سعید محمد

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه گفت که با تصمیم اخیر هیات دولت، واردات نامحدود خودروهای برقی به مناطق آزاد انجام خواهد شد ولی منتظر تعیین شیوه نامه وزارت صمت هستیم.

به گزارش ایران پژواک، همزمان با افتتاح ۸۲ طرح در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، سعید محمد اولین نشست خبری خود در شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برگزار کرد.

جزئیات واردات خودرو به مناطق آزاد

در جریان پاسخ محمد به سوالات خبرنگاران، موضوع واردات خودرو مورد پرسش قرار گرفت و وی در پاسخ به ایسنا درباره درخواست از رئیس جمهور برای واردات خودرو به مناطق آزاد توضیحاتی ارائه کرد.

وی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۷ که واردات خودرو ممنوع اعلام شد در مناطق آزاد نیز وارداتی صورت نگرفت گفت که ما در این سالها در این مناطق واقعا با مشکل خودرو مواجهه بودیم به طوری که چهره کیش و قشم که از جزایر گردشگری هستند خراب شده است.

محمد با بیان اینکه  از واردات سالهای گذشته حدود ۲۵۰۰ خودرو امکان ورود به کشور را نداشتند و توقیف و در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گرفت، گفت: براین اساس پیگیر آن بودیم که با صدور رای دادگاه مبنی بر عدم امکان استفاده این خودروها در سرزمین اصلی بتوانیم در مناطق آزاد از آنها استفاده کنیم  موافقت اولیه نیز کسب شد اما با توجه به زمان بر بودن و نیازی که ما در جریان جام جهانی قرار داریم درخواست کردیم که بتوانیم خودرو را به طور مستقیم به مناطق آزاد وارد کنیم.

مشاور رئیس جمهور افزود: اما در دو هفته گذشته بحث واردات خودرو در هیات دولت مطرح و مورد تایید قرار گرفت و قرار شد که شیوه نامه مربوطه را وزارت صمت تعیین کند که از جمله مباحث مطرح شده خودروهای با ۲۰ هزار دلار بود.   قرار بر واردات خودروی برقی شد و مناطق آزاد نیز بعد از اعلام شیوه نامه وزارات صمت می تواند به طور نامحدود خودروی برقی وارد کنند.

ما فقط از بعد کیفی می‌توانیم در مورد طرح بنزین در کیش و قشم اظهارنظر کنیم

محمد در رابطه با اینکه طرح یارانه بنزین که به صورت آزمایشی در جزیره کیش اجرا شد به کجا رسیده و آمار و ارقام دقیق آن را اعلام کند تو ضیح داد که ما مسئول اجرای طرح بنزین نبودیم و وزارت اقتصاد و معاون اول رئیس جمهور مسئولیت اصلی را برعهده داشتند و مناطق آزاد فقط زیرساختها و مقدمات لازم را انجام داد و نتیجه آن هم رضایت مندی اهالی کیش بود.

وی با بیان اینکه طرح بنزین در راستای پرداخت عدالت محور یارانه بود گفت که ما فقط می توانیم در مورد مسائل کیفی آن اظهارنظر کنیم و در مورد ابعاد دیگر و آمار و ارقام اجرای این طرح مسئولیتی برعهده ما نیست و باید وزارت اقتصاد و سخنگوی اقتصادی در مورد آن اظهار نظر کند.

سعیدمحمد این را هم گفت که ما در مناطق آزاد موافق اجرای طرح آزمایشی بودیم و مشکلی با آن نداشتیم به نظر ما طرحهای پایلوت می تواند در جزیره کیش و قشم اجرا شود و محل مناسبی خواهد بود.

از جام جهانی قطر در کیش و قشم چه خبر؟

در ادامه دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در مورد برگزاری جام جهانی قطر و نقش کیش و قشم در آن توضیح داد و گفت که نظر ما برای جذب تماشاگران جام جهانی بوده و می توانستیم در سالهای گذشته اقدامات مناسبی در این رابطه انجام دهیم با این حال از زمانی که مسئولیت را در مناطق آزاد پذیرفتیم این موضوع در دستور کار قرار گرفت و توانستیم مثلا در کیش دو زمینی که وجود داشت بازسازی کرده و سه زمین دیگر احداث کنیم که احتمالا تا دو ماه آینده به بهره برداری می‌رسد؛ اتفاقا یکی از زمینها هیبریدی است و مسئولان قطری در بازدیدی که از آن داشند ابزار رضایت کردند.

وی ادامه داد: تعداد هتل‌های ۵ ستاره را به طور قابل توجهی افزایش داده ایم و امکان برقراری ۴۰۰ پرواز از کیش به قطر  در هفته فراهم شده است.

محمد با بیان اینکه پیش بینی می شود ۱.۵ میلیون مسافر عازم قطر شوند که در سه موج ۵۰۰ هزار نفری خواهد بود، یادآور شد قطر ظرفیت حدود ۳۰۰ هزار نفر از این مسافران را دارد و مابقی در منطقه سرزیر می شوند که با توجه به ظرفیت مناسبی که ما داریم و در اهم آن هزینه های پایین تر نسبت به سایر کشورهای منطقه است می توانیم این مسافران را جذب  کنیم.

وی گفت که از کشور قطر درخواست کردیم که امکان ورود به فضاهای تعیین شده از سوی ایران را در کارت‌های گردشگری خود که در اختیار تماشاگران قرار می دهد فراهم کند تا آنها این فضاها را به رسمیت شناخته و ورود کنند، با این حال قطر از ما خواسته آژانس های هواپیمایی بسته کاملی برای حمایت از مسافران و گردشگران تهیه و ارائه کنند تا بتوان اقدامات مناسبی انجام داد.

محمد همچنین گفت که در پروازهایی که صورت می گیرد اول اینکه نیاز به ویزا نیست، اما ما هماهنگ  کردیم که مهر هم در پاسپورت نخورد، شاید  کسی نخواهد مهر ایران روی پاسپورتش باشد.

موافقت بانک مرکزی برای ایجاد بانک آف‌شور در کیش

وی در بخش دیگری از اظهاراتش به اقدامات صورت گرفته برای ایجاد بانک آف‌شور که در واقع یک بانک ارزی مستقل از بانک مرکزی است در مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: در حدود شش ماه گذشته طی مذاکرات با بانک مرکزی مجوز تاسیس بانک آف‌شور صادر شده است و اکنون به دنبال جذب سهامداران خارجی هستیم که بتوان مقدمات راه اندازی آن‌را فراهم کرد.

محمد افزود: با راه‌اندازی بانک آفشور ایرانیان خارج از کشور می توانند با خیال راحت ارز خود ر ابه مناطق آزاد آورده و سرمایه گذاری کنند. به هر ترتیب اکنون نگران این هستند که ارز خود را بیاورند و تحویل بانک مرکزی داده و با مشکل مواجه شوند؛ در حالی  که بانک آفشور  مستقل از بانک مرکزی است هرچند که نظارت‌هایی بر آن خواهد داشت.   وی همچنین از اجرایی شدن بورس بین الملل به صورت پایلوت در کیش در آینده نزدیک خبر داد.

۱۰.۸ میلیون متر مربع زمین برگشت خورد

مشاور رئیس جمهور در اظهاراتش به وضعیت معاملات در مناطق آزاد اشاره و گفت که در سنوات گذشته معاملات زیادی شکل گرفته که در ابهام قرار داشت از این جهت بررسی های حقوقی جهت رفع ابهام از این پرونده‌ها در دستور کار قرار گرفت.

به گفته وی از شهریور سال گذشته تا کنون ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار متر به ارزش ۸۳ هزار میلیارد تومان که نزدیک به رقم بودجه عمرانی کشور است با روش های حقوقی و قضایی به نفع مناطق آزاد برگشته است و در سال جاری رقمی بیشتر خواهد شد.

وی  در این رابطه اشاره کرد به جریان واگذاری زمین ۲۳۰ هکتاری در  کیش که دریافت کننده آن قرار بوده ۳۶ ماه بعد از به بهره برداری رسیدن زمین نسبت به پرداخت اقساط اقدام کند اما این موضوع در دستور کار قرار گرفته است.

هفت منطقه آزاد در حال ورود است

مشاور رئیس جمهور  با اشاره به سرمایه‌گذاری ۶.۱ هزار میلیاردی در مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ویژه اقتصادی در قالب ۸۲ طرح گفت که این طرح ها در پنج منطقه آزاد تجاری و صنعتی و هفت منطقه ویژه اقتصادی توسط رئیس جمهور افتتاح شد.

به گفته وی مقرر شده هر فصل تعداد زیادی پروژه در مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ویژه به بهره‌برداری برسد که در راستای رونق تولید و ایجاد اشتغال خواهد بود.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به هشت منطقه آزاد فعال گفت که هفت منطقه دیگر نیز مصوب شده که راه اندازی آن در دستور کار قرار دارد و قرار است در دوره زمانی کوتاهی به ظرفیت قابل توجهی برسد.

وی گفت که در حال حاضر ۳۳ منطقه ویژه اقتصادی فعال هستند که مجوز راه‌اندازی۴۶ منطقه دیگر مصوب شده و به دنبال دستگاه مسئول برای آنها هستیم.

۱۰ درصد سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد و ویژه

سعید محمد در ادامه به وضعیت سرمایه گذاری در مناطق در سال ۱۴۰۰ نیز اشاره کرد و توضیح داد: در سرمایه گذاری داخلی، ۳۶ هزار میلیارد تومان در مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ۶۴ هزار میلیارد در مناطق ویژه اقتصادی سرمایه‌گذاری شده که در مجموع به حدود ۱۰۰ هزار میلیارد سرمایه گذاری داخلی می‌رسد.

وی در مورد سرمایه گذاری خارجی نیز گفت که ۱۴۸  میلیون دلار در مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ۱۵ میلیون دلار در مناطق ویژه سرمایه گذاری شده که در مجموع به ۱۶۳ میلیون دلار رسیده است.

به گفته مشاور رئیس جمهور، سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد و ویژه ۱۷ درصد کل سرمایه گذاری خارجی کشور در سال ۱۴۰۰  است.    

به مناطق آزاد حمله می کنند ولی تراز مثبت است

سعید محمد در ادامه از وضعیت تجارت در مناطق آزاد و ویژه نیز خبر داد و گفت که بسیار به مناطق حمله کرده و می گویند محل واردات شده است در حالی که گزارش ها نشان می دهد در سال گذشته تراز تجاری مناطق آزاد و ویژه مثبت ۱۱ میلیارد دلار بوده است.

وی افزود: باید توجه داشت که اگر رقم واردات مناطق بالا است بخش زیادی به واردات سرزمین اصلی که از کانال مناطق آزاد انجام می شود برمی گردد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی