ژاپن

سفیر چین در کانبرا می‌گوید که استرالیا پیش از نزدیک شدن به ژاپن باید جنایات جنگی این کشور در جنگ جهانی دوم را به یاد بیاورد.

به گزارش ایران‌پژواک از ساوت‌مورنینگ‌چایناپست، شائو چیان، سفیر چین در استرالیا با اشاره به امضای معاهده امنیتی بین استرالیا و ژاپن، گفت که کانبرا پیش از نزدیک شدن به توکیو باید جنایات جنگی این کشور در جریان جنگ جهانی دوم را به خاطر بیاورد.

پس از تیره و تار شدن روابط استرالیا و چین تحت رهبری دولت محافظه‌کار سابق کانبرا، حالا دولت «چپ میانه» استرالیا در تلاش است تا روابط خود با پکن را بهبود ببخشد.

با این حال، دولت استرالیا به‌تازگی معاهده همکاری امنیتی را با رقیب منطقه‌ای چین یعنی ژاپن امضا کرده است؛ اقدامی که پکن آن را تلاشی در راستای محدود کردن بازوی چین در منطقه اقیانوسیه می‌بیند.

چیان با اشاره به این معاهده، گفت: در جریان جنگ جهانی دوم، ژاپن به استرالیا یورش برد، بندر داروین را بمباران کرد، استرالیایی‌ها و البته اسرای جنگی این کشور را کشت.

وی خطاب به کانبرا تاکید کرد: درباره اتفاقی که ممکن است در آینده رخ دهد، مراقب باشید. وقتی کسی شما را یک بار تهدید می‌کند، باز هم ممکن است این کار را انجام دهد. اما چین همیشه دوست شما بوده است.

چیان پیش از این در واکنش به اظهارات سفیر ژاپن در استرالیا درباره لزوم «هوشیاری» در قبال چین، به شدت برافروخته و خشمگین شده بود.

چین در اوج اختلافات با استرالیا در سال ۲۰۲۰، برای صادرات اصلی این کشور از جمله جو، تعرفه‌های سنگینی وضع و علاوه بر این، واردات ذغال‌سنگ از استرالیا را به طور غیررسمی متوقف کرد. وزرای دولت چین حتی در برهه‌ای از پاسخ دادن به تماس‌های همتایان استرالیایی خود امتناع می‌کردند.

دولت سابق استرالیا با تکرار ادعاها درباره سوابق حقوق بشری چین و درخواست‌ها و اعمال فشار متوالی برای انجام تحقیقات مستقل درباره منشاء شیوع ویروس کرونا، به شدت پکن را خشمگین کرده بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی