• ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
  • کد خبر: 32896
تک فرزندی

یک روانشناس کودک و نوجوان به تشریح آسیب‌های روانی ناشی از تک فرزندی بر روی کودکان پرداخت.

به گزارش ایران‌پژواک، دکتر عظیم عظیمی به مناسبت هفته ملی جمعیت(۲۴ تا ۳۱ اردیبهشت) با اشاره به مشکلات متعدد تک فرزندی از بعد روانشناختی، گفت: اولین آسیب تک فرزندی کاهش عزت نفس و اعتماد به نفس این کودکان است.

وی افزود: یک کودک با داشتن خواهر و برادر متعلقین عاطفی بسیاری در اطراف خود دارد و همین امر نقش مهمی در ارتقاء عزت نفس و اعتماد به نفس او دارد.

عظیمی گفت: از طرفی تعامل کودک با گروه همسال خود در خانواده موجب افزایش روابط اجتماعی کودکان و یادگیری روحیه تعامل و همکاری است، چیزی که کودکان تک فرزند از آن بی‌بهره می مانند.

این روانشناس به هوش بالای کودکان در خانواده های چند فرزندی اشاره کرد و افزود: کودکان در تعامل با هم قدرت تحلیل و تفکر بیشتری پیدا می کنند و همین امر بر روی افزایش هوش آنها اثرگذار است.

عظیمی به مشکلات روحی و روانی فرزندان در خانواده های تک فرزندی اشاره کرد و افزود: اولین آسیب در این زمینه افزایش خودشیفتگی در این کودکان است، چرا که این کودکان از ابتدا محور زندگی در خانواده بوده و کمتر ازوالدین خود "نه" شنیده‌اند و خواسته های آنها به سرعت برآورده شده است.

این روانشناس کودک و نوجوان گفت: این کودکان با ورود به جامعه هم دچار مشکلات فراوان می شوند، چرا که قدرت تحمل آنها بسیار پایین بوده و تحمل شکست یا شنیدن کلمه "نه" را ندارند و با کوچکترین شکست یا مخالفتی دچار سرخوردگی می‌شوند و این درحالیست که کودکان در خانواده های چند فرزندی همیاری و همکاری و تحمل سختی ها و کمبودها را یاد گرفته و می توانند از این مهارت در زندگی اجتماعی آینده خود استفاده کنند.

این دکترای روانشناسی سلامت با اشاره به خطرات دیگر تک فرزندی در آینده این کودکان گفت: اگر در آینده این کودکان والدین خود را از دست دهند، عملا همه خانواده خود را از دست داده و تنها می شوند و همین امر آسیب های روانی بسیاری برای آنها به همراه دارد.

وی افزود: در خانواده های چندفرزندی، با فوت والدین، خواهران و برادران در کنار هم بوده و حمایت عاطفی از هم دارند و موجب می شود فرد احساس سرخوردگی و تنهایی نکرده و دچار مشکلات روانی نشود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی