• ۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۶
  • کد خبر: 29747
بورس

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه طی دو هفته گذشته و به خصوص در دو سه رو گذشته نزولی بوده است.

به گزارش ایران‌پژواک، بهنام صمدی در خصوص وضعیت بازار بورس و افت شاخص کل اظهار کرد: شاخص کل بورس تهران روند نزولی به خود گرفته و کف یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی را رد کرد و وارد محدوده یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی شده است. طی مدت اخیر تمام بازارها در کشور در رکود به سر برده و بازار سرمایه از این مساله مستثنی نبوده و بازار سرمایه از بلاتکلیفی‌ در بخش سیاسی و اقتصادی کشور رنج می‌برد. همچنین به زودی لایحه بودجه ۱۴۰۲ تقدیم مجلس شده و دولت برای نرخ خوراک و حق انتفاع معادن تصمیم‌گیری کرده و متغیرهای کلیدی بودجه موثر بر بازار سرمایه مشخص خواهد شد.

وی با اشاره به سود اوراق و تاثیر آن بر بازار بورس افزود: اخیرا بانک مرکزی اوراق گام را مننتشر کرده که نرخ سود این اوراق ۲۴ درصد بوده و بر بازار و وضعیت سهام تاثیرگذاراست. همچنین نرخ بهره بانکی بین ۲۰ تا ۲۱ درصد تثبیت شده است. تمام این موارد موجب شده تا بازار دچار رخوت فرسایشی شود.

این تحلیلگر بازار بورس بیان کرد: همچنین موضوع برجام بر بازار تاثیر گذاشته و به نظر بنده یکی از دلایل رفتار امروز بازار سرمایه بلاتکلیفی موضوع برجام است. احیای برجام می‌تواند روزهای خوبی را برای بازار رقم بزند.

صمدی تصریح کرد: موضوعات فرعی مانند صندوق‌های بازار گردانی و معاملات الگوریتمی هم از نظر روانی بر بازار تاثیر گذاشته است. بر این اساس اصلاح هر چه سریعتر دستور العمل بازار گردانی و اصلاح رویه الگوریتم‌ها ضروری به نظر می‌رسد. دادگستری تهران به تازگی با انتشار نامه‌ای بر این مساله تاکید کرده است.

وی اذعان کرد: بازار سرمایه طی دو هفته گذشته و به خصوص در دو سه رو گذشته نزولی بوده است. مردم در جامعه تمایل دارند تا نقدینگی خود را برای آینده ذخیره کنند. به نظر بنده دولت کمی منفعل عمل کرده و بازار به شوک نقدینگی نیاز دارد.شاهد هستیم در بازار همه حمایت‌ها به راحتی از دست می‌رود. دولت باید برای حمایت از بازار سرمایه اقدامات جدی‌تری انجام دهد. تا زمانی که ابهامات رفع نشده و بحث سیاست خارجی مشخص نشود روند بازار بورس تغییر نخواهد کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی