ابن‌بابویه

ششم آبان دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ری از کشف یک کوزه با ۲۶۰ سکه قدیمی توسط دو نفر در پی کندن قبر برای دفن متوفای خود در آرامستان ابن بابویه شهرری خبر داد؛ سکه‌هایی که معاون میراث فرهنگی استان تهران می‌گوید تعدادی از آن‌ها که با رسوب‌زدایی اولیه خوانده شده متعلق به آل بویه هستند.

به گزارش ایران پژواک، غلامرضا نوفرستی در گفت‌وگو با تلویزیون با بیان این‌که افرادِ کشف‌کننده سکه‌ها، پس از دفن جنازه سکه‌ها را بین خود تقسیم می‌کنند و به هر کدام‌شان ۱۳۰ سکه می‌رسد، زمان وقوع این اتفاق را بر اساس اطلاعات موجود روی سنگ قبر نصب‌شده مربوط به ۲۰ شهریور امسال دانست و تاکید کرد: «یکی از این دو نفر که ساکن شهرری هم هست پس از مدتی پنجم آبان ضمن معرفی خودش به کلانتری ۱۳۱ شهرری سهمش شامل ۱۳۰ سکه را به مسئول آرامستان ابن بابویه تحویل داده، اما فرد دوم با سکه‌های خود قرار کرده که از وی دعوت شده سکه‌ها را تحویل دهد.»

او همچنین اعلام کرد: «۱۳۰ سکه تحویلی به صورت پلمب‌شده در اختیار نیروی انتظامی است تا برای کارشناسی قدمت و ارزش آن به میراث فرهنگی تحویل داده شود و اقدامات برای یافتن فرد دوم و برگرداندن ۱۳۰ سکه دیگر در حال اجرا است.»

چند روز بعد، احمد ابوحمزه - ری‌شناس و عضو هیأت‌علمی دانشگاه - در گفت‌وگویی اعلام کرد: «باتوجه به قدمت سکه‌ها، موضوع کندن قبر نمی‌تواند صحیح باشد زیرا برای قبر نهایتاً تا سه متر از زمین را حفر می‌کنند اما سکه‌های ۱۱۰۰ سال پیش با بررسی تاریخ نمی‌تواند در عمق سه متری باشد و مطمئناً خیلی پایین‌تر بوده و برای این منظور به احتمال زیاد حفاری انجام گرفته است.

این سکه‌ها در حفاری به نیت و قصد قبر حفاری به دست نمی‌آید و حداقل هفت یا هشت متر باید حفاری شود تا به احتمال زیاد به این سکه‌ها که شاید در صندوقخانه یا زیرزمین آن زمان مخفی شده، دسترسی یافت. احتمالاً سکه‌ها متعلق به حاکم، تاجر و یا شخص ثروتمندی بوده است زیرا فرد معمولی دوره آن دوره (با این‌که دوره آل بویه دوره زرینی در شهرری است) نمی‌تواند ۲۶۰ سکه درهم نقره داشته باشد، که در این صورت هم چنین فردی فقط سکه نقره نگه نمی‌دارد و مطمئناً سکه‌های دیگری هم داشته است.»

از سوی دیگر، مرتضی ادیب‌زاده – معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران - دهم آبان اعلام کرد: سکه‌های مکشوفه در گورستان ابن بابویه، توسط یگان حفاظت استان تهران به این اداره کل تحویل داده شده است. از مجموع سکه‌ها تعداد ۱۴۱ سکه سالم هستند. تعدادی اندک از سکه‌ها با رسوب‌زدایی اولیه خوانده شدند که متعلق به دوران آل بویه هستند.

او با بیان این‌که با دستور دادستان ری تحقیق و پیگیری موضوع کشف سکه‌ها در دستور کار مراجع انتظامی قرار گرفته، بیان کرد: سکه‌ها متعلق به دوره آل بویه بوده و از نظر تاریخی به ویژه تاریخ ری در قرون اولیه اسلامی بسیار حائز اهمیت هستند.

به گفته‌ او، در حال حاضر سکه‌ها به امین اموال توقیفی این اداره کل تحویل داده شده و ضروری است همه‌ سکه‌ها پاکسازی و تثبیت شوند تا علاوه بر حفاظت آن‌ها، خوانش دقیق‌تری از نوشته‌های رو و پشت سکه‌ها داشته باشیم.

معاون میراث فرهنگی استان تهران با اشاره به این‌که عرصه گورستان ابن بابویه شهر ری در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و دارای ضوابط حفاظتی است، تاکید کرد: به همین دلیل‌ به دنبال مذاکرات و مکاتبات پیشین با اداره اوقاف ری و نیز متولیان گورستان ابن بابویه اعلام می‌کنیم که مطابق قانون و به منظور حفاظت از سایت تاریخی ابن بابویه، هرگونه تدفین و خاک‌برداری در این عرصه تاریخی بدون اخذ مجوز و نظارت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی استان تهران، ممنوع است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی