کنکور

با توجه به اینکه ۴۰ درصد پذیرش در کنکور به سوابق تحصیلی با تاثیر قطعی صورت می گیرد، داوطلبانی که قصد ترمیم نمره یا ایجاد سوابق تحصیلی دارند، در آزمون های آموزش و پرورش که دی ماه، خردادماه و شهریورماه برگزار می شود، شرکت کنند و این روند را مرتب تکرار کنند تا سوابق تحصیلی برای آنها ایجاد شود.

به گزارش ایران‌پژواک، سرانجام بعد از سال‌ها، وعده مسوولان که می‌خواستند استرس را از کنکور حذف کنند تا حدودی عملی می‌شود و کنکوری ها در سال ۱۴۰۲ آزمونی متفاوت را پشت سر می گذارند. آنها در ۲ نوبت دی ماه و تیرماه می توانند شانس خود را برای ورود به دانشگاه محک بزنند.

سازمان سنجش آموزش کشور بر اساس مصوبه سرنوشت ساز شورای عالی انقلاب فرهنگی از امسال زودتر از سال های گذشته به استقبال کنکور ۱۴۰۲ و ثبت نامش رفته است. به طوری که ثبت نام در این آزمون از عصر امروز یکشنبه هشت آبان آغاز می شود و تا ۱۴ آبان ماه در درگاه الکترونیکی این سازمان ادامه می یابد.

مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی

شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از کش و قوس ها و حاشیه های فراوان که دامان کنکور سراسری را فرا گرفته بود، در تیرماه امسال آب سردی بر آتش مخالفان و موافقان تغییرات اساسی آزمون سراسری ریخت.

طبق مصوبه کنکوری این شورا که توسط رییس جمهوری ابلاغ شد، چهار تغییر جدی و کاملاً متفاوت از جمله حذف دروس عمومی، تاثیر قطعی سوابق تحصیلی، حذف زیر گروه ها و برگزاری ۲ بار در سال در کنکور ۱۴۰۲ رقم خورد.

سوابق تحصیلی هم تعیین تکلیف شد

همچنین طبق مصوبه دیگر این شورا که در قالب یک ماده واحده ابلاغ شد، تکلیف سوابق تحصیلی هم برای کنکوری ها مشخص شد.

این ماده واحده می گوید: سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته‌های پرمتقاضی در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ فقط پایه دوازدهم به میزان ۴۰ درصد با تأثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ فقط پایه دوازدهم به میزان ۵۰ درصد با تأثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۴ - ۱۴۰۵ فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تأثیر قطعی و برای سال تحصیلی ۱۴۰۵ - ۱۴۰۶ و بعد از آن پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل نهایی خواهد بود.

دو آزمون برای یک پذیرش

سازمان سنجش آموزش کشور بر اساس تصمیم گیری های شورای عالی انقلاب فرهنگی، برنامه زمانبندی برگزاری آزمون سراسری را طوری مدیریت کرد که داوطلبان یک بار در دی ماه و یک بار در تیرماه بتوانند شانس خود را برای پذیرش در دانشگاه بسنجند. این مصوبه هر چند دیر اما در حالی ابلاغ شد که فشار چهار ساعت کنکور نفس گیر را از روی کنکوری ها و خانواده هایشان حذف می کند.

اما ماهیت متفاوت آن باز هم، نگرانی های عدیده ای را برای داوطلبان به دنبال می آورد.

هر چند ۲ بار کنکور به فاصله هفت ماه برگزار می شود اما به معنای آن نیست که پذیرفته شدگان آزمون دی ماه می توانند از بهمن وارد کلاس های درس شوند. بلکه این پذیرش فقط برای مهرماه سال ۱۴۰۲ صورت می گیرد. این روند برای آزمون تیرماه هم تکرار می شود و قبولی های آزمون تیرماه از مهرماه وارد کلاس های درس می شوند.

هزینه ثبت نام کنکور

هزینه ثبت نام در مرحله اول کنکور سراسری ۱۴۰۲ مبلغ ۱۳۰ هزار تومان به اضافه سه هزار تومان خدمات پیامکی است که این مبلغ براساس مصوبه دولت دریافت می شود.

زمان بندی ثبت نام کنکور دی ماه

طبق تقویم زمانی کنکور که سازمان سنجش آموزش کشور پیش از این در اختیار داوطلبان قرار داده بود، آزمون سال ۱۴۰۲ در روزهای ۲۹ و ۳۰ دی ماه ۱۴۰۱ همچنین در روزهای ۱۴ و ۱۵ تیرماه ۱۴۰۲ برگزار می شود.

متقاضیان از بعد از ظهر امروز یکشنبه هشت آبان ماه با مراجعه به درگاه الکترونیکی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

در نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ ، آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی در صبح روز ۲۹ دی ماه و آزمون گروه آزمایشی زبان های خارجی بعد از ظهر همان روز برگزار می شود.

داوطلبان ۲ گروه آزمایشی علوم انسانی و علوم ریاضی و فنی صبح روز ۳۰ دی ماه به رقابت می پردازند. بعد از ظهر ۳۰ دی ماه نیز کنکور هنر برای داوطلبان برگزار می شود.

زمان و ثبت نام نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲

داوطلبانی که قصد شرکت در نوبت کنکور سراسری ۱۴۰۲ دارند باید طبق روند آزمون دوره اول، در روزهای ۱۵ تا ۲۱ فروردین ماه در درگاه الکترونیکی سازمان سنجش آموزش کشور ثبت نام کنند. آزمون نوبت دوم روزهای ۱۴ تیرماه با رقابت داوطلبان گروه های علوم انسانی در نوبت صبح و علوم ریاضی و فنی و هنر در نوبت بعد از ظهر برگزار می شود.

در دومین روز از دومین نوبت کنکور ۱۴۰۲ نیز، داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی و در بعد از ظهر متقاضیان زبان های خارجی وارد رقابت سرنوشت ساز می شوند.
داوطلبانی که در کنکور دی ماه شرکت می کنند، اجازه حضور در کنکور تیرماه را هم دارند.

طبق زمانی که برای ثبت نام کنکور در نظر گرفته شده است، افرادی که تا ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۲ دیپلم خود را بگیرند، امکان شرکت در آزمون دی ماه دارند. ملاک سازمان سنجش آموزش کشور این است که در مردادماه سال آینده که قرار است محاسبات نمره انجام شود، سوابق تحصیلی داوطلبان تکمیل شده باشد.

زمان اعلام نتایج هر دو آزمون

بر اساس برنامه ریزی های سازمان سنجش آموزش کشور، نتایج اولیه مرحله اول کنکور ۱۴۰۲ که در دی ماه برگزار می شود، پیش از پایان سال ۱۴۰۱ و نتایج اولیه مرحله دوم که در تیرماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد، در مردادماه اعلام می شود.

اختصاص پروفایل به داوطلبان در سازمان سنجش

عبدالرسول پورعباس، رییس سازمان سنجش آموزش کشور همزمان با نزدیک شدن به ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲ از یک تغییر مهم و اختصاص پروفایل به داوطلبان خبر داد و گفت: سازمان سنجش آموزش کشور برای نخستین بار، سیستم جامع برای آزمون سراسری راه اندازی کرد. بر این اساس، هر داوطلب دارای یک صفحه اختصاصی یا منزل‌گاه اینترنتی می شود و تا همیشه، همه اطلاعات آزمون های خود را بر اساس کد ملی در آن ثبت می کند.

نحوه تاثیر سوابق تحصیلی
رییس سازمان سنجش همچنین اعلام کرد که در کنکور سال آینده، تاثیر قطعی سوابق تحصیلی به میزان ۴۰ درصد و تاثیر نمره کنکور سراسری هم ۶۰ درصد تعیین شده است. مجموع این ۲ مورد، نمره و رتبه داوطلب را تشکیل می دهد.

این مسأله البته برای داوطلبان نگرانی هایی به دنبال دارد. تا سال گذشته تاثیر سوابق تحصیلی مثبت بود. به این معنا که اگر سوابق تحصیلی فرد خوب نبود، در کنکور تاثیر نمی گذاشت و اگر فرد دارای سوابق تحصیلی مناسبی بود، در کنکور اثر مثبت می گذاشت.

از سال آینده، سوابق تحصیلی خوب یا بد در کنکور تاثیر قطعی دارد. بنابراین داوطلبانی که سوابق تحصیلی خوبی نداشته باشند با چالش مواجه می شوند.

یک نکته برای معدل ترمیمی ها

با توجه به اینکه ۴۰ درصد پذیرش در کنکور به سوابق تحصیلی با تاثیر قطعی صورت می گیرد، داوطلبانی که قصد ترمیم نمره یا ایجاد سوابق تحصیلی دارند، در آزمون های آموزش و پرورش که دی ماه، خردادماه و شهریورماه برگزار می شود، شرکت کنند و این روند را مرتب تکرار کنند تا سوابق تحصیلی برای آنها ایجاد شود.

ارسال کد ۶ رقمی اختصاصی

از دیگر تغییراتی که کنکوری ها برای کنکور سال آینده با آن روبه‌رو می شوند، داشتن شماره موبایل مشخص است تا داوطلبان کد ۶ رقمی تایید ورود به سامانه جامع آزمون ها را دریافت کنند.

پورعباس در این باره تاکید کرد که این اطلاعات برای ادامه فعالیت های داوطلبان مهم و حیاتی است.

یکی از دلایلی که سازمان سنجش بر داشتن یک شماره موبایل مشخص تأکید کرد، این است که داوطلب در هر مرحله یک پیامک دریافت می کند تا در انتها ثبت نام را انجام دهد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی