• ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۱
  • کد خبر: 26225
بورس

بورس این هفته حدود ۰٫۵۱ درصد رشد کرد و شاخص همانند هفته گذشته در هفته یک میلیون و ۲۸۱ هزار واحدی باقی ماند. کارشناسان می‌گویند که مذاکرات می‌توانند دو گروه خاص را صعودی کند.

به گزارش ایران پژواک، بورس این هفته کمتر از یک درصد افت کرد و شاخص کل بازار سرمایه به محدوده یک میلیون و ۲۸۱ هزار واحدی رسید.

وحید نکویی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در پیش‌بینی معاملات هفته آینده می‌گوید: روند معاملات متعادل و کم‌جان دنبال می‌شود. صعود یا نزول عجیبی در بازار نداریم مگر اینکه خبر خاصی منتشر شود.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سؤال که جنگ میان روسیه و اوکراین کدام صنایع بورسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، توضیح می‌دهد: تنش میان روسیه و اوکراین و موضوع برجام؛ دو عامل اساسی برای تعیین آینده بورس است. سرمایه‌گذاران باید بدانند که تأثیر بحران روسیه بر روی بورس چه بوده و کدام صنایع از آن تأثیر خواهند گرفت.

نکویی اظهار می‌کند: به واسطه مذاکرات برجام و جنگ روسیه و اوکراین سهام ریالی، بانکی، خودرویی، بیمه‌ای، حمل و نقل و در نهایت پتروشیمی و پالایشی می‌تواند صعودی شود.

وی اضافه می‌کند: جنگ باعث خواهد شد که روسیه به وسیله اتحادیه اروپا و آمریکا با تحریم‌هایی مواجه شود. مهم‌ترین اثر این تحریم‌ها نیز، منتفع شدن صنایع کامودیتی محور و صنایعی خواهد بود که تولید آنها به قیمت جهانی نفت و گاز وابسته است.

کدام صنایع بورس رشد می‌کند؟

این کارشناس بازار سرمایه ادامه می‌دهد: نفت خام ۴۵ و گاز طبیعی ۲۵ درصد انرژی دنیا را تأمین می‌کند. روسیه در زمینه تولید و ذخایر نفت و گاز جزو کشورهای برتر است. علاوه بر انرژی، روسیه در فلزات اساسی و غلاتی مانند گندم در دنیا جایگاه خاص خود را دارد و بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم در جهان به شمار می‌رود. اوکراین چهارمین صادرکننده گندم در جهان بوده و نزدیک به پنج درصد از عرضه گندم دنیا متعلق به اوکراین است.

نکویی با اشاره به تبعات جنگ روسیه و اوکراین، اظهار می‌کند: هنگامی‌که جنگی اتفاق می‌افتد، عرضه این محصولات کاهش می‌یابد. کاهش عرضه و تداوم تقاضا، نرخ جهانی این کامودیتی ها را با افزایش مواجه می‌کند. افزایش قیمت کامودیتی ها، برای برخی از صنایع کامودیتی محور بورس تهران خبر مثبتی بوده و آنها می‌توانند سود بیشتری را شناسایی کنند.

وی درباره صنایع متضرر از افزایش بهای نفت، تصریح می‌کند: شرکت‌های گروه پالایشی و پتروشیمی با افزایش قیمت نفت سود می‌کنند، اما در صنایعی که انرژی آنها از طریق نفت و گاز تأمین می‌شود اثر منفی دارد. صنایعی مانند سیمانی‌ها و فلزات اساسی با افزایش قیمت نفت و گاز، هزینه‌های بیشتری را متحمل می‌شوند.

این کارشناس اقتصادی به تشریح سناریوی های احتمالی پیرامون آینده مذاکرات برجام پرداخته و ادامه می‌دهد: اگر برجام اتفاق بیفتد، صنایع ریالی با افزایش تقاضا مواجه خواهند شد. در صورتی که برجام به نتیجه ختم نشود، صنایع دلاری و صادرات محور مورد توجه بازار قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی