کاربران اینترنت

در حالی با اعمال محدودیت‌های اینترنتی از اوایل مهرماه سال جاری، استفاده از فیلترشکن‌ها در ایران با رشد ۳۰۰۰ درصدی روبه رو شده‌ است، که طی روزهای اخیر اتصال به این فیلترشکن‌ها و VPNها هم با سختی بسیار همراه است و عملا کاربران ایرانی پلت‌فرم‌های فیلتر شده دیگر راهی برای دور زدن فیلترینگ ندارد و صرفا به دنبال خرید فیلترشکن دیگری هستند، ولی با شناسایی ای‌پی‌ها، VPN جدید هم مسدود شده و در این مسیر صرفا دلالان VPN منتفع می‌شوند و سود چند هزار میلیاردی عاید فروشندگان این ابزار دور زدن محدودیت‌ها می‌شود، حال وزیر ارتباطات خبر داده است که تلاش‌هایی صورت می گیرد که فروش فیلترشکن‌ها علاوه بر غیرمجاز بودن، جرم انگاری شود.

به گزارش ایران پژواک در گزارشی که سیتنا منتشر کرد، آمده است: اگرچه طی روزهای اخیر اتصال به فیلترشکن‌ها و VPNها با سختی بسیار همراه است، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه‌ی هیات دولت گفته است که «فروش فیلترشکن و کسب درآمد از آن غیرمجاز است، ولی نسبت به آن جرم انگاری نشده است، لذا تلاش‌هایی صورت می گیرد که فروش این ابزارها علاوه بر غیرمجاز بودن، جرم انگاری شود».

در پی ایجاد محدودیت‌های اینترنتی از اوایل مهرماه سال جاری و مسدودسازی پلت‌فرم‌های پرکاربرد اینستاگرام و واتساپ، طبق ادعای پایگاه خبری اکسیوس، استفاده از فیلترشکن‌ها در ایران با رشد ۳۰۰۰ درصدی روبه رو شده‌ است.

با گذشت چند سال از فیلترینگ تلگرام، داده‌های پژوهشی و آماری نشان می‌دهد که تلگرام کماکان یکی از محبوب‌ترین پیام‌رسان‌ها در میان کاربران ایرانی است که همچنان بالغ بر ۴۰ میلیون کاربر دارد، ولذا فیلترینگ تلگرام تنها این پیام‌رسان را از پیشخوان به پستو منتقل کرد و باعث رونق بیشتر بازار فروش فیلترشکن‌ها شد؛ تجارتی که از گردش مالی سالیانه‌ی ۱۰۰ میلیارد تومانی در سال ۹۲ به ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیارد تومان در سال‌های اخیر رسیده است. (لینک)

اما استفاده‌ی عمومی از فیلترشکن‌ها به زمان فیترینگ تلگرام در دولت دوازدهم برمی‌گردد. سیتنا اضافه می کند که در آن زمان، میلیون‌ها کاربر با مسدود شدن تلگرام خود مواجه شدند و برای دسترسی به این پیام رسان، دانلود فیلترشکن‌ها را در پیش گرفتند و رفته رفته استفاده از VPNها عمومی شد. این حجم زیاد کاربران و درخواست‌های آنها به سمت سرور فیلترشکن‌ها، باعث مختل شدن یا کند شدن سرعت این برنامه‌ها شد.

در آن برهه بسیاری از کاربران از کندی فیلترشکن ها یا وصل نشدن آنها گلایه داشند. در حقیقت علت اصلی این کندی از جانب خود کاربران بود که به صورت ناگهانی به این برنامه‌ها روی آورده بودند. این مشکل چندی بعد با ورود نسخه‌های غیررسمی تلگرام و آشنایی کاربران با فیلترشکن های جدید حل شد و وضعیت تا حدودی به حالت عادی بازگشت، اما این وضعیت هم پایدار باقی نماند و با محدودسازی فیلترشکن‌ها، مجددا کاربران شاهد اختلال در دسترسی به فیلترشکن‌ها بودند.

به گزارش سیتنا، دوره‌ی دوم قطع شدن فیلترشکن ها به اوایل تیرماه سال 1398 باز می‌گردد، زمانی که تلگرام طلایی و هاتگرام بسته شد و تمام اپلیکیشن های مشابه که به «تلگرام بدون فیلتر» معروف بودند از کار افتادند و پس از این اتفاق کاربران مجددا با کندی و قطعی های مکرر فیلترشکن‌های رایگان مواجه شدند. این وضعیت کمی ادامه داشت تا اینکه فیلترشکن‌ها به کلی از کار افتاد و فیلتر کردن فیلترشکن اجرایی شد.

در همان سال، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه‌ی مراسم افتتاح پروژه‌های یک اپراتور به مناسبت هفته‌ی ارتباطات در اظهاراتی گفته بود که اگرچه فیلترشکن‌ها خدمات ظاهری خوبی ارایه می‌دهند و کاربران بسیاری را به خود جذب کرده اند اما طبق گزارشات بدست آمده مشخص شده که اکثر این نوع نرم‌افزارها بدافزار بوده و استفاده ضدامنیتی دارند.

وی علت مقابله با فیلترشکن‌ها را ماهیت ضدامنیتی آنها دانسته و گفته بود که با توجه به این ماهیت، وظیفه شرکت ارتباطات زیرساخت این است که با آنها مقابله کرده و از فراگیرشدن استفاده از آنها جلوگیری بعمل آورد. به همین دلیل حرکت مقابله با این برنامه ها آغاز شده است.

آذری جهرمی پس از این مراسم هم در صفحه اینستاگرام خود نوشت:
«امروز خبرنگاری از دلایل اعمال محدودیت بر فیلترشکنها پرسید، در پاسخ به این نکات اشاره کردم:
اگر ظنی بر ارتباط برخی پیامرسانها مثل تلگرام با سرویسهای اطلاعاتی وجود داشت، در مورد برخی فیلترشکنها این ارتباط دیگر ظن نیست بلکه یقین است و بودجه برخی از آنها مستقیما از طرف دولت آمریکا تامین می‌شود. بنابراین اکنون با فراگیر شدن فیلترشکنها که قابل پیش‌بینی بود، شرایط نامناسبتری رخ داده است.
در سیاستهای اعلامی دولتهای متخاصم با مردم ایران، راهکارهایی برای فراگیر شدن فیلترشکن‌ها در ایران مطرح و پیگیری شده است. عدم تدبیر برای همراهی مردم در تصمیماتی که برای فضای مجازی اتخاذ می‌شود، عملا باعث ترویج فیلترشکن‌ها و در نتیجه تقویت برنامه‌های متخاصمین است.
جدا از این دسته فیلترشکنها، دسته‌ای دیگر نیز باج افزار و بدافزار هستند و در زمانیکه زندگی روزمره مردم در فضای مجازی شکل گرفته، تهدید بزرگی برای امنیت آنها مطرح می‌شود».

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم هم امروز چهارشنبه در حاشیه‌ی جلسه‌ی هیات دولت گفت: استفاده از فیلترشکن ها برای دستگاههایی مثل موبایل و لپ‌تاپ و... آسیب پذیری های جدی به همراه خواهد داشت و راه رخنه هکر ها را هموار می‌کند. توصیه کارشناسانه این است که مردم تا جایی که می‌توانند از وی پی ان استفاده نکنند.

زارع پور افزود: فروش فیلترشکن و کسب درآمد از آن غیر مجاز است ولی نسبت به آن جرم انگاری نشده است و اکنون تلاش هایی صورت می‌گیرد که علاوه بر غیر مجاز بودن جرم انگاری شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی