سهام عدالت

ثبت نام سهام‌دارانی که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده‌اند در سامانه سجام کلاف سردرگمی شده که این روزها مردم لرستان را در بلاتکلیفی قرار داده است.

به گزارش ایران پژواک، سهام عدالت با هدف مستقل کردن خانواده‌های نیازمند، سرعت بخشیدن به روند خصوصی‌ سازی، به کارگیری روش‌هایی سالم و شفاف جهت واگذاری سهام شرکت‌ها، کوچک کردن دولت و افزایش تصدی‌ گری مردم و همچنیت توزیع عادلانه ثروت و درآمد در کشور اجرا شد اما آزادسازی سهام عدالت از جمله مسائلی بود که طی سال‌های اخیر مورد بحث بسیاری از مسئولان بودکه در نهایت به درخواست رئیس جمهور مقام معظم اردیبهشت ماه امسال با صدور ابلاغیه‌ای با آزاد سازی سهام عدالت از طریق دو روش مستقیم و غیرمستقیم  جهت در اختیار دادن فرصت تصمیم‌ گیری به  مشمولان این سهام موافقت کردند. 

این آزاد سازی می‌تواست فرصتی فراهم کند که اقشار متوسط و کم درآمد در این شرایط اقتصادی نفسی بکشند اما متاسفانه با فاجعه مدیریتی از طرف دولت و سازمان خصوصی سازی روبرو شد و در واقع می‌توان گفت عملا آزادسازی در کار نیست چرا که آزادسازی به معنای این است که فرد بتواند با اختیار و به قیمت دلخواه، سهم یا کالای خود را بفروشد اما در نحوه  آزادسازی سهام عدالت  عملا بسیاری از اختیارات و حقوق مالکیت از افراد سلب شده و همچنین تاخیر قابل توجه در واریز پول حاصل از فروش سهام افرادی که روش مستقیم را انتخاب کردند، نبود زیر ساخت‌های الکترونیکی  لازم ، عدم پاسخگویی به رفع مشکلات سهامداران سبب شده که آزاد سازی سهام عدالت با انتقادات زیادی مواجه شود.

 اما این روزها در استان لرستان  علاوه بر مشکلات مذکور ثبت نام یا عدم ثبت نام  سهام داران در سامانه سجام مدتی است که به مکالمه‌های روزانه مردم تبدیل و کلاف سردرگمی شده که این روزها مردم استان را در بلاتکلیفی قرار داده است. 

ثبت نام سهامداران در سامانه سجام اجباری نیست

حسین امینی خواه رئیس هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری استان لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد در رابطه با ثبت نام سجام افرادی که دارای سهام عدالت هستند و روش غیر مستقیم را انتخاب کرده‌اند اظهار داشت: متاسفانه  برخی مسئولان استان جهت ثبت نام سجام افرادی که دارای سهام عدالت هستند و روش غیر مستقیم را انتخاب کرده‌اند اطلاع رسانی نادرستی می‌کنند.

وی افزود: جهت اطلاع سهام‌داران استان لرستان  اعلام می‌کنیم هیچ گونه محدودیت و مهلت زمانی مشخصی برای پایان ثبت نام سجام و احراز هویت  وجود ندارد.

رئیس هیئت مدیره شرکت سرمایه‌ گذاری سهام عدالت لرستان عنوان کرد: بر اساس ماده ۱۷ آیین نامه اجرایی  مصوب  شورای عالی بورس مبنی بر اینکه آن دسته از دارندگان  سهام‌داران عدالت  که دارای شماره شبا معتبر و مورد تایید هستند و  در یکی از شعب بانک‌های کشور احراز هویت شده‌اند و همچنین  شماره تلفن همراه به نام خود را  ارائه کنند نیاز به احراز هویت مجدد در شرکت سپرده گذاری مرکزی  اوراق بهادار جهت دریافت خدمات پایه ندارند.

بازی با جان مردم  در صف‌های  ثبت نام سجام 

وی بیان کرد: با توجه به اطلاع رسانی نادرست مسئولان استان جهت ثبت نام سجام متاسفانه علاوه بر پرداخت هزینه‌هایی برای ثبت نام  سجام تجمع در دفاتر پیشخوان و کافینت‌ها  برای امری غیر ضروری  مرکزی جهت انتقال ویروس کرونا است، ثبت نام سجام تنها برای افرادی که قصد فروش سهام را دارند  ضروری است.

امینی خواه گفت: در تعجب هستیم با توجه  به وضعیت شیوع کرونا در استان  چرا برخی ارگان‌ها با اطلاع رسانی ناصحیح سبب می‌شوند مردم  با تجمع در کافی‌نت‌ها  و دفاتر پیشخوان اقدام به ثبت نام سجامی کنند که  ضروری نیست و با جان مردم در صف‌های طولانی کافی نت‌ها و دفاتر پیشخوان  بازی می‌کنند. 

وی تصریح کرد: متاسفانه  در برخی شهرستان‌ها مسئولان استان با اطلاع رسانی‌های ناصحیح  اعلام می‌کنند که  جهت گرفتن کد سجام محدودیت زمانی وجود دارد که علاوه بر بازی کردن با جان مردم هزینه‌های غیر ضروری را به مردم تحمیل می‌کنند در حالی که تا امروز هیچ گونه قانون و دستور العملی از طرف مسئولان کشوری یا استانی  مبنی بر اینکه برای دریافت سود سهام عدالت سهامداران غیر مستقیم ملزم به ثبت نام سجام هستند. 

رئیس هیئت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت لرستان خاطر نشان کرد: جهت تنویر افکار عمومی طی  نامه‌ای کتبی  به مدیرکل امور اقتصادی استان  سوال کرده‌ام  برای دریافت سود سهام عدالت  افرادی که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده‌اند الزامی است یا خیر؟ که تا این لحظه  پاسخی دریافت نکرده‌ام که  همین عدم پاسخگویی می‌تواند تاییدی بر حرف‌های ما مبنی بر عدم لزوم ثبت نام سهامداران  در سامانه سجام باشد.

وی اظهار داشت: جای سوال است از مسئولان استان زمانی که مردم  این استان برای انتخاب روش مستقیم و غیر مستقیم  به دلیل عدم اطلاع کافی سرگردان بودند و نیاز به مشورت داشتند که چه روشی را انتخاب کنند که بیشترین نفع را برای آنها داشته باشد سکوت کردند و اکنون برای  سجامی شدن و کسب درآمد برای شرکت  سپرده گذاری مرکزی بورس تریبون به دست گرفته‌اند و سبب تحمیل هزینه برای مردم می‌شوند. 

امینی خواه افزود: بیش از نیمی از سهامداران استان لرستان به دلیل عدم اطلاعات کافی  با انتخاب روش مستقیم اقدام به فروش سهام خود کرده‌اند متاسفانه پس از چندین ماه هنوز پولی دریافت نکرده‌اند این در حالی بود که برخی دستگاه‌های دولتی استان مانع اطلاع رسانی مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری استان از طریق صداوسیما شدند و مدیران این شرکت‌ها مجبور به اطلاع رسانی از طریق فضای مجازی و صفحات مجازی هنرمندان استان شدند.

 رئیس هیئت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت لرستان عنوان کرد: هم اکنون نیز متاسفانه جهت راهنمایی مردم در راستای  ثبت نام سجام برخی دستگاه‌های دولتی  استان  با صدا و سیمای  استان تماس گرفته و مانع می‌شوند که  مدیران شرکت‌های سرمایه گذاری استان اطلاعات درست و دقیق در راستای خدمت رسانی به گوش مردم برسانند.

روش مستقیم  آزاد سازی سهام عدالت  چاهی برای گرفتار کردن مردم

وی بیان کرد: جای تاسف است  برخی مسئولان است زمانی که باید کمک می‌کردند  سرمایه بیشتری در راستای توسعه  و منافع مردم  استان با انتخاب روش غیر مستقیم حفظ شود علاوه بر سکوت  مانع از اطلاع رسانی مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری استان شدند. 

امینی خواه گفت:متاسفانه در بحث آزاد سازی سهام عدالت مسئولان مربوطه هم سو با دولت بودند مردم را برای انتخاب روش مستقیم تشویق و مردم نیز با این تفکر که  اختیار سهام در دست خودمان است  در  چاهی که دولت برای آنها کنده بود گرفتار شدند.

رئیس هیئت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت لرستان خاطر نشان کرد: با توجه به اعتراض برخی دستگاه‌های دولتی  بابت  اطلاع رسانی‌های دقیق و صحیح  بنده  اعتراضاتی داشتند که  طی جلسه‌ای با مدیر کل اقتصادی استانداری شفاف سازی لازم انجام شد تا جلوی اطلاع رسانی ناصحیح برخی مدیران استان گرفته شود.

دخالت برخی دستگاه‌های دولتی در سهام عدالت

وی اظهار داشت: متاسفانه برخی مدیران دستگاه‌های دولتی  استان بارها اعلام کرده‌اند سهامدارانی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند برای فروش سهام به بانک‌ها مراجعه کنند جای سوال  است که چرا اعلام نمی‌کنند که سهامدارانی که روش مستقیم را  انتخاب کرده‌اند نیز کد بورسی بگیرند و با کد بورسی خودشان سهامشان را به فروش برسانند و خودشان انتخاب کنند چه نوع سهمی، چه روزی و چه ساعتی که به نفعشان است بفروشند.

امینی خواه افزود: با توجه به اینکه در  قوانین اصل ۴۴ بر عدم تصدی گری و دخالت دولت در امور بخش‌هایی همچون  سهام  عدالت  تاکید شده متاسفانه دخالت‌هایی از طریق برخی دستگاه‌های دولتی در حال انجام است که به زودی  طی کنفرانس‌های خبری زاوایایی از دخالت  خلاف قانون دستگاه‌های دولتی را افشا می‌کنم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی