نوزاد

سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه میزان موالید در کشور ۳.۷ درصد کاهش پیدا کرده است اما شیب کاهش کمتر بوده است؛ گفت: این موضوع نشان از تاثیر اجرای قانون جوانی جمعیت و فرهنگسازی دارد و می‌تواند سبب رهایی از سالخوردگی شود.

به گزارش ایران‌پژواک، دکتر صابر جباری در نشست خبری به مناسبت آغاز هفته ملی جمعیت، گفت: بر اساس ارزیابی ستاد ملی جمعیت و سازمان بازرسی، وزارت بهداشت در اجرای قانون جوانی جمعیت وزارتخانه پیشرو است. ۹۵ درصد تکالیف خود در قانون را انجام دادیم و ۴ ماده قانونی به لحاظ اجرایی باقی مانده است که در حال تدوین و سایر تشریفات اداری است.

کاهش ۳.۷ درصدی میزان موالید در کشور

وی افزود: میزان موالید در کشور ۳.۷ درصد کاهش پیدا کرده است اما شیب کاهش کمتر بوده است که نشان از تاثیر اجرای قانون جوانی جمعیت و فرهنگسازی دارد و می‌تواند سبب رهایی از سالخوردگی شود.

میانگین سن زنان و مردان ایرانی در فرزندآوری

سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت ادامه داد: میانگین سن مادران در فرزندآوری ۲۷.۳ سال و پدران ۳۲ سال است. فاصله اولین فرزندآوری بعد از ازدواج زیاد است که توصیه ما این است که در دو سال اول ازدواج اقدام به فرزنداوری کنند؛ چراکه اگر به تاخیر افتد ممکن است مشکل ناباروری دیر تشخیص داده شده و درمان آن سخت‌تر شود. بیشترین میانگین سنی پدران در اولین فرزندآوری در استان تهران با ۳۴.۴ سال و کمترین در سیستان و بلوچستان با ۲۷.۱ سال است.

افزایش موالید در فرزندان سوم و چهارم

جباری ادامه داد: الگوی فرزندآوری در کشور به سمت تغییر است؛ میزان تولد فرزند اول و دوم کاهشی بوده است، اما شاهد افزایش موالید در فرزندان سوم (۲.۵ درصد) و چهارم (۱۵ درصد) هستیم و این نوید بخش این است که اگر در زمینه اقتصادی و فرهنگ سازی عمل کنیم، می‌توانیم جوانی جمعیت را حفظ کنیم.

روند کاهشی ازدواج در کشور

او تاکید کرد: در زمینه ازدواج سال قبل نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۳.۹ درصد کاهش داشتیم. میانگین سنی ازدواج در پسران ۲۸ سال و در دختران ۲۳.۵ سال است و به غیر از استان سیستان و بلوچستان در بقیه استان‌ها روند ازدواج کاهشی بوده است که به دلایل متعددی بستگی دارد.

وی درباره اعتبارات اجرای قانون جوانی جمعیت گفت: اعتبار مصوب جوانی جمعیت برای وزارت بهداشت در سال گذشته ۲.۳ همت (هزار میلیارد تومان) بوده اما هیچ بودجه‌ای تخصیص پیدا نکرده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی