بانک شهر

گروه مالی شهر امروز به عنوان ۶۰۴‌امین شرکت به بورس تهران راه یافت. عرضه اولیه گروه مالی شهر امروز با رکوردشکنی خریداران روبرو بود.

به گزارش ایران‌پژواک، امروز ۱۲ درصد از سهام شرکت گروه مالی شهر معادل سه میلیارد و ۹۶۰ میلیون برگه سهم، به عنوان ۶۰۴امین شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران عرضه اولیه شد. نماد “شهر” پس از شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد، کشاورزی و دامپروری فجر اصفهان ، بهار رز عالیس چناران و سرمایه گذاری الماس حکمت ایرانیان، پنجمین عرضه اولیه سال جاری به حساب می‌آید.

مشارکت بیش از دو میلیون و ۲۲۸ هزار و ۴۷۹ کد معاملاتی در فرآیند عرضه اولیه گروه مالی شهر با نماد “شهر” باعث شد تا از ظرفیت هشت هزار سهم برای هر کد در زمان ثبت سفارش، حداکثر هزار و ۸۶۳ سهم به هر کد معاملاتی اختصاص یابد. همچنین نماد یاد شده با قیمت ۱۸۴۰ ریال کشف قیمت شد.

گروه مالی شهر در تاریخ ۳۰ آبان سال ۱۳۹۱ با سرمایه اولیه ۱۰۰ میلیارد تومانی و با نام گروه توسعه اقتصادی رستا آغاز به کار کرد. همچنین در تاریخ ۲۹ شهریور ۹۹ نام این شرکت به “گروه مالی شهر” تغییر یافت. آخرین سرمایه عمومی ثبت شده شرکت نیز طبق مصوبه مجمع سالیانه شرکت در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۳۳ هزار میلیارد ریال می‌باشد.

شرکت‌های تابعه گروه مالی شهر عبارت‌اند از: شرکت سرمایه‌گذاری شهرآتیه، شرکت تامین سرمایه تمدن، شرکت لیزینگ شهر، شرکت کارگزاری شهر، شرکت سرویس بیمه شهر، شرکت توسعه اعتبار سنجی شهر، شرکت توسعه گردشگری شهرآیین و شرکت آب و برق کیش.

همچنین روند تغییرات ارزش پرتفوی بورسی گروه مالی شهر از رقم هزار و ۵۱۱ میلیارد ریال در پایان سال ۹۵ با متوسط رشد ۱۵۹ درصد سالانه، به رقم ۲۴ هزار و ۵۲۷ میلیارد ریال در پایان سال ۱۴۰۱ رسیده است.

پرتفوی بورسی شهر

پرتفوی بورسی گروه مالی شهر به تفکیک صنعت در پایان سال ۱۴۰۱ به این شکل است: ۲۲ درصد گروه شیمیایی، ۲۱% فلزات اساسی، ۱۳% فرآورده‌های نفتی، ۱۱% بانک‌ها و موسسات اعتباری، ۷% خودرو و قطعات، ۷% گروه دارویی، ۴% شرکت‌ها غذایی به جز قند و شکر، ۳% سیمان آهک و گچ و ۵% سایر صنایع. گروه مالی شهر در جریان مراسم عرضه اولیه امروز در تالار شیشه‌ای اعلام داشت، هفت محور اصلی را به عنوان چشم‌انداز خود تا افق ۱۴۰۴ درنظر گرفته است:

  1. سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌محور از جمله استارت‌آپ‌ها و فینتک‌ها
  2. عرضه شرکت‌های تابعه گروه در بازار سرمایه
  3. خروج از فعالیت‌های غیرمرتبط با زنجیره خدمات مالی
  4. ارائه خدمات سبدگردانی، پردازش اطلاعات مالی و مشاوره سرمایه‌گذاری
  5. تاسیس شرکت ارائه دهنده خدمات معاملات برخط
  6. اتخاذ رویکرد کنترل استراتژیک مبتنی بر هکاری و هم‌افزایی در اداره شرکت‌های تابعه
  7. مدیریت دارایی‌ها و استفاده بهینه از دارایی‌ها راکد و مازاد در شرکت‌های گروه

بهبود وضعیت بانک شهر

یزدان سیف، معاون سرمایه‌گذاری گروه مالی شهر، در پاسخ به سوال تجارت‌نیوز مبنی بر اینکه برنامه گروه مالی شهر برای خروج بانک شهر از زیان انباشته و بهبود وضعیت ناترازی این بانک چیست، گفت:« در حال حاضر، ما در بازار بین بانکی عرضه‌کننده پول هستیم. از این جهت که به خوبی توانستیم بازاریابی کنیم و منابع خوبی را جذب کنیم. همه مدیران در حال تلاش هستند تا قولی که در مجمع سال گذشته داده شد عملی شود و اوضاع بانک شهر بهبود یابد. چرا که بانک در شرایط وخیمی در سنوات گذشته به سر می‌برد و همه تلاش به کار گرفته شد و امروز ما در بازار پول مقروض نیستیم و جزو عرضه‌کنندگان هستیم.»

معاون سرمایه‌گذاری گروه مالی شهر همچنین در پاسخ به تجارت‌نیوز در خصوص فروش املاک مازاد شرکت گفت:«ما قریب به ۳۰ هزار میلیارد تومان اموال و املاک داریم که پروسه فروش یا مولدسازی آن‌ را در دستور کار داریم که بسته به نوع و ظرفیت ملک برنامه‌ریزی خواهد شد.»

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی