بورس

بازار سرمایه با آغاز به‌کار دولت سیزدهم با اقدامات گسترده حمایتی از سوی دولت مواجه شد که تاکنون هیچ‌یک از آنها برای سرمایه‌گذاران چاره‌ساز واقع نشده است.

به گزارش ایران پژواک، میثم رادپور، کارشناس اقتصادی، در خصوص وضعیت بازدهی در بازار سرمایه گفت: آنچه در بازار سرمایه به عنوان بازده از آن یاد می‌شود بازده اسمی است. بازده اسمی دو بخش دارد که شامل تورم و بازده واقعی می‌شود؛ به این معنا که اگر تورم را از بازده اسمی جدا کنیم بازده واقعی به‌دست می‌آید و بازده واقعی نشان‌دهنده قدرت خرید است.

وی در ادامه افزود: در کشوری که چهل تا ۴۵ درصد تورم دارد سهم تورم از کل بازده خیلی جدی است؛ به‌این‌معنا که اگر بازده پنجاه درصد باشد چهل تا ۴۵ درصد آن تورم است و ازطرف‌دیگر بازده واقعی از رشد بهره‌وری و سرمایه‌گذاری به‌دست می‌آید و بدیهی است که سرمایه‌گذاران در چنین وضعیتی علاقه‌مند هستند که اقتصاد تورمی شود تا اینکه شرکت‌ها رشد کنند؛ زیرا قسمت عمده بازدهی و جابه‌جایی‌ها را تورم شامل می‌شود و افزایش قیمت صد در صدی دلار منجر به افزایش قیمت ۱۵۰ درصدی در بازار سرمایه خواهد شد و اگر تورم نیم درصد بالا رود در بورس شاهد رشد ۴.۵ درصدی قیمت‌ها خواهیم بود؛ زیرا یک اهرم عملیاتی و مالی شرکت‌ها در بازار سرمایه دارند و این رشد قیمت‌ها با اهرم به آنها منتقل خواهد شد.

رادپور در ادامه افزود: بازارهای سرمایه‌گذاری به خصوص بازار بورس از رشد ناامید است. در کشور باید فضایی ایجاد شود که در آن محیط کسب‌وکار از یکدیگر تفکیک شود و فضای سرمایه‌گذاری اطمینان‌بخش شود سپس سرمایه‌گذاران به آن فضا ورود پیدا کنند و بهره‌وری را بالا ببرند اما سال‌های سال است که این امید از فضای کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری کشور گرفته شده و سرمایه‌گذار امیدی ندارد که از این محل بتواند بازدهی به دست آورد؛ در نتیجه به تورم دل‌خوش می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا سرمایه‌گذار ایرانی ناامید است؛ گفت: زیرا این فضا را تجربه کرده‌ و با امضا شدن برجام و تغییر دولت‌ها یکی پس از دیگری هیچ گشایشی در فضای کسب‌وکار کشور ایجاد نشد و تجربه ثابت کرده که دولت‌ها تأثیری در این فضا ندارند بلکه حاکمیت است که دراین‌بین نقش جدی را در فضای سرمایه‌گذاری کشور ایفا می‌کند و تصمیماتی در سطح کلان اقتصادی کشور اخذ می‌شود که ناامیدکننده است و تازمانی‌که این تصمیمات تغییری نکند سرمایه‌گذاران باانگیزه وارد کشور نخواهند شد و این کشور نشان داده که نمی‌تواند فضای سرمایه‌گذاری اطمینان‌بخشی ایجاد کند.

رادپور در ادامه گفت: در نتیجه سرمایه‌گذار در بازار سرمایه به دنبال تورم است؛ زیرا بازده سرمایه‌گذار از تورم به دست خواهد آمد. درست است که تورم قدرت خرید سرمایه‌گذار را کاهش می‌دهد اما در بورس با توجه به اهرم‌هایی که وجود دارد این شانس برای سرمایه‌گذار وجود دارد که تورم با اهرم به بازار سرمایه منتقل شود و تورم نیم‌درصدی بازده ۴.۵ درصدی برای سرمایه‌گذار داشته باشد؛ در نتیجه بورس با اخبار بد خوشحال خواهد شد و اگر مذاکرات به نتیجه نرسد برای بورسی‌ها بهتر است؛ در نتیجه به اخبار خوب و مذاکرات واکنش شدیدی نشان نخواهد داد و در کشوری که سرمایه‌گذار از بازده واقعی و رشد ناامید است از تورم استقبال می‌کند و طرف آن را می‌گیرد و هر خبری که به تورم دامن بزند آن را به عنوان یک سرمایه‌گذار در بورس خوشحال‌تر خواهد کرد و اگر دلار رشد پیدا کند و افق تورم روشن شود و آزادسازی فشارهای تورمی رخ دهد سرمایه‌گذاران خوشحال‌تر خواهند شد.

میثم رادپور در ادامه با اشاره به اینکه ما در بدترین دوران تورمی به‌سر می‌بریم گفت: وضعیت تورمی حال حاضر در حداقل چهل سال گذشته بی‌سابقه بوده و این اعداد بسیار جدی است و با چهل تا ۴۵ درصد تورم نمی‌شود امیدی به سرمایه‌گذار داد.

رادپور در آخر افزود: عاملی با نام تورم تکلیف هر موضوعی را روشن خواهد کرد و دولت کار بسیار سختی دارد برای اینکه با تورم چهل درصدی بتواند در محیط کسب‌وکار به بازارها جهت دهد و حمایتی از آنها کند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی