در آستانه بیستمین سالگرد حمله نظامی آمریکا به خاک عراق بار دیگر کشتی‌های لاکچری صدام حسین، مورد توجه قرار گرفته‌اند.

به گزارش ایران پژواک به نقل از یورونیوز، این کشتی‌های لوکس که حدود بیست سال پیش نیز حاشیه ساز شدند در اسکله‌ای در شط العرب (اروند رود)، رودخانه‌ای که در آن آب‌ رودخانه‌های دجله و فرات در هم می آمیزد، لنگر انداخته‌اند.

از ماه ژانویه سال جاری میلادی در یکی از کشتی‌ها به روی بازدیدکنندگان باز شده است.

صدام هرگز نتوانست با آن سفر کند

هنوز آثار زندگی شخصی صدام در این کشتی ۸۲ متری مشاهده می‌شود، یک تخت بزرگ، پرده‌های ابریشمی و سرویس بهداشتی که در آن طلاکاری شده است. این کشتی چهار طبقه حتی آرایشگاه، خشکشویی و اتاق کمک‌های اولیه هم دارد.

اما رئیس جمهور سابق عراق که از سال ۱۹۷۹ تا ۲۰۰۳ با «مشت آهنین» بر عراق حکومت کرد و به تجمل‌گرایی شهرت داشت، هرگز نتوانست با کشتی «نسیم بصره» سفر کند. حالا این کشتی مجلل به در خدمت مرکز تحقیقات دریایی دانشگاه بصره قرار گرفته است.

سجاد کاظم، استاد این دانشگاه، می‌گوید: «همه کسانی که وارد کشتی می‌شوند در ابتدا از تجمل این کشتی تفریحی مات و مبهوت می‌مانند.

این کشتی تفریحی که توسط یک کارخانه کشتی‌سازی دانمارکی طراحی شده است ۸۲ متر طول دارد و می‌تواند نزدیک به ۳۰ مسافر و یک خدمه ۳۵ نفری را حمل کند.

در این کشتی ۱۳ اتاق خواب، سه اتاق جلسه، یک سکوی هلیکوپتر وجود دارد، علاوه بر این‌ها یک راهرو مخفی منتهی به یک زیردریایی برای فرار در صورت خطر نیز برای این کشتی طراحی شده است.

آقای کاظم، ۴۸ ساله، با انتقاد از رژیم سابق عراق می‌گوید: «در حالی که مردم عراق در وحشت جنگ‌ها و تحریم‌ها زندگی می‌کردند، صدام چنین کشتی‌ای داشت.»

صدام حسین این کشتی را از ترس عواقب جنگ ایران و عراق در۱۹۸۰، به خانواده سلطنتی سعودی واگذار کرده بود.

مقامات عراقی پس از اینکه متوجه شدند این کشتی به قیمت نزدیک به ۳۵ میلیون دلار توسط یک شرکت مستقر در جزایر کیمن فروخته است، ادعای مالکیت آن را کردند.

سرانجام دولت عراق پیروز شد. اما نتوانست آن را بفروشد، در آخر در سال ۲۰۰۹ تصمیم گرفت آن را به بصره بازگرداند.

یکی دیگر از کشتی‌های لوکس صدام که «المنصور» نام دارد که نیمی از آن زیر آب است و لاشه زنگ زده آن از آب های شط العرب (اروندرود) بیرون زده است.

به گفته وب سایت طراح دانمارکی «Knud E. Hansen»، المنصور با وزن بیش از ۷ هزار تن در فنلاند مونتاژ و در سال ۱۹۸۳ به عراق تحویل داده شده است. این کشتی می‌تواند ۳۲ مسافر و ۶۵ خدمه را در خود جای دهد.

صدام قبل از حمله نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۰۳ برای محافظت از آن در برابر بمباران هواپیماهای آمریکایی این کشتی را در امتداد شط العرب قرار داد.

قحطان العبید، مسئول سابق هریتیج در بصره، می‌گوید در مارس ۲۰۰۳ «چندین یورش به کشتی‌ها طی چند روز انجام شد. حداقل سه بار بمباران شد، اما هرگز غرق نشد.»

در عکس های گرفته شده توسط خبرگزاری فرانسه در سال ۲۰۰۳، المنصور هنوز روی آب دیده می‌شود، طبقات بالایی اما به دلیل آتش سوزی ناشی از بمباران ویران شده است.

آقای عبید توضیح می‌دهد که کشتی «هنگامی که موتورهای آن به سرقت رفتند، تکان خورد. منافذی در کشتی ایجاد شد و آب درون آن سرازیر و باعث عدم تعادل شد.»

https://www.iranpejvak.com/d/2023/03/15/0/28938.mp4

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی