار دارد که به خصوص در ایام نوروز، گردشگران زیادی را هم در خود جای می‌دهد.

کمال‌الدین ابوالعطاء محمودبن علی‌بن محمود، معروف به خواجوی کرمانی و متخلص به «خواجو» در کرمان متولد شده و در همانجا به تحصیل علوم و فنون متداول مشغول شد. سپس سفری طولانی را آغاز کرد تا به سیر و سیاحت بپردازد.

او به زیارت کعبه رفت و بعدها نیز مدتی درتبریز و شیراز به سر برد. وی به غیر از دیوان قصاید و غزلیات، خمسهٔ نظامی گنجوی را نیز جواب داده است.

خواجو در سال ۷۵۳ هجری قمری در شهر شیراز دار فانی را وداع گفت و در بالای تنگ الله اکبر شیراز به خاک سپرده شد.

امروز، ۸ فروردین با برخی از بازدیدکنندگان از آرامگاه این شاعر بزرگ، صحبت کردیم.

پدری اهل شهرستان زرند استان کرمان همراه با همسر و فرزندانش برای سفری چند روزه به شیراز آمده‌اند. او در خصوص چراییِ انتخاب مقبره خواجو به عنوان یکی از اهداف گردشگری خود گفت: آمده بودیم تا از دروازه قرآن دیدن کنیم و با آن عکس بگیریم، اما متوجه مجسمه‌ای در کنار دروازه شدیم که کنجکاوی بچه‌ها را برانگیخت.

«خواجوی کرمانی» در شیراز؛ آشنا و غریب

وی افزود: وقتی دخترم پرسید که این کرمانی کیست و چرا آرامگاه او در شیراز است، نمی‌دانستم چه جوابی بدهم. خود من به عنوان یک کرمانی، با نام این شاعر آشنا نبودم و برایم جالب بود که در شهر شیراز و در چنین نقطه زیبایی، برای او آرامگاه ساخته‌اند.

این مسافرِ شیراز قول داد که شناخت از شاعر هم‌استانی خود را از همین امروز شروع کرده و به فرزندان خود نیز بیاموزد.

پدر دیگری نیز که اهل شهر شیراز بود و همراه با همسر و دختر خود به بازدید آرامگاه خواجو آمده بود، گفت: سال‌ها بود که اینجا نیامده بودم و این بار هم به اصرار دخترم آمدم.

وی در پاسخ به این سئوال که چقدر از خود خواجوی کرمانی شناخت دارد، گفت: متاسفانه هیچ شناختی ندارم و دخترم هم بیشتر برای منظره و چشم‌انداز زیبا، ما را به اینجا آورد تا عکس بگیرد.

«خواجوی کرمانی» در شیراز؛ آشنا و غریب

این مرد شیرازی بهترین مکان دیدنی شیراز را «باغ ارم» عنوان کرد و گفت: از کودکی در شیراز زندگی می‌کنم و هیچ نقطه‌ای مانند باغ ارم به من آرامش نمی‌دهد.

مرد جوانی که از استان مازندران نیز همراه با خانواده خود به آرامگاه خواجوی کرمانی آمده و حالا در حال خروج از مجموعه بود، به خبرنگار ایسنا گفت: واقعا از حضور در این مکان لذت بردم و حال همه ما خوب شد.

وی در خصوص شناختش از شاعر کرمانی نیز گفت: متاسفانه شناخت چندانی ندارم و فقط می‌دانم شاعر قرن هشتم بوده و ظاهرا حضرت حافظ نیز از خواجو الگو می‌گرفته است.

در کنار مقبره، یک نفر به عنوان راهنمای گردشگری نیز حضور داشت. از او پرسیدیم: گردشگران چقدر درباره خواجو از شما سوال می‌پرسند؟

خانم راهنما پاسخ داد: متاسفانه خیلی به ندرت. نه شناخت چندانی از خواجو دارند و نه سوالی می‌پرسند. بیشتر افراد برای عکس گرفتن با آبشار و لذت بردن از فضا و چشم‌انداز به اینجا می‌آیند.

«خواجوی کرمانی» در شیراز؛ آشنا و غریب

وی ادامه داد: زمانی که در آرامگاه سعدی یا حافظ مستقر می‌شویم، افراد زیادی به ما مراجعه می‌کنند و سوالات مختلفی درباره زندگی و شخصیت آنها می‌پرسند اما در آرامگاه خواجو سرمان همیشه خلوت است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی