بازنشستگان

ماجرا به بند «ب» ماده ۱۲ برنامه ششم توسعه، سازمان تامین اجتماعی را مکلف کرده است که متناسب‌سازی حقوق را درباره بازنشستگان اجرا کند. در حال حاضر همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

به گزارش ایران‌پژواک، در شرایطی که حال بازنشستگان خوب نیست و مرثیه صندوق‌های بازنشستگی سال‌هاست که خوانده شده، هزاران بازنشسته خواهان اجرای همسان‌سازی حقوق خود هستند و هزاران امضا را پای نامه‌های ارسالی خود خطاب به دولتی‌ها می‌زنند. با وجود این درخواست‌ها، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسیده و در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

ماجرا به بند «ب» ماده ۱۲ برنامه ششم توسعه برمی‌گردد. آنچه در این بند ذکر شده، سازمان تامین اجتماعی را مکلف کرده است که متناسب‌سازی حقوق را درباره بازنشستگان اجرا کند.
حالا رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می‌گوید که همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی در کمیسیونی که او در آن عضو است، به تصویب رسیده و منتظر است که روانه صحن علنی شود. هرچند حالا این نگرانی برای بازنشستگان بخش کارگری ایجاد شده که آیا همسان‌سازی شامل حال آنها خواهد شد و رفاه از دست رفته خود را تا حدودی به دست می‌آورند یا خیر.

در شرایطی که تورم سرسام‌آور و گرانی‌ها امید بازنشستگان را به یاس تبدیل کرده، سال‌هاست که صدایشان بلند شده و حالا دیگر امان آنها را بریده است. البته رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تایید این ماجرای تلخ که حال بازنشستگان خوب نیست، می‌گوید همسان‌سازی حقوق آنها را در کمیسیون متبوعه به تصویب رسانده‌اند. البته پله بعدی، همان صحن مجلس است که سرانجام مصوبه را معلوم خواهد کرد.

اما صحبت از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، سروصدایی را نیز در بین کارگران بلند کرده. بررسی‌ها نشان می‌دهد که همسان‌سازی در دور قبل که به سال ۹۹ برمی‌گردد، با اختصاص اعتبار جداگانه‌ای برای صندوق‌های کشوری و لشکری آغاز شد. این اعتبار موجب افزایش قابل توجه حقوق بازنشستگان هم شد اما در این بین، از خزانه دولت بودجه‌ای به بازنشستگان کارگری اختصاص داده نشد. در همین زمینه یک بازنشسته کارگری به ایلنا گفت که «آنچه با منابع تامین اجتماعی اجرا شد، نه همسان‌سازی که یک متناسب‌سازیِ بی یال و دم و اشکم بود که بازنشستگان انتقادات بسیار به آن داشتند.»

حالا بازنشستگان کارگری نگران این هستند که بار دیگر از شمول این طرح خط بخورند و اگر این اتفاق بیفتد، به اعتقاد این قشر زحمتکش که رفاه‌شان پیشکش فقر شده، بی‌عدالتی گسترده‌ای در جامعه اتفاق خواهد افتاد. البته هنوز مصوبه همسان‌سازی حقوق سایر بازنشستگان هم بلاتکلیف است و باید دید چه سرانجامی در صصحن علنی در انتظار آن است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی