کالابرگ

سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرد: وزارت رفاه درخواست کرد یک دوره دیگر برای اجرای آزمایشی انجام بگیرد تا با مشکلی در اجرای سراسری مواجه نشویم و باید صبوری کنیم تا اجرای آزمایشی به سرانجام برسد.

به گزارش ایران پژواک، هنوز زیرساخت اجرای کالابرگ الکترونیک فراهم نیست؛ این اظهارنظر اخیر محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس است که عنوان کرده؛ دولت تا امروز گزارشی از زیرساخت‌های پایگاه رفاه جامع ایرانیان به ما ارائه نداده است.

وی البته گفته؛ سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده است که به‌روز کردن اطلاعات پایگاه رفاه جامع ایرانیان را آغاز کرده‌اند و صحبت آنان این است که در شهریورماه برای اعطای کالابرگ آماده هستند. اما اگر این اتفاق بیفتد، ما حتما از دولت تقدیر و تشکر می‌کنیم.

این روایت پورابراهیمی از سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حالی است که تنها یک روز به پایان شهریورماه باقی مانده و هنوز دولتی‌ها موضعی درباره زمان اجرای طرح کالابرگ نشان نداده‌اند.

البته اواخر مردادماه امسال معاون وزیر اقتصاد در مورد زمان اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی اعلام کرد: در حوزه کالابرگ با توجه به اینکه این موضوع قانون است دولت می‌خواهد زیرساخت ها را فراهم کند. این موضوع با مسوولیت مستقیم وزارت رفاه دنبال می‌شود. زیر ساخت های فنی آماده شده و امکان اجرای آزمایشی آن برای برخی اقشار فراهم شده است.

به گفته سید هادی سبحانیان، در صورتی که طرح اجرایی در دولت به تصویب برسد، از تاریخ یک مهر ماه این امکان وجود دارد که به صورت آزمایشی اجرایی شود.

اطلاعات پایگاه رفاه جامع ایرانیان ناقص است

در این میان، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس به این نکته هم اشاره کرده که با توجه به نشست کمیسیون با وزیر قبلی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اطلاعات پایگاه رفاه جامع ایرانیان ناقص است و برخط نیست.

به گفته او، در همان مقطع، گزارش‌هایی به ما ارائه شد که نشان داد بیش از ۴۰ درصد از دستگاه‌هایی که باید به پایگاه رفاه جامع ایرانیان اطلاعات دهند، این کار را انجام نداند و هیچ خط ارتباطی با پایگاه رفاه ایرانیان ندارند.

پورابراهیمی با ذکر این نکته که فرمول محاسباتی دهک‌بندی خانوارها برای دریافت یارانه کاملا اشتباه است، تاکید کرده؛ فرمول محاسبه دهک‌بندی‌ها باید بازنگری شود. شاخص‌های ارزیابی برای بررسی دهک‌ها باید بر اساس داده‌های واقعی باشد و نباید صرفا مبنای درآمدی، ملاک عمل قرار گیرد.

مردم یارانه را به کالابرگ ترجیح می‌دهند

آخرین موضع رسمی دولتی‌ها درباره طرح کالابرگ، به اظهارات سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد برمی‌گردد که او امروز درباره سرانجام اجرای کالابرگ الکترونیکی بیان کرد: این پرسش باید از وزارت رفاه باشد ولی به‌عنوان سخنگوی اقتصادی دولت عرض می‌کنم که گزارش نتایج هماهنگی‌ها و اجرای آزمایشی در ستاد اقتصادی دولت داده شد و وزارت رفاه درخواست کرد که یک دوره دیگر برای اجرای آزمایشی انجام بگیرد تا با مشکلی در اجرای سراسری مواجه نشویم و باید صبوری کنیم تا اجرای آزمایشی به سر انجام برسد.

پیش از این، مسعود میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه نیز اعلام کرده بود: قرار بر این است که با راه‌اندازی کالابرگ، یارانه برای خرید چند قلم کالا برای خانوار محدود شود و باید ساز و کار دقیقی برای اجرای آن تعربف شود.

وی در نشست خبری در پاسخ به این‌ سوال خبرآنلاین که نظرات مردمی حاکی از آن است که بیشتر ترجیح می‌دهند یارانه دریافت کنند تا کالابرگ، گفته؛ قانون می‌گوید که یارانه به صورت کالابرگ باشد، اما نظرسنجی‌های رسمی نشان می‌دهد که مردم می‌خواهند در استفاده از آن آزاد باشند و یارانه را به کالابرگ ترجیح می‌دهند.

براساس نتایج به دست آمده موسسه افکارسنجی ملت، ۵۸.۵ درصد از مردم ترجیح می دهند دولت هفت قلم کالای اساسی را به قیمت سال قبل و از طریق کالابرگ عرضه کند و در مقابل ۲۸.۶ درصد ترجیح می دهند به ازای هر فرد ماهانه مبلغ ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزارتومان نقدی اختصاص یابد.

با این حال، میرکاظمی درباره زمان اجرای کالابرگ و محل تامین منابع آن عنوان کرده؛ باید توجه داشت که کالا برگ، کوپن نیست. قرار بر این است که با راه‌اندازی کالابرگ، یارانه برای خرید چند قلم کالا برای خانوار محدود شود و باید ساز و کار دقیقی برای اجرای آن تعرف شود و بانک‌ها در اجرای این ساز وکار مشارکت داشته باشند.

به گفته او، آنچه تعریف شده، این است که دیگر مبلغ یارانه به حساب افراد واریز نشود، بلکه هزینه خرید کالاها با استفاده کارت از سوی افراد به حساب فروشنده واریز شود و فراهم کردن این زیرساخت و روند زمان‌بر بوده‌ است.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه یارانه و کالابرگ اثر تورمی ندارد، چراکه منابع آن از خود جامعه تامین می‌شود، تاکید کرده، محل تامین منابع تبصره ١۴ از دو محل فروش گاز در داخل و خارج و فروش فرآورده‌ها است که مابه‌التفاوت آن وارد سازمان برنامه شده و در توزیع یارانه مصرف می‌شود.

تصمیم نهایی در خصوص تغییر شیوه پرداخت یارانه‌ها

سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد همچنین چندی پیش در توضیح طرح کالابرگ الکترونیکی گفته بود: این گزارش قرار است تا آخر مرداد توسط دوستان ارائه شود و امیدواریم اوایل شهریور ماه بعد از ارائه گزارش، تصمیم نهایی در خصوص جزییات تغییر شیوه پرداخت یارانه‌ها صورت گیرد.

وزیر اقتصاد متذکر شده بود: پس از تصمیم نهایی ستاد اقتصادی دولت، شیوه پرداخت کالابرگ و نحوه دریافت آن را اعلام خواهیم کرد.

خاندوزی در پاسخ به این سوال که آیا مردم می‌پذیرند بعد از چندین سال دریافت یارانه، به صورت نقدی کالابرگ دریافت کنند، عنوان کرده بود: با توجه به این‌که پرداخت یارانه‌ها حکم قانون بودجه سال ۱۴۰۱ است و دولت به جهت اینکه می‌خواست حتما حمایت اولیه صورت بگیرد، در ماه‌های گذشته تلاش کرد پرداخت یارانه داشته باشیم؛ تا زمانی که زیرساخت ارائه کالابرگ آماده شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی