گرمای هوا

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که تغییرات آب‌وهوایی باعث افزایش شدت موج گرما می‌شود و شهرهای سراسر جهان در حال آزمایش راهکارها و ابتکارات خنک‌کننده از جمله سبز کردن شهرها هستند.

به گزارش ایران پژواک، با توجه به تحقیقات جدید دانشمندان، تغییر آب‌وهوا علت محتمل گرماست. بن کلارک، از محققان این مطالعه و دانشمند محیط‌زیست در دانشگاه آکسفورد، به رویترز گفت: تقریبا همه موج‌های گرما در سراسر جهان به دلیل تغییرات آب‌وهوایی شدیدتر و محتمل‌تر شده‌اند.

این گروه دریافت که تغییرات آب‌وهوایی موج‌های گرما را مکرر و داغ‌تر می‌کند و در دمای یک درجه سانتی‌گراد به اوج خود می‌رساند. موج گرمای مرگبار در هند و پاکستان در آوریل ۳۰ برابر بیشتر شد.

دنیا برای مقابله با امواج گرما چه کاری می تواند انجام دهد؟

کشورهای مختلف با توجه به شرایط خاص خود راهکارهایی برای مقابله با گرما ارائه کردند که در ذیل به چند مورد اشاره شده است.

سبز شدن شهری

ایجاد دیوارها، سقف‌ها و دالان‌های سبز می‌تواند به شهرها در مناطق با بارندگی بیشتر ازجمله در اطراف استوا و شمال اروپا کمک کند زیرا بخار آب منتشر شده توسط گیاهان در طول فتوسنتز اثر خنک‌کننده‌ دارد.

معماری سنتی

نتایج مطالعه‌ای نشان می‌دهد که معماری سنتی از جمله کوچه‌های باریک که سایه‌ها را به حداکثر می‌رساند، حیاط‌های داخلی و مصالح ساختمانی منعکس‌کننده و جاذب رطوبت مانند سنگ آهک می‌تواند به خنک‌کردن مناطق شهری کمک کند. سقف‌های رنگ روشن و خنک‌کننده نیز می‌تواند راهکاری برای کاهش گرما باشد.

نامگذاری امواج گرما

آتن، پایتخت یونان، یک مدیر ارشد برای گرما منصوب کرده که در حال حاضر اولین مدیر گرمای جهانی است که به صورت آزمایشی امواج گرما را بر اساس سطح تهدید مشابه هشدارهای طوفان طبقه‌بندی می‌کند. وی از یک الگوریتم پیش‌بینی‌های آب‌وهوا و میزان مرگ‌ومیر گذشته استفاده می‌کند تا به ساکنان نشان دهد که گرما چقدر می‌تواند خطرناک باشد.

خنک‌کننده غیرفعال

نتایج تحقیق دیگر در ایالات‌متحده نشان داد که راهبردهایی مانند سایه و تهویه طبیعی می‌تواند فشار روی تهویه مطبوع را تا ۸۰ درصد کاهش دهد.

مکان‌های خنک

در سرتاسر جهان، شهرها در حال آزمایش تکنیک‌های خنک‌کننده ازجمله شبکه بدون خودرو و یا خیابان‌های خنک هستند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی