• ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۶
  • کد خبر: 32687
تایوان و چین

وزیر امور خارجه دولت تایوان گفت، این جزیره به دنبال این است که تنها خودش در هر گونه درگیری احتمالی مسلحانه با چین بجنگد چون نمی‌داند کدام کشورها ممکن است در آن زمان در کنارش بایستند.

به گزارش ایران‌پژواک از خبرگزاری آسوشیتدپرس، چین مدعی تایوان به عنوان بخشی از خاک خودش بوده و اینکه برای در کنترل گرفتن این جزیره متوسل به زور شود را رد نکرده است.

جوزف وو، وزیر امور خارجه تایوان در مصاحبه‌ای با اسکای نیوز استرالیا گفت، تایوان که 23 میلیون نفر جمعیت دارد باید خودش از خودش دفاع کند و از کشورهای دیگر نمی‌خواهد که برایش بجنگند.

وزیر خارجه تایوان در پاسخ به سوالی درباره اینکه چه کسی ممکن است در صورت بروز جنگ تایوان با چین‌ در این جنگ در کنار این جزیره قرار بگیرد، گفت: این سوال خیلی خوبی است. خیلی‌ها درباره شفافیت استراتژیک یا ابهام استراتژیک بحث می‌کنند اما ما مسئولیت خودمان را می‌دانیم. تایوان باید خودش از خودش دفاع کند و مردم باید از این "کشور" یعنی تایوان دفاع کنند و ما مصمم به دفاع از خودمان بوده و از هیچ کشوری تقاضای این که برای تایوان بجنگد را نداریم.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مکررا گفته، نیروهای آمریکایی به دفاع از تایوان کمک خواهند کرد، هر چند که سیاست رسمی آمریکا در خصوص اعزام نیرو به این جزیره در زمان جنگ مبهم باقی مانده است.

ریچارد مارلز، وزیر دفاع استرالیا در ماه مارس گفت، کشورش هیچ قولی را درخصوص حمایت از آمریکا در هر گونه جنگی در آینده بر سر تایوان در چارچوب توافقی که برای گرفتن زیردریایی‌های آمریکایی دارای موتور هسته‌ای منعقد کرده، مطرح نکرده است.

وزیر خارجه تایوان در پاسخ به این سوال که آیا جنگ برای تایوان حتمی است، گفت: مطمئنا من امیدوارم این اتفاق نیفتد. دلیلش هم خیلی روشن است؛ جنگ به معنی نابودی نه فقط برای کسی که مورد حمله قرار می‌گیرد بلکه همچنین برای کشورهای دیگر است.

او ادامه داد: و بنابراین در حال حاضر حتی با وجود اینکه ما شاهد افزایش تنش هستیم و احتمال جنگ بیشتر و احتمال حفظ صلح کمتر شده، اما ما باید همه کار برای جلوگیری کردن از وقوع جنگ انجام دهیم.

وزیر خارجه تایوان اظهار کرد، این جزیره در تلاش برای حفظ وضعیت موجود – این که اساسا استقلال غیر رسمی بدون یک اعلامیه رسمی داشته باشد - است.

تایوان که تا پیش از پایان جنگ جهانی دوم یک مستعمره ژاپن بود چهار سال بعد از پایان این جنگ و در پی فرار دولت ملی گرای "چیانگ کای-شک" به این جزیره در آستانه به قدرت رسیدن کمونیست‌های وابسته به مائو تسه‌تونگ، از سرزمین اصلی چین جدا شد.

آمریکا همچنان به رغم نداشتن هیچگونه رابطه دیپلماتیک رسمی با تایوان، به عنوان نزدیک‌ترین متحد نظامی و سیاسی این جزیره مطرح است.

مقام‌های نظامی آمریکا نسبت به وجود پتانسیل جنگ در سالهای آینده هشدار داده‌اند و نیروهای آمریکایی نیز در حال تقویت حضور خود در آسیا از جمله در فیلیپین با هدف پاسخ دادن به چنین احتمالی بوده‌اند.

وو بیان کرد: ما تلاش داریم جلوی وقوع جنگ را بگیریم و من فکر می‌کنم خیلی از اعضای مسئول جامعه بین‌المللی به ویژه شرکای هم فکر با تایوان نظیر آمریکا، ژاپن، استرالیا، کانادا و دیگر کشورها به همراه ما تلاش داریم هر چه می‌توانیم انجام دهیم تا جلوی رخ دادن جنگ را بگیریم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی