شی جینپینگ

براساس ویدیویی که به تازگی منتشر شده، اندکی پیش از آنکه رهبر سابق چین را از اختتامیه کنگره مهم حزب کمونیست در پکن بیرون کنند، این مقام در حال بحث درباره اسناد رسمی دیده می‌شود.

به گزارش ایران‌پژواک از وب‌سایت روزنامه گاردین، در نشست اخیر کنگره حزب کمونیست چین، «هو جینتائو» رئیس‌جمهوری سابق این کشور و رهبر سابق حزب کمونیست را از جلسه بیرون کردند.

در ویدیویی که پیش از این از نشست کنگره منتشر شده بود، شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین دستوراتی را به شخصی می‌دهد و اندکی بعد همان شخص هو جینتائو را از جلسه خارج می‌کند.

این رویداد تنها صحنه برنامه‌ریزی نشده در این نشست مهم حزب کمونیست بود؛ نشستی ۷ روزه که به غیر از جنجال مذکور، تمامی بخش‌های آن با دقت طراحی شده بود.

خبرگزاری رسمی شینهوا مدعی شد که خروج هو جینتائو به دلیل ناخوش‌ احوالی او بوده، اما جزئیات بیشتری در این باره ارائه نکرد. برخی می‌گویند که این کار یک نمایش قدرت از سوی شی جینپینگ بوده و با هدف ارعاب دیگر اعضای حزب انجام شده است.

این پیشامد در تلویزیون چین پخش نشد و نام هو جینتائو عملا به صورت کامل از تمامی شبکه اینترنت داخلی این کشور حذف شد.

در تصویری که اخیرا منتشر شده، دیده می‌شود که هو جینتائو در تالار بزرگ خلق در کنار شی جینپینگ و لی ژانشو نشسته است. لی اسنادی را از دستان هو جینتائو خارج کرده و آن‌ها را در پوشه قرمز رنگی قرار می‌دهد که در مقابل تمامی رهبران حزب کمونیست قرار دارد و با او صحبت می‌کند.

او ابتدا پوشه حاوی اسناد را در مقابل جینتائو قرار می‌هد، اما سپس - احتمالا از ترس آنکه جینتائو مجددا اسناد را از پوشه خارج کند - پوشه را به سمت خود کشیده و دستش را روی آن می‌گذارد. شی به یک طرف میز نگاهی می‌اندازد و ظاهرا درخواست کمک می‌کند، سپس یک دستیار به سمت او رفته و گفت‌وگوی مختصری با او دارد.

لی ژانشو به گفت‌وگو با هو جینتائو ادامه می‌دهد و در این بین، شی کاملا بی‌تفاوت به روبرو نگاه می‌کند. سپس دستیار جوان با هو و لی گفت‌وگوی کوتاهی می‌کند و سپس با شی حرف می‌زند، البته این بار کمی طولانی‌تر. از این جا به بعد، همانطور که در ویدیوهای قبلی مشاهده شد، این دستیار دستان هو جینتائو را گرفته و او را از سر میزش بلند می‌کند تا به بیرون از سالن هدایت کند.

هو جینتائو هنگام خروج، از پشت شی جینپینگ رد می‌شود و ظاهرا سعی می‌کند پوشه اسناد او را بردارد، اما شی دستانش را روی پوشه گذاشته و مانع این کار می‌شود. دلیل این ماجرا هرچه باشد، این رخداد در انظار عمومی، آن هم پس از آنکه خبرنگاران برای پوشش جلسه صبحگاهی این کنگره وارد سالن شده بودند، بار نمادین داشت.

شی جینپینگ از این نشست یک هفته‌ای برای تثبیت قدرت و جایگاه خود در حزب کمونیست چین و از میان برداشتن رقبایش استفاده کرد. جیانگ زمین، رهبر سابق ۹۶ ساله چین هم در این مراسم حضور نداشت و با خارج کردن هو جینتائو، شی جینپینگ عملا به ارشدترین مقام صحنه تبدیل شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی