دلار

خبر منتشر شده از سوی خبرگزاری رسمی ایران درباره آزادسازی هفت میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت چرا که امریکا اعلام کرده است هیچ یک از متحدانش چنین اقدامی را انجام نداده است.

به گزارش ایران پژواک، خبرگزاری ایرنا بدون اشاره به جزییاتی مشخص، با ذکر اینکه هیاتی بلندپایه برای عملی شدن آزادسازی در راه تهران است، وعده داد بزرگترین آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران به زودی محقق می شود و هفت میلیارد دلار پول ایران آزاد خواهد شد.

تکذیب این خبر به گفته صرافان دلار را آماده خیز در اولین روز هفته کرده است. دلار در هفته اخیر مرز روانی 28 هزار تومان را در نوردید و با ایستادن در محدوده بالای قیمتی، افزایش خریداران در بازار را رقم زد. این وضعیت می‌تواند سبب رشد متقاضیان خرد ارز شود و سرمایه‌گذاری برای ارز را بالا ببرد.

پیش از این در گزارش ایرنا تاکید بر این نکته بسیار آشکار بود که حتی در دوره برجام نیز چنین آزادسازی بزرگی صورت نگرفته است.

این در حالی است که در بیست و دومین روز فروردین ماه، اولین سایه ابهام را سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه بر این خبر انداخت، آنجا که در نشست خبری خود اظهار بی‌اطلاعی دقیق از این ماجرا کرد و گفت: «به رغم وعده‌ها و قول‌ها» سئول تاکنون بدهی را نداده و «گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای هم تأیید نمی‌شود.»

با این حال ساعاتی بعد خبرگزاری ایرنا و خبرگزاری فارس به نقل از سعید خطیب زاده این خبر را تایید کردند . خبرگزاری فارس حتی از واریز پول ایران به حسابی در عمان خبر داد.

ابهام اولیه این سئوال را ایجاد کرد که چطور وزارت امور خارجه از خبری که در رسانه‎ رسمی جمهوری اسلامی ایران منتشر می‌شود بی‌اطلاع است.

تکذیب خبری با این ابعاد، می‌تواند اعتبار رسانه‌ای ایران را نیز زیر علامت سئوال بزرگی قرار دهد با این حال پس از این اتفاق معاون وزارت خارجه کره‌جنوبی، یکی از بدهکاران عمده به ایران در تویییتی تاکید کرد: «جهت اطلاع، در حال حاضر کسی قصد سفر از سئول به تهران را ندارد.»

حجم پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی بین هفت تا نه میلیارد دلار تخمین زده می‎شود.

تکذیب دوباره آزادسازی پول‌ها

از سوی دیگر عراق نیز یکی از مهمترین بدهکاران به ایران تلقی می‌شود اما به نظر نمی‌رسد مخاطب خبر ایرنا در خصوص آزادسازی پول‌ها کشورعراق باشد چرا که عضو فعال اتاق بازرگانی ایران و عراق، حمید حسینی نیز در گمانه زنی‌اش در خصوص کشوری که قرار است پول ایران را آزاد کند، به کره جنوبی اشاره کرده و عراق را در این حوزه مد نظر نداشته است.

حالا اما اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ماجرای آزادسازی پول‌های بلوکه شده را وارد فاز جدیدی کرد. وی در یک کنفرانس خبری به سوالاتی درباره وضعیت مذاکرات وین و صحت برخی گزارش‌ها درباره آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های خارجی به دلیل تحریم‌های واشنگتن، پاسخ داد. پرایس گفت: تمامی تحریم‌های ما هنوز پابرجا هستند و پابرجا و فعال خواهند ماند، مادامی که بتوانیم به بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام دست پیدا کنیم. واقعیت این است که متاسفانه ما هیچ خبری برای اعلام کردن درباره یک گشایش نداریم.

این اولین باری نیست که آمریکا آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران را تکذیب می‌کند . نزدیکی کره جنوبی به آمریکا نیز نشان می‌دهد فعلا خبری از آزادسازی پول‌های ایران نیست.

افزایش شدید محرمانه‌ها

دولت سیزدهم در ماه‎های اندک فعالیتش حجم محرمانه‌ها را به شدت افزایش داده است. گذشته از محرمانه بودن میران صادرات نفت و مشتریان نفتی، حتی قراردادهای نفتی منعقد شده نیز مشمول همین ویژگی عجیب هستند و اسامی شرکت‌هایی که با ایران قرارداد بسته‌اند اعلام نمی‌شود.

پیش از این نیز با استناد به همین موضوع خبر آزادسازی بخشی از منابع بلوکه شده ایران اعلام و تاکید شد کشور آزادکننده اعلام نمی‌شود.

به نظر می‌رسد در ابهام شدیدی که بر سیاست ها و اخبار سایه افکنده ست، اما و اگر درباره صحت و سقم اخبار نیز بسیار بالاست.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی