ویکتور اوربان

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر ملی‌گرای مجارستان، با انداختن یک شال فوتبال مزین به نقشه «بزرگ» کشورش، رومانی و اوکراین را خشمگین کرده است.

به گزارش ایران‌پژواک، این تصویر روی شال «مجارستان بزرگ» را نشان می‌دهد - قلمرو امپراتوری قدیمی مجارستان که قبل از شکست پادشاهی اتریش-مجارستان در جنگ جهانی اول وجود داشت.

این کار باعث خشم و ناراحتی همسایگان شرقی مجارستان شده است.

رومانی در پیامی به سفیر مجارستان در بخارست، «ناخشنودی شدید» خود را ابراز کرده است. اوکراین هم خواستار عذرخواهی رسمی شده است.

اولگ نیکولنکو، سخنگوی وزارت خارجه اوکراین، گفت کی‌یف در حال احضار سفیر مجارستان است تا «از غیرقابل قبول بودن اقدام ویکتور اوربان مطلع شود.»

سخنگوی وزارت خارجه اوکراین در فیسبوک گفت: «ترویج ایده‌های تجدیدنظر طلبانه در مجارستان به توسعه روابط اوکراین و مجارستان کمک نمی‌کند و با اصول سیاست اروپایی مطابقت ندارد.»

در صفحه فیسبوک آقای اوربان ویدیویی هست که او را در حال احوالپرسی با فوتبالیست‌های مجارستانی در حالی که این شال را به گردن دارد نشان می‌دهد.

حدود ۱.۲ میلیون مجارستانی در رومانی و ۱۵۰ هزار نفر هم در غرب اوکراین زندگی می‌کنند. پیشتر بر سر تلاش‌های آقای اوربان برای ترویج هویت مجاری در هر دو کشور تنش‌هایی وجود داشته است.

وزارت امور خارجه رومانی در اعتراض خود گفت: «هر گونه ابراز و تجسم تجدیدنظرطلبانه، صرف نظر از شکلش، غیرقابل قبول است و برخلاف واقعیات کنونی و تعهدات مشترک رومانی و مجارستان است.»

قلمرو قدیمی مجارستان همچنین شامل بخش‌هایی از اتریش، کرواسی، صربستان و اسلواکی کنونی بود.

آقای اوربان در فیسبوک گفت تیم ملی مجارستان «تیم همه مجارها در هر کجا که زندگی می‌کنند» است.

او گفت: «فوتبال سیاست نیست.»

سال‌هاست که آقای اوربان به‌خاطر محدود کردن آزادی رسانه‌ها و حقوق اقلیت‌ها و گروه‌های جامعه مدنی، و همچنین به خاطر دوستی دیرینه‌اش با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به طور گسترده در اروپا مورد انتقاد قرار گرفته است.

او به تضعیف ارزش‌های اصلی اتحادیه اروپا متهم شده است، در حالی که او اتحادیه اروپا را به تجاوز از اختیاراتش متهم می‌کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی