شرکت سوئدی «لینیا انرژی» عرضه باتری‌های «چوبی» خود، که با استفاده از لیگنین ساخته شده، را آغاز کرده است. مجموعه محصولات این شرکت نتیجه یک دهه تحقیق متداوم درباره انرژی‌های تجدیدپذیر و گسترش و بهبود روش‌های ذخیره آن است. این پژوهش همزمان در دانشگاه لینشوپینگ و در موسسه فناوری سلطنتی کی تی اچ سوئد در جریان است.

به گزارش ایران پژواک، چالش بزرگ دانشمندان در حوزه انرژی، به ویژه انرژی‌های تجدیدپذیر، تولید مخازن و باتری‌ با ظرفیت بالای ذخیره انرژی تولیدی است. استفاده از لیتیوم و فلزات کمیاب دیگر فرصت تولید باتری با ذخیره بیشتر را فراهم کرد اما استخراج فلزات کمیاب به خودی خود آلاینده است و هدف کنار گذشتن سوخت‌های فسیلی را زیرسوال می‌برد.

بنابراین در این دانشگاه توجه محققان به سوی محصولی که در سوئد به فراوانی یافت می‌شود جلب شد: چوب. چوب حاوی ماده‌ای به نام لیگنین است، پلیمری که در بافت‌های نگهدارنده و دیواره‌های سلولی گیاهان آوندی یافت می‌شود. این پلیمر دومین پلیمر آلی رایج در کره زمین است. منابع لیگنین فراوان است. چوب و پوست درختان و پس مانده های کشاورزی مقدار زیادی لیگنین برجا می‌گذارند. سهم خمیر کاغذ و صنایع جانبی چوب در این چرخه تولید کوچکتراست. محتویات لیگنین در گونه‌های مختلف درخت و حتی در یک گونه درخت از دو منطقه مجزا، متفاوت خواهد بود. لیگنین حاوی مقدار زیادی ترکیبات کربنی متعلق به گروهی به نام کینون‌ها است که به عنوان رسانای انرژی در بسیاری از فرآیندهای بیولوژیکی طبیعی عمل می کنند.

پژوهشگران دانشگاه لینشوپینگ موفق شدند با استفاده از این ماده باتری تولید کنند. این باتری‌ها می‌توانند سهم چشمگیری در کمک به تولید انرژی پاک و تجدیدپذیر برای خانوارها بازی کنند. شرکت تولیدکننده نیز با شرکت‌های دیگر که در زمینه تولید انرژی در سطح هر خانوار کار می‌کنند شریک شده است و راه‌حل‌هایی در این زمینه به فروش گذاشته است. شرکت لینیا انرژی همچنین قصد دارد از دستگاه‌هایی که با این تکنولوژی ساخته شده است در زمینه ایجاد ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی بهره ببرد.

یکی از تیم‌های پژوهشگر موسسه فناوری سلطنتی کی تی اچ در سال ۲۰۱۶ به طور آزمایشی خودرویی با باتری و بدنه‌ از جنس لیگنین تولید کرد و پس از انجام آزمایشات مختلف به این نتیجه‌ رسید که بدنه خودرو به دلیل سبکی‌اش کمتر سوخت مصرف می‌کند و در عین حال مقاومت بالایی دارد.

پژوهش‌ها در زمینه استفاده از الیاف تجدیدپذیر برای تولید و ذخیره انرژی همچنان ادامه دارد و به گفته مدیر بازنشسته این پروژه در دانشگاه لینشوپینگ، پروفسور اینگانس، بشر هنوز در مراحل اولیه تحقیق درباره انرژی‌های تجدیدپذیری است که طبیعت در اختیارش گذاشته است.

http://www.iranpejvak.com/d/2022/02/12/0/25816.mp4

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی