جنگل‌ آق‌مشهد

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: حکم قطعی بازگشت ۵۱۰۳ هکتار از جنگل‌های هیرکانی آق مشهد ساری به منابع طبیعی صادر و ابلاغ شده است.

به گزارش ایران پژواک، مسعود منصور افزود: پس از درخواست و پذیرفته شدن ماده ۴۷۷ سازمان جنگل‌ها در سال گذشته از سوی رئیس قوه قضائیه پرونده دوباره در دیوان عالی کشور به شعبه اول ارجاع شد و رئیس و دو مستشار این شعبه به دقت پرونده را بررسی کردند و با هفت استدلال - که در متن رای هم آورده شده است- رای شعبه اول دادگاه عمومی ساری را که نشان می‌دهد ۵ هزار و ۱۰۳ هکتار از جنگل‌های هیرکانی ملی و حدود ۳۷۰ هکتار مستثنیات و متعلق به مردم است، تایید کرد.

وی در ادامه گفت: این ۵۱۰۳ هکتار از جنگل‌های هیرکانی با این رای به دامن منابع طبیعی و انفال برگشت و رای صادر شده از سوی دیوان عالی کشور، قطعی و غیر قابل اعتراض است.

منصور افزود: وقف و نهاد وقف را نهادی ارزشمند و مقدس می‌دانیم ولی از طرف دیگر جنگل‌ها و مراتع را که جزو انفال و بیت المال است و متعلق به نسل حاضر و نسل‌های آتی است، وقف‌پذیر نمی‌دانیم.

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور در ادامه گفت: با رای اخیر دیوان عالی کشور مشخص شد که استدلالات سازمان جنگل‌های درست و نظر ما منطبق با قوانین کشور و حتی مبانی شرعی است.

منصور در خصوص روند رسیدگی به این پرونده از سال ۸۰ تا به امروز گفت: در سال ۸۰ مقررات قانون ملی شدن را در خصوص این پلاک انجام دادیم و تشخیص ما این بود که ۵۱۰۳ هکتار این پلاک اراضی ملی است که عمدتاً جنگل طبیعی هیرکانی و میراث ماندگار کشور است.

وی افزود: به غیر از ۵۱۰۳ هکتار حدود ۳۷۰ هکتار هم به عنوان اراضی ملی و مستثنیات متعلق به مردم در همان سال ۸۰ مورد تشخیص قرار گرفت اما در سال ۸۲ به این تشخیص ما اعتراض شد و کمیسیون ماده واحده تشخیص اراضی اختلافی تشخیص ما را در خصوص این پلاک صحیح دانست و تایید کرد به رای کمیسیون واحد ماده دوباره اعتراض و در شعبه اول دادگاه عمومی ساری اعتراض رد شد.

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور اضافه کرد: در سال ۸۴ نیز به رای اعتراض و در شعبه ۱۱ تجدید نظر دادگاه عمومی ساری استان مازندران رسیدگی و باز اعتراض رد شد و ملی بودن پلاک را تثبیت کرد این یعنی سه مرجع قبلاً تا سال ۸۴ این پلاک را ملی احراز کرده بودند.

منصور در ادامه گفت: در سال ۸۷ فرجام خواهی می‌شود به دیوان عالی کشور و دیوان به دلیل نقص تحقیقات مجدد پرونده را به شعبه تجدید نظر ساری که قبلاً هم رای ملی بودن را صادر کرده بود، ارجاع می‌دهد. متاسفانه این شعبه با وجود دو رای قبلی که یک رای هم متعلق به همین شعبه بود بدون دعوت از سازمان جنگل‌ها و توجه به استدلال‌هایی که بوده رای به موقوفه بودن کل پلاک می‌دهد.

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور افزود: در سال ۹۰ سازمان جنگل‌ها و مراتع به این رای اعتراض کرد اما متاسفانه شعبه سه دیوان عالی کشور اعتراض ما را رد می‌کند اما از همان سال ۹۰ ما به پیگیری‌ها ادامه دادیم تا امروز.

وی افزود: برابر قوانین کشور و قانون ابطال اسناد آب و رقبات موقوفه و تبصره الحاقی مصوب سال ۸۱ جنگل‌های طبیعی را وقف‌پذیر نمی‌داند و این توافقنامه بین ما و سازمان اوقاف بود و براساس همان هم در سال ۹۵ صورت جلسه کردیم تا علاوه بر اینکه ۵۱۰۳ هکتار باقی بماند، اما متاسفانه این توافق عملی نشد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل ها، منصور در پایان گفت: بعد از گذشت ۲۰ سال که روند پیگیری‌های این پرونده طول کشیده است با عنایت و پذیرفته شدن ماده ۴۷۷ و بازدید هیاتی ازسوی ریاست وقت قوه قضائیه در سال گذشته و بازدید ریاست دیوان عالی کشور از این جنگل‌ها در نهایت رای به ملی بودن این پلاک صادر شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی