آرتروز

آرتروز یکی از شایع‌ترین بیماری مزمن مربوط به مفصل است. این بیماری ممکن است ناشی از آرتریت (التهاب مفصل)، استئوآرتریت (تحلیل غضروف مفصلی)، سایش و پارگی باشد.

به گزارش ایران پژواک، مفصل جایی است که دو استخوان بهم می‌پیوندند. انتهای این استخوان‌ها با بافت محافظی به نام غضروف پوشانده شده است. آرتروز سبب تجزیه این غضروف شده و باعث می‌شود استخوان‌های مفصل به هم ساییده شوند. این مسئله می‌تواند باعث درد، سفتی و سایر علائم شود. آسیب به مفاصل با گذشت زمان افزایش پیدا می‌کند؛ برای همین، افزایش سن یکی از مهم‌ترین علل آسیب‌های مفصلی است. دیگر دلایل ابتلا به این بیماری شامل پارگی غضروف، در رفتگی مفصل، صدمات وارده به رباط، چاقی، سابقه خانوادگی و جنسیت است.

علائم آرتروز
درد شدید، احساس ناراحتی و درد در ناحیه انگشتان، دشواری در حرکت مفصل و التهاب از شایع‌ترین علائم آرتروز در افراد است.
هرقدر بیماری پیشرفته‌تر باشد، علائم نیز شدیدتر هستند.

درمان آرتروز 
این بیماری درمان قطعی ندارد اما در اغلب موارد با تغییر در سبک زندگی و به‌کارگیری درمان‌های خانگی می‌توانید درد، سفتی و التهابات مفصلی را کاهش دهید.

۱. ورزش
فعالیت‌های بدنی به تقویت عضلات در اطراف مفاصل کمک می‌کند و به تدریج احساس سفتی و درد را در بیماران کاهش دهد. ورزش‌هایی چون پیاده‌روی، شنا و یوگا در بهبود و درمان آرتروز مؤثرند.

۲. کاهش وزن
اضافه‌وزن سبب وارد شدن فشار به مفاصل می‌شود و به مرور درد و التهاب را در ناحیه مفصل ایجاد می‌کند. هرقدر وزن فرد بیمار کمتر شود، فشار و درد ناشی از آرتروز نیز کاهش می‌یابد.

۳. خواب کافی
استراحت و خواب کافی در کاهش تورم و التهاب مفصل تأثیر مثبتی دارند.

۴. کمپرس آب گرم و سرد
برای رفع گرفتگی‌های مفصلی می‌توانید کمپرس گرم یا سرد را به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در محل موردنظر قرار دهید. می‌توانید چندین مرتبه در روز این کار را تکرار کنید. این روش به کاهش علائم بیماری کمک می‌کند.

۵. تمرینات کششی
تمرینات کششی آرام و ملایم به افراد مبتلا به آرتروز زانو، لگن و کمر کمک می‌کند که ناراحتی و دردهای مربوط به این نواحی را کاهش دهند و دامنه حرکتی خود را بهبود بخشند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی