• ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۸
  • کد خبر: 24906
عکس

«انور قرقاش» مشاور دیپلماتیک رئیس‌ امارات روز جمعه از تعطیلی تأسیسات چینی در کشورش به دنبال درخواست مقام‌های آمریکایی خبر داد.

به گزارش ایران پژواک از پایگاه خبری «الخلیج اونلاین»، قرقاش که در جلسه اندیشکده کشورهای حاشیه خلیج فارس در واشنگتن سخن می‌گفت افزود که کشورش تعطیلی این تأسیسات را به درخواست واشنگتن انجام داده است.

وی البته گفت که امارات اعتقادی ندارد که این تأسیسات برای استفاده نظامی یا امنیتی درنظر گرفته شده بود.

قرقاش ادامه داد: با وجود این که اعتقادی به استفاده نظامی از این تأسیسات نداشتیم، اما بیم و هراس متحدان خود را جدی گرفتیم و فعالیت این تأسیسات را متوقف کردیم.

در همین باره، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» گزارش داد که دولت جو بایدن متحد خود امارات را برای توقف ساخت پایگاه نظامی چین در کشورش زیر فشار گذاشته است.

براساس این گزارش آمریکا به ابوظبی هشدار داده است که حضور نظامی چین در کشورش شاید روابط میان واشنگتن و ابوظبی را تهدید کند.

این روزنامه آمریکایی در گزارش خود مدعی شده بود: سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا اطلاع یافته اند که چین به صورت مخفیانه در حال ساخت یک پایگاه نظامی در بندر امارات است، به طوری که مقام‌های آمریکایی برپایه تصاویر محرمانه ماهواره‌ای که به دست آورده‌اند، چنین نتیجه گرفته‌اند که دولت پکن درحال ساخت چنین تأسیساتی است.

پس از چندین سفر مقام‌های آمریکایی به ابوظبی و دیدار آنها با همتایان اماراتی خود، به تازگی دولت ابوظبی ساخت و ساز در این بندر را متوقف کرده است، هرچند دولت ابوظبی از ماهیت نظامی فعالیت چینی‌ها در این بندر مطلع نبوده است.

گزارش این روزنامه آمریکایی درحالی بیان می‌شود که در صورتی که دولت امارات زیر بار تعطیلی تأسیسات چینی نمی‌رفت، احتمالا خریدهای نظامی این کشور از دولت آمریکا با سد محکم مخالفت اعضای کنگره روبرو می‌شد.

واشنگتن و ابوظبی دو شریک نظامی یکدیگر هستند و براساس گزارش وزارت امور خارجه آمریکا، واشنگتن از سال ۲۰۱۴ تا به امروز ۲۸.۱ میلیارد دلار تسلیحات به امارات فروخته است.

وال استریت ژورنال پیش از این اعلام کرده بود: سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در بهار سال جاری شواهدی را از ساخت و ساز یک پایگاه نظامی محرمانه چین در امارات عربی متحده به دست آورده‌اند که این شواهد شامل حفاری‌های بزرگ برای یک ساختمان چند طبقه بوده است، ادعاهایی که تاکنون هیچ واکنشی از سوی مقامات پکن به دنبال نداشته است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی