دانشگاه های جهان

بر اساس نتایج اعلام شده از سوی نظام رتبه‌بندی شانگهای، برترین دانشگاه‌های جهان در رشته علوم طبیعی اعلام شدند.

به گزارش ایران پژواک به نقل از وب سایت رسمی شانگهای،‌ نظام رتبه‌بندی شانگهای یکی از معتبرترین رتبه‌بندی‌های جهانی است که نتایج آن توسط دانشگاه شانگهای ژیائوتنگ چین منتشر می‌شود. این رتبه‌بندی در قالب یک پروژه بزرگ در کشور چین برای اولین بار در ژوئن سال ۲۰۰۳ میلادی توسط دانشگاه شانگهای منتشر شد.

نظام رتبه‌بندی شانگهای در سال ۲۰۲۲ میلادی برای ششمین سال متوالی، رتبه‌بندی جهانی موضوعات دانشگاهی (GRAS) را منتشر کرده است. این رتبه بندی در سال ۲۰۲۲ در ۵۴ رشته در قالب پنج حوزه کلی شامل حوزه مهندسی (۲۲ رشته)، حوزه علوم طبیعی (۸ رشته)، حوزه علوم زیستی (۴ رشته)، حوزه علوم پزشکی (۶ رشته) و حوزه علوم اجتماعی (۱۴ رشته) صورت گرفته است. اسامی بیش از ۱۸۰۰ دانشگاه از بین ۵۰۰۰ دانشگاه مورد بررسی از ۹۶ کشور جهان در فهرست نهایی این رتبه‌بندی قرار گرفتند. از ایران نیز ۳۴ دانشگاه در این رتبه‌بندی حضور دارند.

نتایج این رتبه بندی برای سال ۲۰۲۲ میلادی نشان می‌دهد که دانشگاه های ایالات متحده جایگاه های برتر خود را در ۳۲ موضوع تثبیت می‌کنند.

دانشگاه هاروارد با اخذ ۱۶ جایگاه برتر که ۷ جایگاه مربوط به علوم اجتماعی، ۴ جایگاه مربوط به علوم پزشکی، ۳ جایگاه مربوط به مهندسی و ۲ جایگاه در زمینه علوم زیستی است،مقام اول برترین دانشگاه جهان در رتبه‌بندی شانگهای را دارد.

"علوم طبیعی"، شاخه‌ای از علوم است که با توصیف، پیش‌بینی و درک پدیده‌های طبیعی مبتنی بر شواهد تجربی ناشی از مشاهده و آزمایش، سر و کار دارد و در آن، سازوکارهایی مانند داوری همتا و تکرارپذیری یافته‌ها برای اطمینان از اعتبار اکتشافات‌های علمی استفاده می‌شوند.

بر این اساس،‌ نتیجه این رتبه‌بندی برای رشته‌های علوم طبیعی منتشر شد که عنوان اولین دانشگاه‌های هر کدام از این رشته‌ها به شرح ذیل است:

ریاضیات :دانشگاه پاریس-ساکلی (فرانسه)

فیزیک: موسسه فناوری ماساچوست (آمریکا)

شیمی: دانشگاه کالیفرنیا، برکلی (آمریکا)

علوم زمین: دانشگاه کلرادو در بولدر (آمریکا)

جغرافیا: دانشگاه و پژوهشگاه واخِنینگِن (هلند)

بوم شناسی : دانشگاه آکسفورد (آمریکا)

اقیانوس شناسی : دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو(آمریکا)

علوم جوی : دانشگاه واشنگتن

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی