سید ابراهیم رئیسی

بهره‌برداری رسمی از ۱۰۲۶ مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید در ۵ استان و اتصال آن به شبکه سراسری برق کشور، با حضور رئیس جمهور در محل نیروگاه آریان ۲ زنجان و به طور همزمان از طریق ویدئوکنفرانس، انجام شد.

به گزارش ایران پژواک، سید ابراهیم رئیسی به طور همزمان و از طریق ویدئوکنفرانسی علاوه بر طرح ارتقای ظرفیت نیروگاهی ۳۶۶ مگاواتی زنجان، از طریق ویدئوکنفرانس دستور افتتاح رسمی سه طرح افزایش ظرفیت نیروگاهی ۱۶۰ مگاواتی در استان‌های آذربایجان غربی، فارس و خراسان رضوی و یک طرح افزایش ظرفیت نیروگاهی ۱۸۰ مگاواتی را در استان آذربایجان شرقی را صادر کرد.

با بهره‌برداری از این نیروگاه‌ها در مجموع ۱۰۲۶ مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید وارد مدار شبکه برق سراسری کشور شد. این اولین بار است که بطور همزمان بیش از ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی در کشور افتتاح می‏‌شود.

در حال حاضر ظرفیت نصب شده نیروگاهی کل کشور ۸۹ هزار ۳۶۵ مگاوات ‌‏است که از این مقدار سهم نیروگاه‏‌های حرارتی ۷۲ هزار و ۶۱۴ مگاوات (۲/۸۱درصد)، برق‏آبی ۱۲ هزار و ۸۷ مگاوات (۶/۱۳درصد)، اتمی هزار و ۲۰ مگاوات (۱/۱ درصد)، و تولید پراکنده و تجدید‏پذیر و دیزلی ۳ هزار و ۶۴۴ مگاوات (۱/۴ درصد) می‌باشد.

۶۸ درصد نیروگاه‏های حرارتی، خصوصی هستند.

عملکرد دولت سیزدهم در بخش برق از شروع فعالیت دولت سیزدهم تاکنون ۲۲ واحد نیروگاه حرارتی مجموعاً به ظرفیت ۳۶۱۴ مگاوات به بهره‌‏برداری رسیده است که از این میزان ۱۵ واحد نیروگاهی مجموعاً به ظرفیت ۲۴۶۰ مگاوات از ابتدای سال ۱۴۰۱ وارد مدار شده و طبق برنامه، تا پایان سال، ۱۳ واحد نیروگاه حرارتی دیگر به ظرفیت 1۸۸۰ مگاوات نیز به بهره برداری خواهد رسید.
همچنین در دوره اوج بار سال جاری با ارتقای توان عملی تولید، ۱۰۳۵ مگاوات در ۲۵۸ واحد نیروگاهی به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده است. این اقدامات بر اساس روش‌های دانش‌بنیان و با هزینه‌ای کمتر از ۵ درصد هزینه احداث نیروگاه‏های جدید، اجرا شده است.

برنامه و عملکرد تعمیرات نیروگاه‏های حرارتی در دوره اوج بار سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم در تامین برق پایدار دوره اوج بار سال ۱۴۰۱، انجام به موقع تعمیرات واحدهای نیروگاهی به میزان ۹۳ هزار و ۶۴۱ مگاوات است که با موفقیت اجرا شد.

طبق برنامه مجموعا ۱۰۷ هزار مگاوات تعمیرات نیروگاهی تا پایان اردیبهشت سال ۱۴۰۲ در دست اقدام می‏باشد که تا کنون ۱۸ هزار مگاوات آن شروع شده است.

با انجام به موقع تعمیرات نیروگاهی و اقدامات مدیریتی، ضریب آمادگی نیروگاه‌های حرارتی در دوره اوج بار سالجاری به ۹۸ درصد رسید.

همچنین طبق برنامه در دوره اوج بار سال ۱۴۰۲ مجموعاً ۴۵۰۴ مگاوات نیروگاه حرارتی جدید به بهره برداری خواهد رسید و ارتقای ظرفیت عملی تولید به میزان ۵۱۵ مگاوات نیز انجام خواهد شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی