• ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۸
  • کد خبر: 32420
موشک

کره شمالی به‌تازگی یک موشک قاره پیمای بالستیک با سوخت جامد را آزمایش کرده که می‌تواند تهدیدی بالقوه برای همسایه جنوبی خود و آمریکا باشد.

به گزارش ایران‌پژواک، کره شمالی روز جمعه یک بار دیگر به آزمایش موشک بالستیک قاره پیمای جدید خود پرداخت که می‌تواند مقدمه‌ای برای تشدید تنش‌ها با کره جنوبی و سایر متحدان این کشور باشد. به‌نقل از رسانه‌های دولتی، موشک هواسونگ-۱۸ که از سوخت جامد به‌عنوان جایگزین مایع استفاده می‌کند، برای توسعه اساسی قابلیت‌های ضدحمله هسته‌ای کره شمالی طراحی شده است.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، هشدار داد که این آزمایش‌ها باعث می‌شود دشمنان به‌وضوح با بحران امنیتی خود مواجه شوند و از طریق این اقدامات مهلک و تهاجمی، دچار رعب و وحشت شده و خیال حمله به این کشور و ماجراجویی نظامی را از سر بیرون کنند.

موشک قاره پیمای بالستیک کره شمالی از منطقه‌ای در مجاورت پیونگ یانگ شلیک شد و پس از طی مسافتی در حدود ۱۰۰۰ کیلومتر، در دریای شرق کره شمالی فرود آمد. این آزمایش پس از آن انجام شد که کره شمالی مانورهای نظامی مشترک اخیر آمریکا و کره جنوبی را محکوم کرد و مدعی شد که این اقدامات باعث افزایش تنش‌ در منطقه خواهد شد.

تحلیل‌گران اکنون بر این باور هستند که کره شمالی در حال حاضر از قابلیت‌های ضدحمله هسته‌ای برخوردار است. آنکیت پاندا، کارشناس سیاست هسته‌ای در بنیاد کارنگی که در حوزه صلح بین‌الملل فعالیت دارد، در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت:

اگرچه آزمایش اخیر کره شمالی از پیشرفت نظامی و فناوری در این کشور حکایت دارد، اما چیزی نیست که بخواهم از آن به‌عنوان یک پدیده انقلابی یاد کنم.

به‌نقل از وزارت دفاع کره جنوبی، همسایه شرقی هم‌چنان به توسعه این سلاح ادامه می‌دهد و احتمالا آزمایش‌های بیش‌تری را در راستای تکمیل این فناوری انجام خواهد داد. کره شمالی مدت‌هاست که به‌دنبال ساخت یک موشک قاره پیمای بالستیک (ICBM) با سوخت جامد بوده، زیرا این فناوری به آنها اجازه می‌دهد در صورت بروز درگیری، موشک‌ها را سریع‌تر پرتاب کنند.

تهدیدات بالقوه موشک قاره پیمای بالستیک کره شمالی

به‌گفته تحلیل‌گران، موشک‌های سوخت جامد معمولا به‌دلیل آنکه نیازی به سوخت‌گیری پیش از استقرار نداشته و در مواقع اضطراری پاسخ‌گویی سریع‌تری دارند، معمولا مورد ترجیح هستند. براساس گزارش رویتزر، چنین موشک‌هایی ساده‌تر، ایمن‌تر و به پشتیبانی لجستیکی کم‌تری در مقایسه با نمونه‌های سوخت مایع نیاز دارند.

رویترز در ادامه خاطرنشان کرد که کره شمالی احتمالا هم‌چنان از برخی سیستم‌های سوخت مایع در موشک خود استفاده خواهد کرد که این امر می‌تواند محاسبات دقیق را برای ایالات متحده و هم‌پیمانان خود در صورت رویارویی دشوار کند.

رونمایی کره شمالی از موشک وحشتناک

این اولین باری نیست که کره شمالی از پیشران جامد، در موشک‌های ICBM یا میان‌برد استفاده می‌کند. به‌نقل از مقامات نظامی کره جنوبی، حداکثر ارتفاع این موشک به ۶۰۰۰ کیلومتر می‌رسد که بالاترین حد در آزمایش‌های ثبت شده طی سال گذشته بوده است.

پیش‌تر در خلال رژه نظامی ماه فوریه، پیونگ یانگ از موشکی جدید رونمایی کرده بود که احتمالا یک نمونه ICBM کاملا جدید با سوخت جامد است. این کشور طی ماه دسامبر سال گذشته نیز یک موتور سوخت جامد با رانش بالا را مورد آزمایش قرار داد.

بااین‌حال، ایالات متحده با کمک ماهواره‌های هشدار اولیه که می‌توانند اختلاف ارائه شده در داده‌های مادون قرمز انواع مختلف موشک را تشخیص دهند، قادر به تعیین موشک با سوخت جامد یا مایع است.

پرتاب موشک جدید کره شمالی در شرایطی رخ داده که کیم جونگ اون از تقویت بازدارنده‌های جنگی به شیوه‌ای عملی‌تر و تهاجمی‌تر برای مقابله با آنچه که کره شمالی تجاوزگری آمریکا نامیده، حمایت کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی