لافارژ

فارس نوشت: شرکت فرانسوی لافارژ به پرداخت ۷۷۷ میلیون دلار بابت همکاری با گروه تروریستی داعش در سوریه محکوم شد.

به گزارش ایران‌پژواک، شرکت فرانسوی «لافارژ» به جرم خود در همکاری با گروه تروریستی داعش در سوریه اعتراف کرده و گفته با پرداخت ۷۷۷ میلیون دلار به عنوان جریمه برای حل و فصل این پرونده توافق کرده است.

این شرکت متخصص در تولید و عرضه سیمان بین آگوست ۲۰۱۳ تا اکتبر ۲۰۱۴ حدود ۱۷ میلیون دلار به داعش و جبهه النصره، دو گروه تروریستی فعال در سوریه پرداخت کرده است.

وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «لافارژ به این جرم هولناک اعتراف کرده و مسئولیت آنرا پذیرفته است. تا قبل از آن هیچ شرکتی به ارائه حمایت مادی از گروه‌های تروریستی خارجی متهم نشده بود.»

ترکیه سال گذشته در مستندی با عنوان «کارخانه» به پرداخت میلیون‌ها دلار پول به داعش و پ.ک.ک در سوریه توسط غول سیمان فرانسه «لافارژ» با اطلاع سازمان اطلاعات فرانسه پرداخته بود.

در آن فیلم که آبان‌ماه سال گذشته پخش شد بر روی روابط مشکوک میان اطلاعات فرانسه و شرکت لافارژ با پ.ک.ک و داعش در سوریه تمرکز شده است. در این مستند با سند و گفته‌های شاهدان عینی اعلام می‎شود که شرکت لافارژ نزدیک به دولت فرانسه هنگام فعالیت در سوریه، دهها میلیون دلار به دو داعش و پ.ک.ک داده است. در واقع فرانسه با پرداخت این پول‌ها، اجازه ادامه فعالیت کارخانه شرکت لافارج را که در پنجاه کیلومتری «کوبانی» بوده، می‌گرفته و اطلاعات ترکیه در جریان موضوع بوده است.

بر اساس یک سند مربوط به این شرکت در سال ۲۰۱۱، اثبات می‌شود که میلیون‌ها دلار به پ.ک.ک تحت عنوان کمک داوطلبانه، مالیات یا آزادی کارگران پرداخت شده است.

در ادامه این گزارش آمده، مکاتبات ایمیلی مربوط به مدیران شرکت نشان می‌دهد که لافارج مابین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ هر ماه، دهها هزار یورو داعش پرداخته تا اجازه ادامه فعالیت این شرکت در سوریه داده شود.

این مکاتبات همچنین نشان می‎دهد که لافارژ میلیون‌ها دلار نفت خام از گروهک داعش در سوریه خریداری کرده است.

در این مستند آمده، فرانسه از این روابط مشکوک آگاه بوده و وزیر خارجه وقت «لوران فابیوس» در آن زمان به نائب رئیس شرکت لافارژ گفته که باقی ماندن این شرکت در سوریه ضروری است. همچنین «نیکولا سارکوزی» رئیس‌جمهور پیشین فرانسه نیز گفت‌وگوهایی با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه درباره ورود این شرکت به بازار سوریه داشته است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی