• ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۹
  • کد خبر: 27609
دندان

داشتن یک خواب راحت پس از یک روز کاری سخت و پرتنش یکی از لذت‌های غیر قابل انکار است که هم در رفع سختی و هم در تضمین سلامت فرد تاثیر بالایی دارد اما برخی مواقع مشکلاتی در طول خواب برای فرد ایجاد می‌شود که آرامش خواب خود این شخص و اطرافیان او را برهم می‌زند.

به گزارش ایران پژواک، داشتن یک خواب راحت برای تضمین سلامت جسمی و روحی افراد بسیار مهم است و حتی در زیبایی و شادابی پوست نیز تاثیر دارد همچنین خواب شبانه برای رفع خستگی یک روز سخت و تجدید قوا نیاز ضروری هر فردی محسوب می‌شود اما در مواقعی وجود برخی اختلالات موجب می‌شود آرامش فرد و حتی اطرافیان او در زمان خواب برهم بخورد.

دندان قروچه یکی از این اختلالات است که اغلب موارد در هنگام خواب رخ می‌دهد همچنین می‌تواند کودکان و بزرگسالان را درگیر کند و مشکلات بسیاری برای آن‌ها به همراه داشته باشد که اولین  تاثیر منفی آن بر دندان‌ها و در معرض خطر قرار دادن سلامت آن‌ها است.

البته مشکلات ناشی از دندان قروچه تنها خود فرد را درگیر نمی‌کند و در مواردی که فرد به نوع شدید دندان قروچه مبتلا باشد به دلیل صدایی که توسط دندان‌های شخص تولید می‌شود ممکن است آرامش خواب اطرافیان را نیز دچار اختلال کند و بنابراین خود فرد و اطرافیان او از نعمت داشتن یک خواب آرام محروم می‌مانند.

دندان قروچه یک عارضه ناخود آگاه است

داراب غلامی_متخصص ارتودنسی و ناهنجاری‌های فک و صورت در شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص دلایل بروز دندان قروچه یا بروکسیسم و راه درمان آن، اظهار کرد: دندان قروچه یک عارضه است که احتمال بروز آن در کودکان و بزرگسالان وجود دارد اما در کودکان از شیوع بیشتری برخوردار است همچنین دو عامل مهم از جمله استرس و روی هم قرار داشتن نادرست دندان‌ها در بروز این عارضه تاثیر بالایی دارد.

وی افزود: زمانی که کودکان به دندان قروچه مبتلا می‌شوند ممکن است علاوه‌بر استرس و فرم نامناسب دندان‌ها به دلیل مشکلات انگلی نیز باشد البته این موضوع نسبت به دو عامل اولیه از شیوع کمتری برخوردار است اما توصیه می‌شود در کودکان مبتلا به دندان قروچه در ابتدا به بررسی مشکلات انگلی بپردازیم و درصورتی با انجام تست‌های مخصوص مشخص شود کودک مشکل انگلی ندارد سپس به بررسی دو عامل دیگر پرداخته شود.

غلامی ادامه داد: برای درمان دندان قروچه پس از مشخص شدن عامل ایجادکننده آن باید به حذف این عامل بپردازیم یعنی اگر علت مشکلات انگلی است داروی ضدانگل تجویز می‌شود و یا در زمانی که فرد به دلیل استرس دچار دندان قروچه شده است باید برای کاهش این استرس به پزشک متخصص مراجعه شود همچنین فرم ناصحیح دندان‌ها که در ایجاد دندان قروچه موثر است با توجه به نوع مشکل دندان‌ها با راهکارهایی مانند ارتودنسی و پروتز قابل حل است.

 این متخصص ارتودنسی و ناهنجاری‌های فک و صورت در شهرکرد عنوان کرد: دندان قروچه یک عارضه ناخود آگاه است و معمولا زمانی در فرد بروز پیدا می‌کند که در خواب است و اطلاعی از این اقدام خود ندارد بنابراین دندان قروچه در طول روز ایجاد نمی‌شود اما مشکل روی هم فشار دادن دندان‌ها ممکن است در طول روز نیز وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه دندان قروچه باعث سایش دندان‌ها می‌شود و مسلما آسیب‌هایی را برای دندان به دنبال دارد، اضافه کرد: روی هم قرار گرفتن دندان‌ها و ساییدگی آن‌ها به مرور باعث سایش و از بین رفتن مینا دندان می‌شود که در موارد شدید می‌تواند به صورت کامل دندان را از بین ببرد، به همین دلیل توصیه می‌شود در صورت بروز دندان قروچه به سرعت برای درمان آن اقدام شود و از به خطر افتادن سلامت دندان‌ها جلوگیری شود.

دندان قروچه می‌تواند باعث بروز سردرد شود

مجید جعفری_متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب در شهرکرد، اظهار کرد: دندان قروچه به ساییدن دندان‌ها بر هم گفته می‌شود بدون اینکه شخص مشغول جویدن باشد که این عارضه می‌تواند دارای علل طبی، عصبی و روان‌پزشکی باشد و هم در کودکان و بزرگسالان مشاهده می‌شود.

وی افزود: درصورتی که عارضه دندان قروچه در کودکان رخ دهد ممکن است به دلیل حساسیت دندان‌ها باشد چراکه دندان‌های کودک درحال رشد هستند که در این مورد لازم است با متخصصان دندان‌پزشکی مشورت انجام شود اما در افراد بزرگسال برخی بیماری‌های روانی مانند استرس، اضطراب، خستگی، مشکلات روان‌پزشکی و... می‌توانند زمینه‌ساز دندان قروچه یا بروکسیسم باشند.

جعفری ادامه داد: درصورتی که دندان قروچه اغلب در زمان خواب فرد رخ می‌دهد ممکن است نوع خاصی از تشنج منجر به بروز این عارضه باشد به ویژه اگر دندان قروچه همراه با علائمی مانند قفل شدن فک، خروج کف از دهان و... باشد.

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب در شهرکرد عنوان کرد: علت دقیق بروز دندان قروچه کاملا شناخته شده نیست اما با انجام مطالعات مشخص شده افرادی که دچار دندان قروچه می‌شوند همزمان با این حالت ضربان قلب آن‌ها افزایش پیدا می‌کند و در مغز این اشخاص نیز تغییراتی رخ می‌دهد اما علت اصلی بروز این حالات مشخص نیست و استرس، افسردگی و سایر مواردی که ذکر شد عوامل زمینه‌ساز برای بروز دندان قروچه محسوب می‌شوند.

وی اضافه کرد: البته علت‌های نادر دیگری نیز برای بروز دندان قروچه بیان شده است که وجود عفونت‌های انگلی به ویژه کرمک در کودکان یکی از علل است همچنین درصورتی که دندان قروچه به دلایل روان‌پزشکی مانند استرس، اضطراب و... در فرد رخ دهد باید به درمان این علل زمینه‌ای پرداخته شود.

جعفری با بیان اینکه اگر دندان قروچه مکررا تکرار شود می‌تواند باعث بروز سردرد، ساییدگی دندان‌ها و مشکلات مفصل تمپورومندیبولار شود، تصریح کرد: اختلالات خواب نیز از دیگر عواملی است که می‌توانند زمینه‌ساز دندان قروچه باشند که درصورت تشخیص وجود این اختلالات در فرد لازم است با مراجعه به کلینیک‌های خواب مشکل دقیق شناسایی و اقدامات لازم جهت درمان آن انجام شود و در این صورت دندان قروچه نیز بهبود پیدا می‌کند.

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب در شهرکرد یادآور شد: با توجه به آسیبی که دندان قروچه می‌تواند به سیستم دندانی و مفصل فک فرد وارد کند و باعث بروز سردردهای مزمن شود لازم است درمان آن با سرعت بیشتری پیگیری شود و اگر عامل زمینه‌سازی برای بروز دندان قروچه یافت نشود باید از نایت گارد یا محافظ‌های شبانه که بین دندان‌ها قرار می‌گیرد استفاده کنیم و آسیب ناشی از دندان قروچه به دندان‌ها را کاهش دهیم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی