فروشگاه

توصیه برای تذکر درباره کم‌فروشی و نخریدن موبایل رجیستر نشده و همچنین احتمال تعیین قیمت جدید تن ماهی و رب گوجه فرنگی بعد از ماه رمضان از مهم‌ترین اخبار هفته جاری بوده است.

به گزارش ایران‌پژواک، در هفته‌ای که گذشت دو توصیه مهم برای مصرف کنندگان مطرح شد.

توصیه‌هایی به مصرف کنندگان

اول اینکه طبق اعلام اداره کل استاندارد استان تهران شهروندان می‌توانند هنگام خرید از فروشندگان شیرینی بخواهند که خالص‌فروشی را رعایت کنند. چرا که در بیشتر بازرسی‌ها از قنادی‌ها، کم‌فروشی و عدم خالص‌فروشی مشاهده شده‌ است. بنابراین به قنادی‌ها و شیرینی‌فروشی‌ها تذکر داده شده که در صورت عدم خالص‌فروشی شامل محاسبه وزن جعبه و سینی، مرتکب جرم شده و پرونده آن‌ها با ارسال به مراجع ذیصلاح، جهت طی مراحل و برخورد قانونی، پیگیری خواهد شد.

همچنین در این هفته رئیس اتحادیه فروشندگان صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران تاکید کرده که خرید و فروش موبایل رجیستر نشده تخلف است و گفت که موبایل در زمان ورود رجیستر می‌شود و اینکه بگویند موبایل را بخرید تا بعدا رجیستر شود درست نیست. این در حالی است که اخیرا برخی خریداران به ایسنا گفته بودند تعدادی از مغازه‌داران به خریداران وعده می‌دهند که آیفون ۱۴ بخرند، چرا که در آینده رجیستر خواهد شد. موضوعی که طبق استعلام از اتحادیه تخلف است.

اخباری از تولید مشترک لوازم خانگی با همسایه‌ها

از جمله دیگر اخبار مهم هفته جاری برنامه‌ریزی برای تولید مشترک لوازم خانگی با هدف صادرات با کشورهای همسایه شمالی،‌ جنوبی و عراق بود. البته درباره تولید لوازم خانگی مشکلات مربوط به تامین مواد اولیه، به ویژه ورق سرد و همچنین درخواست تولیدکنندگان برای خریداعتباری مواد اولیه هم مطرح شد. درخواستی که پیش از این هم مطرح شده بود که به نظر می‌رسد عملی شدن آن نیاز به همکاری سایر بخش‌ها نیز دارد.

اختلاف بر سر آمار صادرات فرش

موضوع مهم‌ دیگر اختلاف نظر مرکز ملی فرش و صادرکنندگان درباره آمار صادرات فرش است. اخیرا رافع، رئیس مرکز ملی فرش بدون اشاره به ارقام صادرات گفته که اقتصاد پنهان در حوزه فرش دستباف وجود دارد و آمارهای صادرات این هنر- صنعت را غیرواقعی توصیف کرده است.

طبق گفته‌های این مقام مسئول، در سال‌های گذشته به دلیل مشکل رفع تعهد ارزی صادرکنندگان، حقوق گمرکی این محصول کاهش یافت و همچنین علاوه بر قاچاق این محصول، متراژ فرشی که مسافران به عنوان کالای همراه می‌توانند خارج کنند به ۲۴ متر مربع افزایش یافت که همه اینها بر غیرواقعی بودن آمارها صحه می‌گذارد. البته او موضوعاتی مثل شیوع کرونا و همچنین سلیقه‌های خاص مشتریان را نیز بر افت صادرات تاثیرگذار می‌داند.

اما چند روز بعد عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف، اقتصاد پنهان و قاچاق در صنعت فرش را تکذیب کرد و گفت که علت اصلی مشکلات مربوط به صادرات فرش دستباف، تحریم است. موضوعی که قضاوت به راحتی برای آن ممکن نیست.

احتمال افزایش قیمت تن ماهی و رب گوجه

تیر ماه سال قبل سندیکای صنایع کنسرو در نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهوری خواستار حذف قیمت‌گذاری پیشینی رب گوجه فرنگی و کنسرو ماهی تن یا افزایش قیمت منطقی این کالاها شده بود. در آن مقطع ستاد تنظیم بازار سقف قیمت مصرف کننده برای کنسرو ماهی تون ۱۸۰ گرمی ساده را ۳۵ هزار تومان تعیین کرده بود که سندیکا درخواست کرده بود برای جلوگیری از زیان تولیدکنندگان حداقل به طور موقت به ۴۱ هزار و ۵۰۰ تومان برسد. در نهایت بختیاری، نایب رئیس سندیکای کنسرو ایران، آبان ماه اعلام کرد که بر سر قیمت ۳۹ هزار و ۹۰۰ تومان برای تن ماهی با وزارت جهاد و سازمان حمایت توافق شده و درخواست این است که در گام بعدی قیمت به ۴۵ هزار تومان برسد. حداکثر قیمت هر قوطی رب گوجه فرنگی ۸۰۰ گرمی نیز شهریور سال قبل ۴۵ هزار تومان تعیین شده بود.

با توجه به اینکه درخواست افزایش قیمت این سندیکا در سال قبل به نتیجه نرسید، درباره جدیدترین وضعیت آن پیگیری‌ کردیم و دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران در این رابطه گفته که هنوز قیمت تن ماهی تعیین تکلیف نشده است، اما مذاکراتی در این رابطه انجام شده و امیدواریم بعد از ماه رمضان به نتیجه برسد. به گفته او در این جلسات درباره قیمت رب گوجه هم صحبت شده، اما هنوز تصمیم گرفته نشده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی