محمد بن سلمان

رسانه های خبری گزارش دادند که "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی ازحضور در مراسم خاکسپاری ملکه انگلیس صرف نظر کرده و به جای خود عضو شورای وزیران سعودی را به این مراسم فرستاده است.

به گزارش ایران پژواک از سایت سعودی لیکس، روزنامه گاردین در این باره نوشته است که محمد بن سلمان دیگر نمی‌تواند در مراسم تشییع جنازه ملکه الیزابت شرکت کند و به نظر می‌رسد که موضع غرب در قبال وی تغییر نکرده است و روابط میان حکومت سعودی و سران غرب پس از قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد حکومت سعودی در سال ۲۰۱۸، به طور کامل بهبود نیافته است.

روزنامه انگلیسی تلگراف نیز در این باره گزارش داد که محمد بن سلمان در مراسم تشییع جنازه ملکه انگلیس شرکت نخواهد کرد و این تصمیم پس از انتقادهای مطرح شده درپی قرار گرفتن نام وی در لیست مهمانان خارجی اتخاذ شده است.

این روزنامه نوشت که گروه‌های متشکل از نهادهای حقوق بشری و دوستان جمال خاشقجی؛ قصد دارند بعدازظهر امروز (دوشنبه) با شعار «از جنایتکاران استقبال نمی‌شود» در مرکز لندن تظاهراتی برگزار کنند.

منابع دیپلماتیک در انگلیس در این باره تایید کردند که محمد بن سلمان پس از اعتراضات و تظاهرات حقوق بشری از شرکت در مراسم تشییع جنازه ملکه الیزابت دوم منصرف شد.

یک منبع در وزارت امور خارجه انگلیس با بیان اینکه "انتظار نمی‌رود ولیعهد سعودی دیگر در مراسم تشییع جنازه ملکه شرکت کند"، افزود: با توجه به فشارها و اعتراضات شدید در لندن، "تغییراتی توسط عربستان سعودی انجام شده است."

خبرگزاری رویترز در این باره گزارش داد که شاهزاده ترکی الفیصل وزیر مشاور و عضو شورای وزیران عربستان به جای بن سلمان در این مراسم شرکت می‌کند.

پیشتر از این تصمیم دعوت از ولیعهد سعودی برای مشارکت در مراسم خاکسپاری ملکه انگلیس خشم فعالان حقوق بشر در انگلیس را برانگیخته بوده بود.

ده‌ها تن از فعالان حقوق بشری، مخالفان حکومت آل سعود و اقشار مختلف مردم انگلیس عصر شنبه نیز در اعتراض به سفر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به لندن مقابل سفارت این کشور در این شهر تجمع اعتراضی برپا کردند.

شرکت کنندگان در این حرکت اعتراضی شعارنوشته‌هایی را در دست داشتند که روی آنها عبارت‌هایی همچون 'عدالت برای خاشقچی'، 'آدمکش‌ها را بایکوت کنید'، 'دست از یمن بردارید' و 'فعالان مدنی را آزاد کنید' نوشته ‌شده بود.

جان بوتر عضو شورای حزب محافظه کار در صفحه توئیتر خود نوشت: امروز به خاطر اعتراض ها به محمد بن سلمان اجازه ورود به قصر باکینگهام داده نمی شود و این یک پیروزی برای معترضان است.

یک منبع نزدیک به خاندان سعودی نیز به شبکه تلویزیونی "سی ان ان" گفته بود که بن سلمان یکشنبه برای تسلیت مرگ ملکه الیزابت دوم به لندن سفر میکند اما در مراسم خاکسپاری شرکت نخواهد کرد و بعد از ادای تسلیت فوری به عربسان باز خواهد گشت.

جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی مهرماه ۱۳۹۷ به دست عوامل حکومت سعودی به قتل رسید. او ۱۰ مهر که برای طی مراحل ثبت ازدواج با خدیجه چنگیز نامزد ترکیه ای خود، وارد ساختمان کنسولگری عربستان شده بود، پس از ورود به کنسولگری ناپدید و از آن محل خارج نشد. نامزد وی پس از اطمینان از خارج نشدن خاشقچی از ساختمان کنسولگری، پلیس و مقامات عالی ترکیه را در جریان رویداد قرار داد.

مقامات سعودی پس از ۱۸ روز انکار، در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه‌ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف کردند.

مقامات دولت انگلیس همان سال با صدور بیانیه‌ای بی‌رمق نسبت به این حادثه ابراز نگرانی اما به نتایج تحقیقات ریاض در این رابطه اکتفا کردند. این درحالیست که گروه‌های حقوق بشری در انگلیس خواستار محاکمه بن سلمان و سران سعودی در محافل بین‌الملل هستند.

درحالی که عربستان سعودی یکی از شرکای بزرگ تجاری انگلیس به شمار می‌رود، بدیهی است که مقامات لندن تمایل به انجام اقدامی که مناسبات دو کشور را تحت شعاع قرار بدهد، نیستند.

این کشور در ماجرای جنگ یمن که موجب شهید و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی و ویرانی این کشور اسلامی‌شده، مجوز فروش حدود ۷.۱ میلیارد پوند سلاح به عربستان را صادر کرد و در آموزش نیروهای سعودی نقش مهمی داشته است. البته پویش مخالف تجارت اسلحه در انگلیس تخمین می‌زند که این رقم حدود ۲۳ میلیارد پوند باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی