دارو

آمارهای سامانه نسخه الکترونیک، نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۱، نمودار تجویز و مصرف انواع آنتی بیوتیک‌ها در کشور، صعودی بوده است.

به گزارش ایران‌پژواک، بر اساس آمارهای سامانه نسخه الکترونیک در سال ۱۴۰۱ میزان تجویز شربت‌های خوراکی ۱۷۰ درصد و میزان تجویز آنتی بیوتیک‌ها ۳۰۰ درصد افزایش داشته است، موضوعی که بخشی از آن بر اثر درخواست بیماران و برخی هم تجویز بی رویه از سوی پزشکان بوده است..

برخی بیماران می‌گویند عده‌ای از پزشکان هنوز توضیحات بیمار تمام نشده داروهای متعدد تجویز می‌کنند و از طرفی برخی از کادر داروخانه‌ها و یا کادر درمان هم از اصرار بیماران به تجویز آنتی بیوتیک گفتند.

در این زمینه محمدمهدی ناصحی مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران، در خصوص آمار تجویزی آنتی بیوتیک‌ها در سال ۱۴۰۱ گفت: در ۱۰ ماه اول سال ۱۴۰۱ مصرف شربت‌های خوراکی افزایشی ۱۷۰ درصدی و مصرف انتی بیوتیک‌ها افزایشی ۳۰۰ درصدی داشته است.

آمارهای سامانه نسخه الکترونیک نشان می‌دهد سه آنتی بیوتیک سفکسیم آزیترومایسین و آموکسی سیلین بیشترین مصرف را به همراه داشته است؛ که تنها سفکسیم در بیمه سلامت هزینه‌ای ۹ میلیارد تومانی به همراه داشته است.

این درحالی است که متخصصان از بی اثر بودن آنتی بیوتیک‌ها در بیماری‌های ویروسی همواره هشدار داده اند.

ناصحی راه حل مصرف منطقی و تجویز بر اسا راهنماهای بالینی را به روز رسانی این دستور العمل‌های بالینی اعلام کرد.

وی افزود: اطلاعات سامانه نسخه الکترونیک می‌تواند برای جامعه پزشکی و بخش‌های تحقیقاتی و درمانی مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد و به تدوین راهنماهای بالینی بر اساس بیماری‌های روز جامعه کمک کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی