• ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۳
  • کد خبر: 28180
مانع الیامی

فعالان و کابران سعودی ترور دیروز «مانع الیامی» منتقد سرسخت آل‌سعود در ضاحیه بیروت را تکرار سناریوی ترور جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد آل سعود در کنسولگری استانبول دانسته و محمد بن سلمان را از عوامل پشت‌پرده ترور الیامی برشمردند.

به گزارش ایران پژواک، فعالان و کاربران سعودی امروز دوشنبه در صفحات شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی بر نقش ولی‌عهد سعودی در ترور دیروز «مانع الیامی» منتقد سرسخت آل‌سعود در ضاحیه بیروت تأکید و عنوان کردند که ولی‌عهد سعودی او را به دست برادرانش به قتل رسانده است.

«علیاء ابوتایه الحویطی» که در سطح فعالان معروف حکومت آل‌سعود در شبکه‌های اجتماعی مطرح است، یک روز پس از ترور «مانع حمد مهذل الیامی» در رشته توئیتی نوشت که الیامی با همکاری سفارت عربستان در بیروت ترور شد.

الحویطی افزود: «محمد بن سلمان این مخالف برجسته سعودی را با همدستی دو تن از برادرانش که آنها هم ابتدا مخالف آل سعودی بودند و بعد از رفت‌ و آمد در سفارت عربستان در بیروت تغییر موضع دادند، ترور کرد».

علیاء ابوتایه الحویطی در ادامه توئیت خود مدعی شد: «حزب الله مدارکی در اختیار دارد که می‌تواند این ادعا را ثابت کند، لذا باید فیلم‌ها را منتشر کند».

او همچنین نوشت: «عاملان قتل الیامی دو تن از برادرانش هستند، نام یکی از آنها عزیز است که در سفارت عربستان در بیروت رفت‌وآمد می‌کرد. حزب الله فیلم‌های دارد که موضوع تردد و همچنین سفارت و همچنین ترور الیامی به دست برادرانش را ثابت می‌کند».

همزمان برخی دیگر از فعالان توئیتری سعودی فعالان با یادآوری جنایات بن سلمان در ترور جمال خاشقجی نویسنده برجسته مخالف آل‌سعود و ستون نویسن روزنامه واشنگتن‌پست، محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی را که سابقه سیاه حقوق بشر دارد، به دست داشتن در حادثه ترور الیامی متهم کردند.

فعالان با انتشار تصاویر الیامی و خاشقچی در کنار یکدیگر، قتل و ترور الیامی را یادآور قتل و ترور جمال خاشقچی دانسته‌ و تأکید کردند که ترور دیروز در ضاحیه بیروت، تکرار سناریوی خاشقچی در استانبول ترکیه است.

خاشقچی دوم اکتبر ۲۰۱۸، در کنسولگری عربستان سعودی در ترکیه به طرز وحشیانه‌ای به قتل رسید و جسدش به صورت تکه تکه شده از ساختمان کنسولگری خارج شد.

منابع اطلاعاتی ترکیه و حتی آمریکا اذعان کردند که ترور خاشقچی با اطلاعات مقام‌های ارشد سعودی به ویژه محمد بن سلمان انجام شده است.

مانع حمد مهذل الیامی اهل قبیله «یام» نجران عربستان و موسس جنبش سیاسی مخالف حکومت آل سعودی موسوم به «حق و عدالت» بود. جسد این شهروند مخالف سعودی دیروز یکشنبه در منطقه ضاحیه جنوب بیروت کشف شد.

سازمان امنیت داخلی لبنان در خصوص قتل الیامی بیانیه صادر کرد و گفت: فرد مقتول متولد ۱۹۸۰ میلادی و شهروند سعودی است که با ضربات چاقو به قتل رسید.

شبکه خبری CNN به نقل از سازمان امنیت داخلی لبنان مدعی شد که پس از بررسی‌های این سازمان مشخص شده است این فرد به دست دو برادر خود و به علت مسائل خانوادگی و شخصی کشته شده و جانیان پس از انجام حادثه به مکانی نامعلوم فرار کردند.

در ادامه این گزارش آمده که پس از بررسی‌های دقیق امنیتی، مکان اختفای جانیان در منطقه «رج البراجنه» شناسایی و آنان فورا دستگیر شدند و پس از آن به قتل برادرشان به علل شخصی اعتراف کرده‌اند.

در همین ارتباط، «ولید البخاری» سفیر عربستان در بیروت با انتشار توئیتی نوشت که از تلاش نیروهای امنیت داخلی لبنان برای کشف حقیقت و بازداشت جانیان قدردانی می‌کند.

او همچنین توئیت فعال رسانه‌ای لبنانی را هم‌رسانی کرد که در آن گفته بود که فرد مقتول «مانع حمد الیامی» نام دارد و دبیر جنبش «حق و عدالت» از گروه‌های اپوزیسیون عربستان است که سال‌های سال در منطقه ضاحیه سکونت داشته است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی