مایک پومپئو

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفته است کشورش درخواست‌های معافیت برای خرید نفت از ایران بعد از بازگشت تحریم‌ها را بررسی خواهد کرد.

به گزارش ایران پژواک، وزیر امور خارجه آمریکا که به خاورمیانه سفر کرده در گفتگو با شبکه خبری عرب‌زبان اسکای در ابوظبی گفت در ماه نوامبر که تحریم‌های نفتی علیه ایران دوباره اجرایی می‌شود، کشورهایی برای درخواست معافیت و خرید نفت از ایران به آمریکا مراجعه خواهند کرد و واشنگتن حاضر است این درخواست‌ها را بررسی کند.

دولت آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که با بازگرداندن تحریم‌های ایران قصد دارد صادرات نفتی این کشور را به صفر برساند.

در پی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای (برجام) دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور به کشورهای دیگر بین ۹۰ تا ۱۸۰ روز برای اجرای تحریم های ایران فرصت داد؛ موعد اعمال تحریم های نفتی چهارم نوامبر است. آمریکا پیشتر گفته بود می‌خواهد صدور نفت ایران را به صفر برساند.

در همین حال بی‌بی‌سی نوشت: بررسی درخواست معافیت توسط دولت آمریکا لزوما به معنی اعطای معافیت به این کشورهای نیست اما با هدف "به صفر رساندن صدور نفت ایران" نیز مطابقت ندارد.

روز سه‌شنبه قیمت نفت در پی نگرانی از کمبود این کالا در بازار به دلیل اعتصاب کارگران صنعت نفت نروژ و نیز نگرانی از آغاز تحریم‌های نفتی ایران باز هم افزایش داشت.

این افزایش قیمت در آمریکا نیز شرایط را برای دولت دونالد ترامپ دشوار می‌کند و به همین دلیل احتمالا هدف از بررسی این معافیت‌ها این است که به صفر رساندن صادرات نفت از ایران در روند طولانی‌تری اجرایی شود تا تبعات اقتصادی آن برای کشورهای مصرف کننده کمتر باشد.

چین، هند، اتحادیه اروپا، ژاپن و کره جنوبی خریداران عمده نفت خام ایران هستند و تاثیر دور تازه تحریم‌های آمریکا علیه ایران به همراهی این کشورها با دولت دونالد ترامپ بستگی دارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی