• ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶
  • کد خبر: 30502
ولودیمیر زلنسکی

مشاور سابق پنتاگون در مصاحبه‌ای ضمن آنکه مدعی شد رئیس جمهوری اوکراین در ماه مارس برای قبول برخی از شرایط مسکو برای صلح آماده بود، نخست وزیر سابق انگلیس را بابت جلوگیری از یک توافق سازش مقصر دانست.

به گزارش ایران‌پژواک، همزمان با اینکه هیات‌های اوکراینی و روسی در ماه مارس در استانبول مذاکراتی برگزار کردند، اخباری در رابطه با تحقق یک توافق بالقوه منتشر شد که باعث می‌شد کی‌یف از خواسته خود برای پیوستن به ناتو چشم‌پوشی و با سازش موافقت کند و در مقابل روسیه به خطوط نبرد پیش از ماه فوریه عقب‌نشینی کند. چند روز بعد، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین از کشف اسناد و مدارکی در رابطه با جنایات جنگی در مناطق تخلیه شده توسط نیروهای روسی خبر داد و مذاکرات در همان جا متوقف شد.

داگلاس مک‌گرگور، ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا و مشاور سابق پنتاگون در مصاحبه‌ای با مایکل ولاهوس، مورخ نظامی مدعی شد، انگلیس مسئول توقف ناگهانی این مذاکرات صلح است.

وی گفت: ما اسنادی داریم که نشان می‌دهند زلنسکی اواخر مارس سال جاری میلادی گفته بود "ما می‌توانیم با سازش کنار بیاییم" و هنگامی که این سخنان به گوش واشنگتن و لندن رسید، مردم خشمگین شدند.

مک‌گرگور افزود: بوریس جانسون، نخست وزیر سابق انگلیس نماینده منافع واشنگتن بود و گفت "مطمئنا نه، ما تا پایان تلخ این جنگ از شما حمایت خواهیم کرد. شما باید موضع خود را حفظ کنید و برای هر وجب از خاک اوکراین مبارزه کنید".

مک‌گرگور نخستین مقام آمریکایی نیست که اعلام می‌کند زلنسکی در ماه مارس برای صلح آماده بود. فیونا هیل، یکی از دیپلمات‌های کهنه‌کار آمریکا که در دولت دونالد ترامپ به عنوان مدیر ارشد شورای امنیت ملی آمریکا در امور اروپا و روسیه خدمت کرده بود، در سپتامبر سال جاری میلادی نوشت: در استانبول بر سر یک "توافق موقت" توافق شده بود.

رسانه‌های اوکراینی در ماه مه سال جاری میلادی ناکامی و توقف این مذاکرات را به فشار بوریس جانسون بر کی‌یف ربط دادند.

براساس گزارش روزنامه اوکراینسکا پراودا، جانسون ۹ آوریل سال جاری میلادی به کی‌یف سفر کرد و به مقامات گفته بود که "حتی اگر اوکراین برای امضای برخی از توافق‌نامه‌های ضمانت با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه آماده باشد، غرب آماده نیست."

در حال حاضر با گذشت ۱۰ ماه از جنگ، زلنسکی مذاکره با پوتین را منع کرده و متعهد شده که تمامی مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا را که به مسکو الحاق شده‌اند، پس بگیرد. زلنسکی همچنین متعهد شده که شبه‌جزیره کریمه را نیز که در رفراندوم سال ۲۰۱۴ میلادی به روسیه الحاق شده، پس بگیرد.

این در حالی است که کرملین تاکید دارد که روسیه برای مذاکره همچنان آماده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی