عربستان و سوریه

ریاض و دمشق بامداد امروز (پنج شنبه) و در پایان سفر رسمی «فیصل المقداد»، وزیر امور خارجه سوریه به شهر جده عربستان در پاسخ به دعوت شاهزاده «فیصل بن فرحان آل سعود»، وزیر امور خارجه این کشور، یک بیانیه مطبوعاتی مشترک صادر کردند که در آن، ضمن استقبال از آغاز روند از سر گیری خدمات کنسولی و پروازهای میان دو کشور، اهمیت تقویت امنیت و مبارزه با تروریسم در همه اشکال را مورد تاکید قرار دادند.

به گزارش ایران‌پژواک از خبرگزاری عربستان سعودی (واس)، در این بیانیه مطبوعاتی مشترک که چهارشنبه شب منتشر شد، آمده است: پادشاهی عربستان سعودی در چارچوب علاقه و اهتمام به هر چیزی که در خدمت مسائل امت عرب و توسعه منافع کشورها و ملت‌های آن باشد از «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه برای سفر به عربستان دعوت کرد و وزیر امور خارجه سوریه در ۲۱ رمضان بنا به دعوت فیصل بن فرحان آل سعود وزیر خارجه عربستان از این کشور دیدن کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: نشستی بین دو طرف برگزار شد که در آن تلاش‌های انجام شده برای دستیابی به راه‌حل سیاسی در حل بحران سوریه که وحدت، امنیت، ثبات، هویت عربی و تمامیت ارضی سوریه را حفظ کند به گونه‌ای که به نفع مردم این کشور باشد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دو طرف در زمینه اهمیت حل مشکلات بشردوستانه، فراهم کردن بستر مناسب برای رسیدن کمک‌ها به تمام مناطق سوریه، ایجاد شرایط لازم برای بازگشت پناهندگان و آوارگان سوری به مناطق خود و پایان دادن به رنج آن‌ها و ایجاد زمینه بازگشت امن آن‌ها به کشورشان و اتخاذ تدابیر بیشتر که به تثبیت اوضاع در سرتاسر خاک سوریه کمک می‌کند، توافق کردند.

در بیانیه مطبوعاتی مشترک وزیران خارجه عربستان و سوریه آمده است که دو طرف بر اهمیت ارتقای امنیت و مبارزه با تروریسم در همه اشکال و سازمان‌های آن و تقویت همکاری در مبارزه با قاچاق و تجارت مواد مخدر و ضرورت حمایت از نهادهای دولت سوریه برای گسترش کنترل آن‌ها بر سرزمین‌های این کشور جهت پایان دادن به حضور شبه نظامیان مسلح در آنجا و مداخله خارجی در امور داخلی سوریه تاکید کردند.

دو طرف همچنین درباره اقدامات لازم برای دستیابی به یک راه حل سیاسی جامع در حل بحران سوریه که به همه پیامدهای آن پایان می‌دهد و دستیابی به صلح ملی و کمک به بازگشت سوریه به محیط عربی خود (اتحادیه عرب) و ازسرگیری نقش طبیعی آن در جهان عرب گفت و گو کردند.

بر اساس این بیانیه دو طرف همچنین از آغاز عملیات از سرگیری خدمات کنسولی و پروازهای بین دو کشور استقبال کردند.

وزیر امور خارجه سوریه از تلاش‌های انجام شده توسط عربستان سعودی برای پایان دادن به بحران سوریه و ارائه کمک‌های بشردوستانه و امدادی به زلزله‌زدگان این کشور قدردانی کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس) فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه دیروز بعد از ظهر وارد شهر جده شد و با ولید بن عبدالکریم الخریجی معاون وزیر خارجه عربستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش واس، محور رایزنی‌های المقداد؛ گفت‌وگو درباره تلاش‌های انجام شده برای دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران سوریه، تسهیل بازگشت آوارگان سوری به سرزمین خود و همچنین تضمین ارسال کمک‌های بشردوستانه به مناطق آسیب دیده در سوریه است.

این اولین سفر رسمی یک مقام ارشد سوریه به عربستان سعودی پس از ۱۲ سال قطعی روابط میان دو کشور محسوب می‌شود.

سفر المقداد به عربستان سعودی دو روز قبل از نشست کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس و همچنین اردن، مصر و عراق درجده برای بررسی موضوع بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، انجام شد.

اتحادیه عرب عضویت دولت سوریه در این اتحادیه را در ۱۲ نوامبر ۲۰۱۱ به دلیل جنگ در سوریه به حالت تعلیق درآورده بود.

"ماجد الانصاری" سخنگوی وزارت خارجه قطر درباره نشست مذکور تصریح کرد: با توجه به اینکه تحولات زیادی در رابطه با موضوع سوریه و دیدگاه اعراب نسبت به بازگشت دمشق به اتحادیه عرب وجود دارد، هدف اصلی این نشست بررسی وضعیت سوریه است.

از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز اعلام کرد که عربستان سعودی قصد دارد از "بشار اسد" رئیس‌جمهوری سوریه برای شرکت در نشست اتحادیه عرب که در ماه مه آینده به میزبانی ریاض برگزار می‌شود، دعوت کند.

در پی وقوع زلزله مهیب هفت و هشت دهم ریشتری سال گذشته در شمال غرب سوریه (و جنوب ترکیه) که خسارت‌های زیادی به بار آورد، باب کمک‌های برخی کشورهای جهان به سوریه باز شدهو چند هیات سیاسی، پارلمانی به دمشق سفر کرده‌اند و راه بازگشت دمشق به اتحادیه عرب هموار شده است. کشورهایی همچون قطر نیز دفتر معارضان سوری در دوحه را بستند و ریاض چراغ سبز خود را برای برقراری رابطه و رفع کدورت‌ها با دمشق نشان داد. ترکیه نیز طی چند ماه گذشته بارها اعلام کرده که خواهان برقراری رابطه با سوریه است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی