• ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰
  • کد خبر: 32930
قلیچداراوغلو

انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه در شرایطی برگزار شد که نتایج نظرسنجی‌های موسسات افکارسنجی این کشور از رقابت نزدیک میان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری فعلی و کمال کلیچداراوغلو، رهبر حزب جمهوری خلق ترکیه حکایت داشت.

به گزارش ایران‌پژواک، هرچند برخی از این موسسات برتری تا ۵درصد نیز برای کمال کلیچداراوغلو در نظر گرفته بودند. نتایج نظرسنجی‌های انجام‌شده از سوی ۱۸موسسه افکارسنجی در ماه جاری میلادی، آوریل و مارس۲۰۲۳، نشان می‌دهد که در هیچ‌یک‌ از آنها میزان محبوبیت اردوغان از ۴/ ۵۱درصد فراتر نرفته ولی در مقابل، کلیچداراوغلو در برخی نظرسنجی‌ها تا ۵۷درصد از نظر مثبت رای‌دهندگان را جلب کرده بود. به‌طور کلی، نظرسنجی‌های انجام‌شده در ۳ ماه اخیر، نرخ رای‌آوری کلیچداراوغلو که دارای مواضع چپ میانه و سکولار است، بین ۶/ ۴۲ تا ۱/ ۵۷درصد برآورد کرده‌اند.

میزان حمایت عمومی از اردوغان، نامزد حزب عدالت و توسعه هم بین ۷/ ۳۹ تا ۴/ ۵۱ درصد برآورد شده بود تا احتمال پیروزی هر یک از آنها در دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری۲۰۲۳ که (۱۴مه/ ۲۴اردیبهشت) بسیار پایین باشد. در میان ۲۸نظرسنجی انجام‌شده طی سه ماه اخیر، اردوغان تنها در ۳مورد از آنها از رقیب جدی خود پیش بود و در ۲۵نظرسنجی، میزان محبوبیت کلیچداراوغلو بیش از رئیس‌جمهوری اسلام‌گرای فعلی بود. اما نتایج روز یکشنبه نشان داد که دیگر نظرسنجی‌ها قابل اعتماد نیستند. به نظر می‌رسد عمده نظرسنجی‌ها با سوگیری‌ها و خطاهای قابل توجهی روبه‌رو هستند. این مشکل از سال۲۰۱۵ تاکنون در انتخابات آمریکا نیز مشاهده شده است و آرای واقعی در صندوق‌ها بسیار متفاوت از نظرسنجی‌ها بوده است. واشنگتن‌پست نوشت: یکی از پرسش‌های کلیدی ترک‌ها این است که چرا نظرسنجی‌های پیش از انتخابات نشان می‌داد که کلیچداراوغلو نتیجه را از آن خود خواهد کرد. این می‌تواند به این دلیل باشد که تحلیلگران حمایت اردوغان و حزب عدالت و توسعه را پس از دو دهه قدرت دست‌کم گرفته بودند.

سناریوی پیروزی اردوغان

اردوغان اگر پایگاه خود را حفظ کند و ریزش آرا از ناحیه طرفداران خود نداشته باشد، پیروزی برای وی کار چندان سختی نیست. او تنها به اندکی بیش از نیم‌درصد آرا برای پیروزی احتیاج دارد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که بخشی از آرای سینان اوغان، نامزد ناسیونالیست ترکیه به حساب اردوغان واریز خواهد شد.

در این راستا پولیتیکو می‌نویسد: نامزدهای ریاست‌جمهوری ترکیه می‌خواهند با سینان اوغان، یک سیاستمدار ملی‌گرای کمتر شناخته‌شده که در انتخابات روز یکشنبه سوم شد و یک‌شبه به یک پادشاه بالقوه تبدیل شده است، صحبت کنند. پیش از دور دوم در ۲۸مه، اوغان می‌خواهد وزارتخانه‌ای را به‌دست آورد؛ درحالی‌که رجب طیب اردوغان و رقیبش کمال کلیچداراوغلو خواهان حمایت ۸/ ۲میلیون رای‌دهنده او هستند که حدود ۲/ ۵درصد از آرای روز یکشنبه را تشکیل دادند. تیم کلیچداراوغلو روز دوشنبه گفت که مذاکرات اولیه آنها با اوغان نشان می‌دهد که فضایی برای همکاری وجود دارد. اردوغان از پیش با حزب حرکت ملی ترکیه ائتلاف کرده است. این حزب نیز دارای دیدگاه‌های ملی‌گرایانه است.

در واقع، اردوغان شخصا یک کمپین کاملا ملی‌گرایانه را اجرا کرد و بر قدرت نظامی کشور، صنعت دفاعی و خودکفایی انرژی بیشتر تاکید کرد. به همین ترتیب، کلیچداراوغلو با حزب ملی‌گرای خوب برای رقابت ریاست‌جمهوری امسال همدست شده است و همچنین تلاش می‌کند دل بیشتری از ملی‌گرایان را به‌دست آورد.

سناریوی پیروزی کمال

کمال که همنام کمال آتاتورک، موسس حزب جمهوری خلق و ترکیه مدرن امروزی است، در کل انتخاباتی که با اردوغان داشته، شکست خورده است. او برای پیروزی در عمل باید یک عملیات غیرممکن داشته باشد. کمال کلیچداراوغلو برای پیروزی بیش از اردوغان نیازمند آرای سینان اوغان است. میز شش‌نفره امید دارند که ناسیونالیست‌ها به خاطر حزب خوب که دارای گرایش‌های ملی‌گرایانه است، به کمال کلیچداراوغلو رای بدهند. البته حتی رای ۵درصدی سینان اوغلو همچنان برای پیروزی نامزد میز شش‌نفره کافی نیست و باید بخشی از جمعیت خاموش ترکیه نیز به سود وی رای بدهند. این در شرایطی حاصل خواهد شد که این بخش احساس خطر کنند و در نهایت به او رای بدهند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی