سازمان ملل

کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک قرار است روز پنجشنبه بر سر تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل رأی‌گیری کنند.

به گزارش ایران پژواک، روسیه در اطلاعیه‌ای که به رویت خبرگزاری رویترز رسیده به کشورهای عضو سازمان ملل هشدار داده رأی مثبت یا ممتنع به این طرح «اقدامی غیردوستانه» تلقی خواهد شد و برای روابط دوجانبه آن کشورها با روسیه تبعاتی خواهد داشت. 

ایالات متحده روز دوشنبه بعد از متهم کردن نیروهای ارتش روسیه به کشتار صدها نفر از غیرنظامیان در شهر «بوچا» خواستار تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر شده بود.

طبق نوشته خبرگزاری رویترز ۱۹۳ عضو مجمع عمومی سازمان ملل قرار است پنجشنبه به پیش‌نویسی با همین موضوع رأی بدهند. «پائولینا کوبیاک» سخنگوی ریاست مجمع عمومی اعلام کرد که رای‌گیری برای ساعت ۱۰ صبح (به وقت محلی) تایید شده است.

چنانچه دو سوم اعضای مجمع عمومی سازمان ملل به بهانه نقض حقوق بشر به خروج کشوری از شورای حقوق بشر رأی مثبت بدهند آن کشور از این شورای مستقر در ژنو که در حال حاضر ۴۷ عضو دارد خارج خواهد شد. این نهاد در سال ۲۰۰۶ تأسیس شد و از ۴۷ کشور عضو تشکیل شده که توسط مجمع عمومی انتخاب می‌شوند. لیبی در سال ۲۰۱۱ از شورا تعلیق شد.

نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد از کشورها خواست به مخالفت با این «قطعنامه ضد روسی» بپردازند. رویترز نوشته هنوز مشخص نیست چند کشور اخطاریه روسیه را دریافت کرده‌اند.

در این اخطاریه آمده است: «شایان توجه است که نه فقط حمایت از چنین طرحی، بلکه موضع‌گیری خنثی در آن رأی‌گیری (عدم مشارکت یا رأی ممتنع) هم اقدامی غیردوستانه تلقی خواهد شد.»

روسیه همچنین تأکید کرده است: «مضاف بر این، موضع هر کشوری هم برای توسعه راوبط دوجانبه و هم برای همکاری در مسائل مرتبط با آن در چارچوب سازمان ملل متحد در نظر گرفته خواهد شد.»

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی