دو فضانور سعودی، به همراه دو خدمه‌ی دیگر می‌بایست در طول اقامت خود، حدود بیست آزمایش از جمله مطالعه رفتار سلول‌های بنیادی در بی وزنی را انجام دهند.

به گزارش ایران پژواک به نقل از یورونیوز، ماموریت خصوصی شرکت آمریکایی آکسیوم اسپیس در ارسال نخستین فضانورد زن سعودی با همراهی یک فضانورد مرد از این کشور به ایستگاه فضایی بین المللی در روز یکشنبه، ۲۱ ماه مه انجام شد.

علاوه بر ریانه برناوی به عنوان نخستین فضانورد زن و علی القرنی، دو فضانورد دیگر نیز آن‌ها را همراهی می‌کنند. یکی از آن‌ها پگی ویتسون، فضانورد سابق ناسا است که قبلاً سه بار به ایستگاه‌ فضایی بین المللی رفته است و فرماندهی این ماموریت را بر عهده دارد و دیگری جان‌شافنر، کارآفرین آمریکایی به عنوان خلبان است.

این ماموریت تحت عنوان آکسیوم میسیون ۲ (AX-2) اندکی پیش از ساعت ۱۷:۴۰ (۹:۴۰ بعد از ظهر به وقت گرینویچ) با موشک فالکون۹ اسپیس ایکس (SpaceX Falcon 9) از مرکز فضایی کندی در کیپ کاناورال، فلوریدا به پرواز درآمد.

هر چهار فضانورد از کپسول اسپیس ایکس دراگون (SpaceX Dragon) برای رسیدن به ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده می‌کنند، جایی که قرار است حدود ساعت ۱:۲۴ بعد از ظهر روز دوشنبه به وقت گرینویچ بدانجا برسند و ده روز را در این محل سپری کنند.

بیل گرشتنمایر، مهندس این فضاپیما در ارتباطی رادیویی خطاب به سه فضانورد دیگر برای آنها سفر خوبی را آرزو کرد و از اعتمادشان تشکر کرد.

بنا بر توییت اسپیس‌ایکس، برای نخستین بار همراه این«پرواز فضایی سرنشین‌دار» یک تقویت‌کننده‌ی موشک نیز آن‌ را همراهی کرده و به زمین بازگشت و در یک منطقه تعیین‌شده فرود آمد.

رایانا برناوی، این دانشمند زن آموزش دیده سعودی، چند روز پیش در یک کنفرانس مطبوعاتی گفته‌ بود: « به بودن به عنوان اولین فضانورد زن عربستان سعودی و نماینده منطقه، افتخار ‌می‌کنم.»

او با ابراز هیجان از ایده‌ی صحبت با کودکان از ایستگاه فضایی بین‌الملل گفت: «توانایی دیدن چهره‌هایشان در هنگام ملاقات با فضانوردان منطقه خود برای نخستین‌بار بسیار هیجان‌انگیز است.»

علی القرنی، دیگر فضانورد سعودی که در زندگی روزمره خود یک خلبان جنگنده است، از اشتیاقش به «کاوش در ناشناخته‌ها و تحسین آسمان و ستاره‌ها» گفت و این ماموریت را «یک فرصت فوق‌العاده برای پرواز در میان ستاره‌ها» دانست.

محمدبن سلمان، شاهزاده سعودی‌اولین فرد از این کشور است که در سال ۱۹۸۵ در یک ماموریت آمریکایی به فضا فرستاده شد. وی در هنگام این پرواز به خبرگزاری فرانسه گفت: «خوشحالم که عربستان سعودی به فضا بازمی گردد و این تازه آغاز راه است.»

در جایی که تنها چند سال پیش زنان اجازه رانندگی در آن را نداشتند، این سفر فضایی بخشی از سیاست این پادشاهی فوق محافظه کار برای بهبود تصویر عربستان است.

عربستان سعودی در سال ۲۰۱۸ سازمان فضایی عربستان را ایجاد و سال گذشته برنامه‌ای را برای اعزام فضانوردان به فضا راه اندازی کرد.

هدف علمی این ماموریت فضایی

این چهار خدمه در طول اقامت خود می‌بایست حدود بیست آزمایش از جمله مطالعه رفتار سلول‌های بنیادی در بی وزنی را انجام دهند.

آنها به هفت مسافری که قبلاً در ایستگاه فضایی هستند، شامل سه روس، سه آمریکایی و یک اماراتی که به عنوان اولین تبعه یک کشور عربی به فضا رفت، می‌پیوندند.

هزینه میلیون دلاری سفر به فضا برای هر آن که آرزویش را دارد

این ماموریت با همکاری آژانس فضایی آمریکا، دومین ماموریتی است که این اقامت‌های فضایی خارق‌العاده را با مبالغ فضایی میلیون‌ دلاری ارائه می‌دهد.

شرکت آکسیوم اسپیس، مسئولیت آموزش فضانوردان، اجاره وسایل حمل و نقل و اقامت را بر عهده دارد.

در نخستین سری از این ماموریت‌ها در آوریل ۲۰۲۲، سه تاجر و یک فضانورد سابق به مدت دو هفته در ایستگاه فضایی بین المللی اقامت کردند.

برخی از این فضانوردان باید برای مراقبت از این گردشگران فضایی وقت بگذارند.

چشم‌انداز ایجاد ایستگاه‌های فضایی خصوصی

این ماموریت‌ها برای شرکت آکسیوم اسپیس، اولین گام به سوی هدفی بلندپروازانه یعنی ساخت ایستگاه فضایی خود است که قرار است اولین ماژول آن در پایان سال ۲۰۲۵ پرتاب می‌شود.

این سازه ابتدا به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل و سپس از آن جدا می‌شود تا به‌طور مستقل بلند شود.

ناسا قصد دارد ایستگاه فضایی بین‌المللی را در حدود سال ۲۰۳۰ از رده خارج کند و در عوض فضانوردان خود را به ایستگاه‌های خصوصی بفرستد که میتوانند میزبان مشتریانش نیز باشند.

https://www.iranpejvak.com/d/2023/05/23/0/29547.mp4

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عبدالله مومن IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    1 0
    فضاپیما از غربی ها - تکنولوژی هم از آنها - .............. فقط پول دادنش از عربستان - عجب معامله جالبی !!!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی