• ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۵
  • کد خبر: 30332
تامین اجتماعی

مدتی است که با اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی، امکان برخورداری از پوشش بیمه‌ای و مزایای کوتاه و بلندمدت سازمان تامین اجتماعی برای قشر دانشجو نیز فراهم شده است و دانشجویانی که در سنین ۱۸ تا ۵۰ سال قرار داشته باشند می‌توانند نسبت به انعقاد قرارداد با سازمان تامین اجتماعی اقدام و سابقه بیمه‌ دوران دانشجویی خود را به بیمه اشتغال پس از فارغ‌التحصیلی متصل کنند.

به گزارش ایران‌پژواک، سازمان تامین اجتماعی به سوالاتی که برای مخاطبانش در زمینه بیمه دانشجویی به وجود آمده پاسخ داده است؛ سوالاتی که شاید برای شما هم مطرح شده باشند:

- من تحت پوشش بیمه پدرم هستم چه نیازی به این بیمه دارم؟

شما در حال حاضر بیمه شده تبعی پدرتان هستید و تنها از خدمات درمانی استفاده می‌کنید. با ثبت‌نام در طرح بیمه دانشجویی شما به عنوان بیمه شده اصلی تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفته و سوابق بیمه‌پردازی شما در آینده به سوابق کاریتان اضافه می‌شود و در زمان بازنشستگی نیز محاسبه خواهد شد.

- اگر خودم در قالب بیمه دانشجویی، بیمه‌پردازی را شروع کنم، تکلیف خدمات درمانی بیمه پدرم که من تحت پوشش او هستم چه می‌شود؟

در دوره دانشجویی امکان استفاده از خدمات درمانی تامین اجتماعی به عنوان بیمه شده تبعی پدر یا مادر همچنان برای دانشجو فراهم
است و شما نیازی به پرداخت سرانه درمان مضاعف ندارید.

- دختر دانشجویی هستم که مستمری پدر مرحوم خود را که بیمه شده بود دریافت می‌کنم، اگر خود را بیمه دانشجویی کنم تکلیف مستمری دریافتی چه می‌شود؟

با ثبت‌نام در طرح بیمه دانشجویی، مستمری بازماندگان همچنان برقرار خواهد بود و شما می‌توانید تا زمان اشتغال یا ازدواج از مستمری پدر مرحومتان استفاده کنید و در زمان بازنشستگی چنانچه هنوز ازدواج نکرده و اشتغال هم نداشته باشید از بین دو مستمری، یکی را انتخاب کنید.

- همزمان با تحصیل، کار هم می‌کنم و در محل کارم بیمه شده‌ام. آیا بازهم نیازی به بیمه دانشجویی دارم و آیا می‌توانم بیمه دانشجویی هم بپردازم تا زودتر بازنشسته شوم؟

خیر، یکی از شرایط استفاده از بیمه دانشجویی این است که مشمول نظام حمایتی نباشید. امکان بیمه‌پردازی همزمان در بیمه اجباری و بیمه دانشجویی وجود ندارد.

- خانم دانشجویی هستم که متأهلم و دو فرزند دارم. اگر خودم را بیمه دانشجویی کنم، همسر و فرزندانم هم می‌توانند از این بیمه استفاده کنند؟

خانم‌های دانشجوی بیمه شده تأمین اجتماعی می‌توانند فرزندان خود را به عنوان بیمه‌شده تبعی تحت پوشش قرار دهند؛ مشروط بر اینکه همسر بیمه شده تأمین اجتماعی نباشد و در این صورت خدمات درمانی تأمین اجتماعی برای فرزندان برقرار می‌شود. همسر بانوان دانشجوی بیمه شده نیز در صورتی که بیمه نبوده و بر اساس نظر کمیسیون پزشکی تأمین اجتماعی از کار افتاده کلی باشد و یا بیش از ۶۰ سال سن داشته و از نظر مالی تحت تکفل بیمه شده زن باشد، امکان ثبت نام به عنوان بیمه شده تبعی را خواهد داشت.

- پدر و مادرم سالخورده و بدون بیمه هستند، آیا با بیمه دانشجویی می‌توانم آنها را هم تحت پوشش خودم بیاورم؟

در صورتی که سن پدر از ۶۰ و سن مادر از ۵۵ سال بیشتر باشد یا اینکه به تشخیص کمیسیون‌های پزشکی موضوع قانون تامین اجتماعی، از کار افتاده باشند و معاش آنها توسط بیمه شده تامین و مستمری دریافت نکنند؛ امکان تحت پوشش قرار گرفتن به عنوان بیمه شده تبعی را خواهند داشت. بازرس شعبه باید کفالت را تأیید کند.

- تحصیلات دانشگاهی من چند سال پیش تمام شده است. آیا من هم می‌توانم با پرداخت حق بیمه ایام تحصیلات دانشگاهی را به عنوان سابقه بیمه خودم لحاظ کنم؟

خیر، بیمه دانشجویی با ماهیت اختیاری و داوطلبانه مختص به دانشجویان شاغل به تحصیل است و دانشجویان شاغل به تحصیل نیز تنها می‌توانند از زمان ثبت‌نام و عقد قرارداد به بعد بیمه پردازی کرده و سابقه بیمه برای آنها لحاظ شود. به عبارت دیگر، دانشجویان نمی‌توانند برای سنوات تحصیلی گذشته خود بیمه‌پردازی داشته باشند.

- من هم اکنون مستمری همسر مرحومم را دریافت می‌کنم، اگر بیمه دانشجویی شوم مستمری‌ام قطع خواهد شد؟

خیر، کسانی که از مستمری بازماندگان استفاده می‌کنند، می‌توانند همزمان در طرح بیمه دانشجویان نیز ثبت‌نام کنند و مستمری آنان کماکان برقرار خواهد بود. اما در زمان بازنشستگی یکی از دو مستمری قابل پرداخت خواهد بود.

-فرزندم در دانشگاهی در خارج از کشور تحصیل می‌کند، می‌توانم او را بیمه دانشجویی کنم؟

خیر، بیمه دانشجویی با ارائه کارت دانشجویی در دانشگاه‌های داخل کشور میسر است و مشمول دانشجویان خارج از کشور نیست. دانشجویان خارج از کشور می توانند در قالب بیمه ایرانیان خارج از کشور خود را بیمه کنند. (در شعب یا از طریق کارگزاران برون مرزی یا وکیل قانونی در شعبه.)

-دانشجویی غیرایرانی هستم که در یکی از دانشگاه‌های ایران در حال تحصیل هستم، آیا می‌توانم در این طرح ثبت‌نام کنم؟
خیر، اتباع خارجی مشمول بیمه دانشجویی نیستند.

- بعد از اتمام دوران تحصیلات دانشگاهی، اگر شغلی نداشته باشم و بیمه نشوم، تکلیف حق بیمه‌ای که پرداخت کرده‌ام چه می‌شود؟

بعد از اتمام تحصیل می‌توانید به عنوان بیمه اختیاری کماکان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی باشید. در صورتی که کسب وکار شخصی راه‌اندازی کنید می‌توانید از بیمه حرف و مشاغل آزاد تأمین اجتماعی استفاده کنید. اگر در جایی استخدام شوید و مشمول بیمه تامین اجتماعی باشید سوابق بیمه دانشجویی شما به سوابق بیمه دوران اشتغال متصل شده و در استفاده از تعهدات سازمان تامین اجتماعی و زمان بازنشستگی لحاظ خواهد شد.

همچنین اگر در جایی استخدام شوید که مشمول بیمه تامین اجتماعی نباشد و تحت پوشش بیمه نیروهای مسلح، بازنشستگی کشوری و ... قرار بگیرید، سوابق بیمه دانشجویی سازمان تامین اجتماعی قابل انتقال به سایر صندوق‌های بیمه‌ای خواهد بود.

- آقایی ۵۵ ساله هستم که به تازگی در دانشگاهی شروع به تحصیل کرده‌ام، با توجه به اینکه تا به حال هیچ بیمه‌ای نداشته‌ام، می‌توانم بیمه دانشجویی شوم؟
خیر، شرط سنی استفاده از بیمه دانشجویی حداکثر ۵۰ سال است و در صورتی که بیش از ۵۰ سال داشته باشید باید معادل مازاد سنی، سابقه بیمه پردازی داشته باشید.

- در دانشگاهِ غیر حضوری ثبت‌نام کرده‌ام، آیا می‌توانم خودم را بیمه دانشجویی کنم؟
بله، تمام دانشجویان ایرانی می‌توانند از بیمه دانشجویی استفاده کنند.

- در حال تحصیل در دانشگاه هستم، آیا باید اکنون برای بیمه دانشجویی اقدام کنم یا بعد از فارغ‌التحصیلی؟

بیمه دانشجویی مختص به دانشجویانِ شاغل به تحصیل است. بعد از اتمام تحصیل امکان استفاده از بیمه دانشجویی وجود ندارد. دانشجویان شاغل به تحصیل نیز تنها می‌توانند از زمان ثبت‌نام به بعد بیمه‌پردازی کرده و سابقه بیمه برای آنها لحاظ شود. به عبارت دیگر دانشجویان نیز نمی‌توانند برای سنوات تحصیلی گذشته خود بیمه‌پردازی کنند.

- آیا نوع دانشگاه یا مقطع تحصیلی در بیمه دانشجویی موثر است؟

تمام دانشجویان در تمامی مقاطع تحصیلی می‌توانند از بیمه دانشجویی استفاده کنند.

- ترک تحصیل کرده‌ام، آیا می‌توانم برای بیمه دانشجویی ثبت‌نام کنم؟

خیر، داشتن کارت دانشجویی معتبر و تحصیل در دانشگاه شرط استفاده از بیمه دانشجویی است. شما می‌توانید به طور خوداظهاری طبق ضوابط بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد بیمه شوید.

- برای بیمه دانشجویی چه مدارکی نیاز است؟ چه‌طور باید ثبت‌نام کنم؟

کارت دانشجویی معتبر، مدرک قابل استناد برای ثبت‌نام به عنوان بیمه دانشجویی است. تمامی مراحل ثبت‌نام بیمه دانشجویی به صورت غیرحضوری و از طریق سامانه خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی به نشانی es.tamin.ir انجام می‌شود و در سامانه راهنمای عقد قرارداد بیمه دانشجویی قرار داده شده است.

- به یک دانشجوی بیمه شده چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

دانشجویان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی با توجه به نرخ انتخابی حق بیمه، از حمایت‌های مقرر در بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد بهره‌مند
خواهند شد.

- حق بیمه پرداختی چه میزان است؟ آیا باید ماهانه پرداخت کرد؟

در بیمه دانشجویی سه نوع نرخ حق بیمه داریم که متقاضی مختار به انتخاب یکی از آنها است.

نرخ پرداخت حق بیمه ۱۴ درصد که شامل ۱۲ درصد سهم بیمه شده + ۲ درصد کمک دولت است و خدمات بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی به این گروه ارائه می‌شود.

نرخ پرداخت حق بیمه ۱۶ درصد که شامل ۱۴ درصد سهم بیمه شده + ۲ درصد کمک دولت است و به این گروه از بیمه‌شدگان خدمات بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی ارائه می‌شود.

کاملترین نرخ پرداخت حق بیمه ۲۰ درصد است که شامل ۱۸ درصد سهم بیمه شده + ۲ درصد کمک دولت است و خدمات بازنشستگی، فوت و از کار افتادگی را در برمی‌گیرد.

مهلت پرداخت حق بیمه هر ماه تا پایان دوماه بعد است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی