سازمان ملل

در حالی که گزارش دبیر کل سازمان ملل متحد درباره قطعنامه 2231 شورای امنیت با نگاهی مثبت نسبت به ایران خواهان توقف اقدامات ضد برجامی آمریکا شده است،‌ واشنگتن در تلاش است با بهره برداری از بخش‌هایی از این گزارش شکست‌های خود در سازمان ملل متحد در مقابل ایران را جبران کند.

به گزارش ایران پژواک، آنتونیو گوترش،‌ دبیر کل سازمان ملل متحد، گزاش جدید شش ماهه دبیر کل از اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت را منتشر کرده که به گفته کارشناسان ایرانی این گزارش در ارزیابی اولیه نسبت به گزارش‌های قبلی دبیر کل نگاه مثبتی به اجرای قطعنامه دارد.

در همین باره در بندی از این گزارش گوترش تأکید کرده است: «من از این واقعیت که جمهوری اسلامی ایران، با وجود تغییرات قابل توجهی که خروج ایالات متحده آمریکا از برجام به همراه داشته و همچنین تصمیمات بعدی این کشور مبنی بر تحمیل مجدد همه تحریم‌های ملی که به موجب برجام لغو یا متوقف شده بودند، به اجرای تعهدات هسته‌ای اش ادامه می‌دهد استقبال می‌کنم‌. من از این اقدامات آمریکا اظهار تأسف کرده و شدیدا معتقدم این اقدامات اهداف مندرج در قطعنامه2231 را به پیش نخواهد برد.

در این قطعنامه به همه دولت‌های عضو سازمان ملل متحد و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید شده است که از اجرای برجام حمایت کرده و از اقداماتی که آن را متزلزل می‌کند خودداری کنند. من نگرانی‌هایی که در نامه مورخ 5 نوامبر 2018 که از سوی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران خطاب به من نوشته شده است یادآوری می کنم.»

این در حالی است که لحن گزارش دبیر کل در 6 ماه گذشته یعنی زمانی که آمریکا از برجام خارج شده بود شکل دیگری داشت. در آن زمان گوترش به وضوح گزارش اخیر به آمریکا نتاخته بود و اقدامات برجامی ایران را با صراحت کنونی مورد تأیید قرار نداده بود.

دبیر کل در گزارش دوره قبل سازمان ملل متحد در همین باره نوشته بود: «با وجود تبعیت مستمر جمهوری اسلامی ایران از تعهدات هسته‌ای‌اش، توافق هسته‌ای متأسفانه در معرض چالش قرار گرفته است. ایالات متحده آمریکا روز 8 می 2018 از برجام خارج شد و همه تحریم‌های ملی که به موجب برجام متوقف یا لغو کرده بود مجددا برقرار کرد. من بابت تضعیف برجام که یک دستاورد بزرگ در زمینه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است که در صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی نیز نقش دارد،‌ اظهار تأسف می‌کنم. من معتقدم مسائلی که مستقیما ربطی به برجام ندارند باید بدون لطمه به حفظ اجرای این توافق مورد توجه قرار بگیرد.»

با وجود چنین نگاه مثبتی خبرگزاری رویترز با انتشار تنها بخش هایی از این گزارش و ذکر این ادعا که گزارش دبیر کل محرمانه است به حاشیه سازی و تغییر مسیر گزارش سازمان ملل متحد پرداخته است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی