• ۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۷
  • کد خبر: 27947
مسکن مهر پردیس

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه تکمیل مسکن مهر شهر جدید پردیس ۸۰۰۰ میلیارد و دیگر شهرها ۷۰۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد گفت: بعضی پروژه‌های مسکن مهر هنوز روی خاک است که برای پیشبرد کارها تعیین تکلیف قرارداد پیمانکاران و سه راهکار برای تامین بودجه مدنظر را در دستور کار قرار داده‌ایم تا بدون تحمیل هزینه به متقاضیان، واحدهای مسکن مهر را تکمیل کنیم.

به گزارش ایران پژواک، علیرضا جعفری اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت‌هایی که طی سالهای اخیر صورت گرفته در حال حاضر مساله اصلی برای تکمیل واحدهای مسکن مهر تامین اعتبار است. عمده واحدهای تحویل نشده مسکن مهر در شهرهای پردیس، پرند و هشتگرد قرار دارد.

وی افزود: طبق برآوردها بودجه و اعتبار مورد نظر برای شهر جدید پردیس ۸۰۰۰ میلیارد تومان است. حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان نیز برای دیگر شهرها نیاز داریم که بخش اصلی آن مربوط به پرند و هشتگرد است، مقداری از این رقم هم برای دیگر شهرهای جدید تامین شود. تعداد ۸۰ هزار واحد مسکن مهر نیمه‌کاره در شهرهای جدید قرار دارد که حدود ۴۰ هزار واحد آن تکمیل شده اما به دلیل نبود خدمات و انشعابات، قابل بهره‌برداری نیست. ۴۰ هزار واحد نیز تکمیل نشده است. عمده این پروژه‌ها در شهرهای جدید پردیس، پرند و هشتگرد است.

جعفری با اشاره به تاکید آیت‌الله رئیسی بر اتمام مسکن مهر گفت: در پی دستور رئیس‌جمهوری مبنی بر تکمیل واحدهای مسکن مهر، جلساتی را به منظور چگونگی تامین منابع و تعیین تکلیف مسکن مهر باقی‌مانده با معاونت اجرایی رئیس جمهوری برگزار کردیم.

هزینه‌ای به متقاضیان تحمیل نمی‌کنیم

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید خاطرنشان کرد: بعضی از پروژه‌های مسکن مهر هنوز روی خاک هستند و پیمانکاران شروع به ساخت آنها نکرده‌اند. بعضی هم که شروع شده با مشکل افزایش قابل توجه در قیمت قراردادهای مسکن مهر مواجه شدند. در بدو عقد قرارداد با پیمانکاران، قراردادها به صورت قیمت مقطوع منعقد شده است و در حال حاضر با افزایش بی‌رویه قیمت مصالح ساختمانی هیچ‌کدام از پیمانکاران راضی به اجرای پروژه نیستند چون مشمول ضرر قابل توجهی در ساخت مسکن مهر می‌شوند.

وی ادامه داد: بر این اساس دو مانع اساسی داشتیم که یکی تعیین تکلیف قرارداد پیمانکاران و دیگری بحث تامین اعتبار مورد نیاز بود تا بتوانیم صورت وضعیت پیمانکاران را انجام دهیم. با توجه به اینکه بودجه و اعتبارات و حتی آورده متقاضیان هزینه شده بود در واقع هیچ پولی برای تکمیل واحدها نداشتیم و هزینه جدید به متقاضیان تحمیل نخواهیم کرد.

جعفری با بیان اینکه قرارداد پیمانکاران را در مراجع مربوطه دنبال کردیم گفت: ضرایب مربوط به قرارداد پیمانکاران مسکن مهر اعمال و این مورد اخذ شد. در واقع گره اولیه امروز باز شد که اخیرا توانستیم با تنظیم یک لایحه برای قرارداد، پیمانکاران را مطمئن کنیم در تکمیل پروژه مشمول ضرر نمی شوند و بتوانند عملیات اجرایی را ادامه دهند.

حمایت نقدی، مولدسازی و تهاتر به منظور تکمیل واحدها

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: برای تامین منابع مسکن مهر سه راهکار پیش‌بینی شد. یکی بحث حمایت نقدی برای تکمیل پروژه‌ها بود که یک نقدینگی اولیه در اجرای پروژه‌ها ایجاد شود. دوم مولدسازی است که ظرفیت بودجه‌های مورد نیاز در اراضی داخل محیط‌های شهری یا الحاقات را بتوانیم استفاده کنیم.

وی سومین راهکار را تامین منابع از طریق تهاتر دانست و گفت: از محل زمین یا پروژه‌های مشارکتی ارزش افزوده‌ای در شهرهای جدید ایجاد شده که این منابع می‌تواند پشتوانه بحث تکمیل مسکن مهر باشد. از این منابع تهاتر به پیمانکاران اختصاص می‌دهیم.

به گفته جعفری، عمده واحدها دچار نواقصی همچون نبود انشعابات، مشکلات محوطه‌سازی یا نبود آسانسور است. این تعداد از دولت قبل باقی مانده اما فرقی نمی‌کند که متعلق به کدام دولت است و ما خود را متعهد به اتمام آن می‌دانیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی