نیکول پاشینیان

نخست وزیر ارمنستان در مصاحبه‌ای تاکید کرد، جمهوری آذربایجان نباید بر کریدور لاچین کنترل داشته باشد.

به گزارش ایران‌پژواک، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در مصاحبه‌ با شبکه سی.ان.ان اظهار کرد: "جمهوری آذربایجان از ماه دسامبر گذشته تاکنون به صورت غیرقانونی کریدور لاچین را مسدود کرده است. ما به آن غیرقانونی می‌گوییم چون بر طبق بیانیه سه جانبه نهم نوامبر، کریدور لاچین با هدف تضمین پیوند قره باغ و ارمنی‌هایش با جمهوری ارمنستان ایجاد شد. طبق این بیانیه سه جانبه، جمهوری آذربایجان نباید هیچ کنترلی بر این کریدور داشته باشد. در واقع این کریدور نه فقط یک جاده است بلکه همچنین یک منطقه امن به طول پنج کیلومتر است. بنا بر این مسدود کردن آن غیرقانونی است."

پاشینیان متذکر شد: "در نتیجه این انسداد، یک بحران انسانی در قره باغ به وجود آمده چون در درجه اول مردم آنجا از حق جابجایی محروم شده‌اند و در درجه دوم در عرضه غذا و ملزومات اساسی توسط صلح‌بان‌ها و عوامل صلیب سرخ اختلال ایجاد شده است. پیامدهای این وضعیت این است که مردم تنها با کوپن‌های عرضه شده از سوی دولت ناگورنو-قره باغ می‌توانند از فروشگاه‌های کالا اجناس را بخرند تا بتوان ذخیره غذایی را مدیریت کرد.

نخست وزیر ارمنستان همچنین از قطع شدن توزیع برق و گاز طبیعی به منطقه ناگورنو-قره باغ خبر داد. او ادامه داد: "مهمترین پیام این اتفاق این است که حدود 30000 کودک و دانش آموز از حق تحصیل محروم شدند. البته با رسیدن فصل گرما، مهد کودک‌ها، مدارس، و دانشگاه‌ها باز شده‌اند و فرآیند تحصیلی دوباره جریان دارد."

نخست وزیر ارمنستان تصمیم اخیر دادگاه سازمان ملل در ملزم کردن جمهوری آذربایجان به خارج کردن کریدور لاچین از انسداد با هدف تضمین تحریک شهروندان و اجناس را یادآور شد.

او بیان کرد: این تصمیم به لحاظ قانونی الزام آور بوده چون دادگاه کیفری بین‌المللی عالی ترین دادگاه بین‌المللی است. جمهوری آذربایجان نه فقط در پایبندی به این تصمیم الزام‌آور کوتاهی کرده بلکه همچنین حدود 10 روز قبل به صورت غیرقانونی یک ایست بازرسی را در کریدور لاچین ایجاد کرد. این کار نه فقط نقض بیانیه سه جانبه نهم نوامبر 2020 است، بلکه همچنین نقض تصمیم دیوان عدالت بین‌المللی هم هست.

پاشینیان گفت: حالا چرا جمهوری آذربایجان همه این اقدامات را انجام می‌دهد؟ ارزیابی و باور ما این است که این کارهای آنها پراکنده و جدا نیست، بلکه تدارکاتی برای اجرای پاکسازی قومی در منطقه قره باغ است. جمهوری آذربایجان معتقد است ارمنی ها اصلا نباید در منطقه ناگورنو-قره باغ زندگی کنند.

نیکول پاشینیان همچنین در این مصاحبه بیان داشت، ارمنستان بر خلاف تلقی غرب، متحد روسیه در جنگ با اوکراین نیست.

او در مصاحبه با سی.ان.ان خاطر نشان کرد: "چنین حرفی هرگز با صدای بلند اعلام نشده اما فکر می‌کنم شواهد آن را نشان داده‌اند: ما در جنگ با اوکراین متحد روسیه نیستیم. و احساسی که این جنگ و درگیری به ما به دست می‌دهند اضطراب است چون به صورت مستقیم بر همه روابط ما تاثیر می‌گذارد."

او اضافه کرد:‌ "در غرب متذکر می‌شوند که ما متحد روسیه هستیم و بیشتر بر آن تاکید می‌کنند. و در روسیه آنها می‌بینند که ما متحد آنها در جنگ با اوکراین نیستیم. و در نهایت مشخص می‌شود که ما در این وضعیت متحد هیچ کس نیستیم و این به معنی آسیب پذیری ما است."

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی